Citat:
Ursprungligen postat av
Davidbrent
Vad du accepterar eller inte är inte direkt mitt problem, till att börja med.
Jag skummade igenom ett flertal mätningar( gör en Google-sökning så dyker dom upp) och Sverige ligger alltså topp 20 på alla, därav blir argumentet att vi inte har råd med invandring löjeväckande.
Huruvida invandringen är lönsam eller ej har jag aldrig uttalat mig om, där la du ord i min mun, en aning onödigt kan jag tycka för någon som anser sig värna om diskussionens natur. Är det ett absolut måste för dig att det ska vara lönsamt att hjälpa folk som flyr för sina liv?
Klart det inte behöver gå med vinst, men det komiska i hela situationen är ju att våra politiker påstår ATT det är en vinstaffär SAMTIDIGT som de gör allt för att övriga EU ska hjälpa till mer så trycket inte blir så stort i Sverige. De säger alltså emot sig själva, om det nu hade varit lönsamt hade de ju varit glada för varje land som inte tar emot, desto fler kommer ihit och desto högre blir vinsten...eller?
Verkligheten ser annorlunda ut i min värld än i din troligtvis. I min värld hänger inte samhället med, det saknas resurser till både social omsorg såsom skola, sjukvård och annat samtidigt som det saknas bostäder. Vi har redan nu brist på bostäder för närmare 200.000 människor och det byggs långt mindre per år än det faktiskt kommer hit så den summan plussas på för varje dag.
Om vi inte haft högre ambitioner än tält så har du rätt, plats har vi. Men som sagt, vi bor i ett land med vinter halva året och då funkar inte det, då krävs det riktiga bostäder.
Och det har vi redan förstått, hus ute på landet gäller inte "där finns inget att göra, där kan vi inte integreras" så där är ytterligare ett problem.
Våra politiker har en båt som sjunker (Sverige) pga 15 hål. De har bara 10 pluggar så de flyttar runt dessa pluggar och tätar på olika ställen men då börjar det läcka i det innan tätade hålet igen.
Kontentan blir ändå att det blir mer och mer vatten i båten.