Flashback bygger pepparkakshus!
2015-08-19, 14:29
Medlem
hushlittledarlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OpusSpicatum
Var fan är politikerna?? Migverket säger stop, diskussionerna går heta på alternativ media, tom slaskpressen med expressen och aftońbladet har börjat ta i frågan! Men var fan är politikerna?? Fega jävlar, fyfan. En annan fråga äör varför inga opinionsundersökningar publiceras, pk-folket är inte skitnödiga längre, de har skitit ner sig fullständigt.

Migratonsverket säger inte stopp utan ber om hållbarare lösningar. Politikerna jobbar hårt för att lösa problemen. Nja, inte alla. SD står och tittar på. De lägger noll förslag på integration och de lägger noll kronor på integration. Och det är ju för att de inte vill ha några lösningar utan vill ha kaos och hat. Det är deras bästa röstfiske.
Peka finger och gnäll.
Lösningar. Nej för fan.
Idéer? Nej för fan.
Visioner? Ja, etniskt vitt land utan mångkultur.
Citera
2015-08-19, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Friskytt
"Det är en exeptionell situation som vi har hamnat i nu....."

Så börjar tjommen från migverket sitt försvar. HAMNAT!!!

Ja det har varit helt bortom eran makt och normal fattningsförmåga att kunna förutse och motverka det här. Politiker, media och myndigheter är helt oskyldiga. Vilken jävla otur att vi hamna!!!! här, det hade ju ingen kunnat förutse.... Jävla hornyllen....

Ännu märkligare blir det när man tar i beaktande att det var MIGRATIONSVERKET som bestämde att alla från Syrien ska få permanent uppehållstillstånd. Bara ett par veckor efter beslutet kliade man sig i huvudet eftersom man märkt en kraftigt ökande ström flyktingar som sade sig komma från Syrien. Migrationsverkets representanter lät som Rumpnissarna: "Voff-voffö då? Voff-voffö då da? Voff-voffö gör di på dette viset?"

Jag tror att de missade lektionen där man tog upp orsak och konsekvens.
Citera
2015-08-19, 15:28
Medlem
fishANDchipss avatar
Om migrationsverket går ut och säger såhär så måste folk för bövelen förstå att vi inte kan ta emot fler! Hjälp de stackars oskyldiga barnen på plats i deras närområden så hjälper vi dom och oss själva på bästa sätt. Det är viktigt att vi tar hand om vår nation!! Hur ska vi annars kunna hjälpa andra om det inte fungerar här?
Citera
2015-08-19, 15:32
Medlem
Gizurs avatar
Vad beror toppnoteringarna i ankomster av dessa ensamkommande på? Det tycks ju ha skett en dramatisk ökning i sommar.

Någonstans läste jag att eftersom Ungern nu bygger stängsel längs gränsen så försöker så många som möjligt komma norrut genom Europa den vägen innan stängslet är klart, vilket skapar ett tillfälligt tryck. Fast då borde ju också detta ha märkts av för ankomsten av övriga asylinvandrare också, och så ska ju inte ha skett utan där har en marginell minskning av volymerna noterats.

Är det ändrad lagstiftning och/eller tillämpning av lagarna som skett i andra EU-länder som gör att de ensamkommande till Sverige ökar så mycket?

Då det i Sverige föds omkring 55000 pojkar om året så kommer den här volymen av unga ensamkommande snart utgöra en ganska hög andel av alla 15-17-åriga pojkar i Sverige. Det finns förstås en viss spridning i åldrarna för de ensamkommande men utifrån hur de registreras av Migrationsverket så är majoriteten i 15-17 år och det blir ju så de kommer att föras in i statistiken.

Dock är det rimligtvis ett övergående fenomen med den här toppen, för om de senaste veckornas volymer håller i sig på över 600 st/vecka så skulle det bli över 30000 ensamkommande på årsbasis.
Citera
2015-08-19, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gowild
Sverige VAR ett rikt land innan. När vi sålde mycket stål, hade fungerande varv och virket var populär utomlands. Nu säljs knappt NÅGOT.

Vi har aldrig sålt så mycket malm och stål som vi gör nu. Volvo cars når maxnivåer för bilförsäljningen. Göteborgs hamn omsätter mer gods än någonsin.

Sverige är och kommer att förbli ett av världens rikaste länder och vi har råd att satsa mer på migrationsverket, ensamkommande barn och flyktingar.
Citera
2015-08-19, 16:23
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gowild
Står på sidan: "Men med tanke på att allt fler läkare vägrar att göra medicinska åldersutredningar så får många av dessa män uppehållstillstånd, vilket de inte hade fått om de registrerats som vuxna."

Jag misstänker ju direkt att de är rädda. Därför skulle det vara bra om en läkare kan svara på det.

Ah, det stycket missade jag helt, men då kan jag bara instämma i din undran. Det måste väl i sådana fall röra sig om privatanställda läkare, för inte kan väl läkare anställda av stat/landsting/kommun fritt välja vilka uppdrag de själva ska utföra? Det finns en del läkare som t.ex. är ovilliga att utföra aborter, men de kan knappast vägra att utföra ingreppen i fråga om arbetsgivaren ger dem den uppgiften.

Noterade även att någon annan i tråden citerade en läkare som menade att det är svårt att exakt bestämma en persons ålder med hjälp av medicinska undersökningar. Ett uttalande som förvisso stämmer, vi människor har ju inte direkt årsringar, men samtidigt kan det inte vara något större problem att konstatera om en person är 16 eller 35? Skulle nu detta vara läkarnas enda problem så är det väl bara att ge en uppskattad åldersintervall som svar till Migrationsverket, men nej, här klämmer skon förstås egentligen någon annanstans.
Citera
2015-08-19, 16:23
Medlem
SingMeToSleeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Davidbrent
Finna ju såklart hur många mätningar som helst på detta, men i regel ligger Sverige alltid topp 15-20 i världen och då kan man nog konstatera att vi lever i ett av världens rikaste länder.

Jag upprepar min fråga, vilket eller vilka mått använder du för att bedöma Sverige som ett rikt land? Detta är inte en retorisk fråga, jag undrar för att det är av väsentlig natur för diskussionen. Hävdar du BNP, då blir du skyldig att svara på varför BNP står still per capita trots denna lönsamma invandring. Detsamma oavsett vilket mått du använder. Jag vill veta för att förstå hur du tänker, och jag accepterar inte "många mätningar" som ett mått. Trenden är allt när det gäller denna diskussion.
Citera
2015-08-19, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SingMeToSleep
Jag upprepar min fråga, vilket eller vilka mått använder du för att bedöma Sverige som ett rikt land? Detta är inte en retorisk fråga, jag undrar för att det är av väsentlig natur för diskussionen. Hävdar du BNP, då blir du skyldig att svara på varför BNP står still per capita trots denna lönsamma invandring. Detsamma oavsett vilket mått du använder. Jag vill veta för att förstå hur du tänker, och jag accepterar inte "många mätningar" som ett mått. Trenden är allt när det gäller denna diskussion.

Vad du accepterar eller inte är inte direkt mitt problem, till att börja med.
Jag skummade igenom ett flertal mätningar( gör en Google-sökning så dyker dom upp) och Sverige ligger alltså topp 20 på alla, därav blir argumentet att vi inte har råd med invandring löjeväckande.
Huruvida invandringen är lönsam eller ej har jag aldrig uttalat mig om, där la du ord i min mun, en aning onödigt kan jag tycka för någon som anser sig värna om diskussionens natur. Är det ett absolut måste för dig att det ska vara lönsamt att hjälpa folk som flyr för sina liv?
Citera
2015-08-19, 16:42
Medlem
MosterAugustas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GIILAB
Vi har aldrig sålt så mycket malm och stål som vi gör nu. Volvo cars når maxnivåer för bilförsäljningen. Göteborgs hamn omsätter mer gods än någonsin.

Sverige är och kommer att förbli ett av världens rikaste länder och vi har råd att satsa mer på migrationsverket, ensamkommande barn och flyktingar.

Sveriges järmalmproduktion var som störst 1974 (44 Mton). 2014 producerades 37 Mton, men sedan dess har Northland och Dannemora avvecklats. Den enda kvarvarande järnmalmsproducenten LKAB gör för närvarande rejäla förluster.

Sverige är idag en mycket liten järnmalmsproducent med cirka 1% av världsproduktionen. Sverige gör inte heller speciellt mycket stål - kanske 0,3% av det stål som tillverkas i världen. Mindre än t.ex. Egypten och Saudiarabien.

Det kina-ägda Volvo Cars gör visserligen en vinst, men vinstmarginalen på 2,2% är sämre än konkurrenternas. Låt oss istället glädjas åt Göteborgs hamn.
Citera
2015-08-19, 16:49
Medlem
Flashsmashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GIILAB

In your dreams...

(om 50 år ser vi vem som fick rätt)

Volvo Car Corporation, or Volvo Personvagnar AB, is a Swedish premium automobile manufacturer, headquartered in the VAK building in Gothenburg.[2] It is a wholly owned subsidiary of Zhejiang Geely Holding Group of China
Senast redigerad av Flashsmash 2015-08-19 kl. 16:51.
Citera
2015-08-19, 16:55
Medlem
OvissFramtids avatar
Citat:
Jag skummade igenom ett flertal mätningar( gör en Google-sökning så dyker dom upp) och Sverige ligger alltså topp 20 på alla, därav blir argumentet att vi inte har råd med invandring löjeväckande.
Huruvida invandringen är lönsam eller ej har jag aldrig uttalat mig om, där la du ord i min mun, en aning onödigt kan jag tycka för någon som anser sig värna om diskussionens natur. Är det ett absolut måste för dig att det ska vara lönsamt att hjälpa folk som flyr för sina liv?

Vilka idioter det finns....Om Sverige nu är ett rikt land, varför är sjukvården så undermålig som den är? Varför dras statsfinanserna med underskott? Varför dräneras välfärden? Varför är våra järnvägar i så dåligt skick? Varför är sjukvården så undermålig så att patientsäkerheten i vissa fall är hotad? Varför finns det inte bostäder till alla? Varför finns det inte pengar till att förbättra vår infrastruktur? Varför är de svenska hushållen upp över öronen skuldsatta? Varför har vi en allt större växande grupp fattigpensionärer? Varför serveras våra pensionärer som byggt vårat land med kall mat på sina boenden? Varför sparar man inom vissa områden men slänger 100 tals miljarder på massinvandringen? Där det inte verkar finnas ett tak för hur mycket pengar man kan slänga åt till just asylmottagning överhuvutaget...Sverige är ett mycket sjukt land.

http://www.svd.se/pengarna-racker-in...ktur-i-sverige
http://www.svt.se/nyheter/inrikes/fa...-vaxande-grupp
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18976317.ab
Citera
2015-08-19, 16:58
Medlem
Citat:

Klart det inte behöver gå med vinst, men det komiska i hela situationen är ju att våra politiker påstår ATT det är en vinstaffär SAMTIDIGT som de gör allt för att övriga EU ska hjälpa till mer så trycket inte blir så stort i Sverige. De säger alltså emot sig själva, om det nu hade varit lönsamt hade de ju varit glada för varje land som inte tar emot, desto fler kommer ihit och desto högre blir vinsten...eller?

Verkligheten ser annorlunda ut i min värld än i din troligtvis. I min värld hänger inte samhället med, det saknas resurser till både social omsorg såsom skola, sjukvård och annat samtidigt som det saknas bostäder. Vi har redan nu brist på bostäder för närmare 200.000 människor och det byggs långt mindre per år än det faktiskt kommer hit så den summan plussas på för varje dag.

Om vi inte haft högre ambitioner än tält så har du rätt, plats har vi. Men som sagt, vi bor i ett land med vinter halva året och då funkar inte det, då krävs det riktiga bostäder.
Och det har vi redan förstått, hus ute på landet gäller inte "där finns inget att göra, där kan vi inte integreras" så där är ytterligare ett problem.

Våra politiker har en båt som sjunker (Sverige) pga 15 hål. De har bara 10 pluggar så de flyttar runt dessa pluggar och tätar på olika ställen men då börjar det läcka i det innan tätade hålet igen.
Kontentan blir ändå att det blir mer och mer vatten i båten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in