Flashback bygger pepparkakshus!
2015-08-25, 19:21
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av hydrol
Då får du skriva till nuvarande justitieminister Morgan Johansson (S) och be honom införa regelverk motsvarande det som grannlandet har.

Vi har inte detta idag, nästan alla som ljuger om sin ålder kommer in och du hade antagligen gjort det samma om du varit i samma sits som dessa individer. Jag hade troligtvis gjort det.

Hoppas att det blir ett val snart igen.

Så bara för att du skulle ljugit om din ålder så är det okej att göra det? Jag hade mördat folk på löpande band om jag kunnat, ska vi avskaffa mord i straffskalan?
Citera
2015-08-25, 19:22
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av LBeria
Åldersbestämning är lite för osäker enligt "expertisen" (vilka utgörs av en grupp asylvänliga barnläkare). Okay, jag kan acceptera det, men enligt lagstiftningen är det den asylsökande som har bevisbördan.
Okay, tyvärr har han inga papper, så dår får jag acceptera hans utsaga.

Då bestämmer vi väl oss för att det är barn det rör sig om.

Och vad gör man, om man är human, med ett barn som kommit på avvägar långt långt hemifrån?

Jo, man ser till att barnet kommer hem till sitt land igen, så får myndigheterna i hemlandet hjälpa barnet till sin vårdnadshavare, eller om vårdnadshavaren är borta, till barnets släkt, klan eller by. Ett solklart ärende för barnets hemkommun.

Snacka ramaskri i Sverige om Irak helt plötsligt började behålla svenska barn som kommit på avvägar
Citera
2015-08-26, 00:05
Medlem
hydrols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Så bara för att du skulle ljugit om din ålder så är det okej att göra det? Jag hade mördat folk på löpande band om jag kunnat, ska vi avskaffa mord i straffskalan?

Mord har vi rutiner och lagstiftning för idag. Herrar som blåljuger om sin ålder och är hitskickade i rollen som gökungar är ett nytt fenomen. Det är inte rimligt att hoppas att dessa individer lägger av med detta, istället behöver lagstiftningen komma ifatt.

Förövrigt, nej. Det är inte "okej" att dra så stora lögner för Svenska myndigheter det första man gör som nykomling.
Det rör sig om individer som kommer från en kultur som går ut på att få med sig så många russin som möjligt, där staten är korrupt och ensidig.

Jag är förövrigt god man till ensamkommande flyktingbarn sedan två år tillbaka.
Citera
2015-08-29, 11:26
Moderator
manamanahs avatar
http://www.unt.se/kultur-noje/vara-b...r-3857409.aspx

Citat:
"När mamma började skrika flydde jag. Jag sprang min väg... Jag teg och sprang. Jag hörde bara hur vår mamma skrek. Jag sprang tills jag snubblade och föll i det höga gräset..." (Lida Pogorzjelskaja, 8 år)

"Innan de retirerade brände tyskarna ner vårt hus. Mamma stod och tittade på elden, och hon hade inga tårar i ansiktet. Men vi tre sprang omkring och skrek: 'Snälla hur , brinn inte! Snälla hus, brinn inte!'" (Nina Ratjiskaja, 7 år)

"Jag hoppade över barndomen, den föll bort ur mitt liv. Jag är en människa utan barndom, i stället för barndom hade jag kriget." (Vasia Charjevskij, 4 år)

Kören av barnröster är bedövande, men de tvingar också läsaren att se klart: Det är det här som är kriget.

Citat:
Bara genom att betrakta barn på flykt som fundamentalt annorlunda våra egna blir det möjligt att tala om dem i termer av volymer, problem och skattechocker. Bara så kan SvD:s Per Gudmundson tala om "så kallade" ensamkommande flyktingbarn (22/6). Bara så kan Uppsalapolitikern Stefan Hanna likna svensk migrationspolitik vid "cancer". Bara så kan Expressens Anna Dahlberg (22/8) hävda att den relevanta skiljelinjen i migrationsfrågan går mellan idealister och realister. Realisten står ju bara för vanliga opolitiska självklarheter, hon slipper kännas vid vårt gemensamma och akuta ansvar för krigets barn.

Ska det vara så fruktansvärt svårt att förstå att de flesta normala människor gärna hjälper Lida Pogorzjelskaja, 8 år från krig och förföljelse men har svårare att acceptera att vuxna män behandlas som ett barn och sätts i hem för och tillsammans med riktiga barn?

Jag är så fruktansvärt trött på den här oärliga debatten.

Ordentliga ålderstester skulle minska trycket och skulle inte innebära att dessa män som låtsas vara barn kastas ut ur Sverige (jag antar att det är det motståndarna fruktar) men de skulle få söka asyl på sina egna villkor.

Det är fel att utpeka människor som förespråkar ordning och reda (hej Fridolin!) som hjärtlösa barnhatare.
Snarare skulle ett säkrare system gynna riktiga barn.
Som det är nu tar platserna slut och toleransen för ensamkommande minskar när människor får känslan av att de blir lurade.
Senast redigerad av manamanah 2015-08-29 kl. 11:28.
Citera
2015-08-29, 21:49
Medlem
hydrols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manamanah
http://www.unt.se/kultur-noje/vara-b...r-3857409.aspx

Ska det vara så fruktansvärt svårt att förstå att de flesta normala människor gärna hjälper Lida Pogorzjelskaja, 8 år från krig och förföljelse men har svårare att acceptera att vuxna män behandlas som ett barn och sätts i hem för och tillsammans med riktiga barn?

Jag är så fruktansvärt trött på den här oärliga debatten.

Ordentliga ålderstester skulle minska trycket och skulle inte innebära att dessa män som låtsas vara barn kastas ut ur Sverige (jag antar att det är det motståndarna fruktar) men de skulle få söka asyl på sina egna villkor.

Det är fel att utpeka människor som förespråkar ordning och reda (hej Fridolin!) som hjärtlösa barnhatare.
Snarare skulle ett säkrare system gynna riktiga barn.
Som det är nu tar platserna slut och toleransen för ensamkommande minskar när människor får känslan av att de blir lurade.

I Sverige så finns det inga ålderstester som är tillförlitliga nog, dom överklagar beslut grundade på dessa och slinker igenom bara. Det som är kvar att göra är att inte släppa in folk som inte styrker sin identitet. Enligt Dublinförordningen ska man söka asyl i första EU-land man kommer till, detta borde medföra påföljder. Dom som flugit hit(alltså nästan ingen) kan vi rimligtvis ta in.
Citera
2015-08-29, 22:07
Medlem
fasligts avatar
Citat:
I Sverige så finns det inga ålderstester som är tillförlitliga nog, dom överklagar beslut grundade på dessa och slinker igenom bara. Det som är kvar att göra är att inte släppa in folk som inte styrker sin identitet. Enligt Dublinförordningen ska man söka asyl i första EU-land man kommer till, detta borde medföra påföljder. Dom som flugit hit(alltså nästan ingen) kan vi rimligtvis ta in.

Bevisbördan ligger hos asylsökaren. Vi kunde börja med att tillämpa det regelverk som finns. Kan du inte styrka att du är underårig betraktas och behandlas du som vuxen. Punkt.
Citera
2015-08-29, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SDless
Du glömmer allt vi får tillbaka längre fram när vår befolkning är ålderstigen. Var glad att det finns människor som är villiga att arbeta för dig på din ålders höst
Väldigt självisk sätt att tänka så.Vem ska ta hand om pensioner på äldreboenden och servicehusen i Afganistan,Somalia,Syria etc etc när deras barnbarn "rymmer"till Sverige för att serva såna som du?
Fan vad jag blir arg på idioter som dig!Imorse hörde jag av min son att han har en 20 årig kompis som bor i en tält i skogen för att han har ingen annanstans att bo och detta i Stockholm!
Alla ungdomslägenheter går åt muslimer här...FYFAN SÄGER JAG BARA!
Citera
2015-08-30, 10:10
Medlem
Badios avatar
Gagnefs kommun har fullt på sitt boende för ensamkommande barn men sånt skiter ju migrationsverket i nu. Barnen måste ut till kommunerna. Detta medför att Gagnefs kommun nu ska ge sig in i budgivning på en vanlig bostadsvilla med 6 rum. 3.5 miljoner beräknar kommunen att det ska gå på om allt faller på plats.

Citat:
När asylsökande barn kommer ensamma till Sverige anvisas de vanligtvis till en kommun där Migrationsverket vet att det finns plats.
I och med ökningen placeras barnen i kommunerna oavsett om det finns plats eller inte.
– Kommer det fler nu får vi höra oss för i andra kommuner och län om att placera barnen där, men det blir dyrare än att ha ett boende i vår egen kommun.
Därför föreslår socialnämnden att kommunen ska köpa en villa i Mockfjärd, som ska göras om till ett asylboende.
– Idag är det en vanlig bostadsvilla med sex rum, men den måste göras om utifrån de krav som Migrationsverket har på hem för vård och boende.
Villan måste byggas om bland annat för att uppfylla kraven på brandsäkerhet.
Socialnämndens förslag är att avsätta 3,5 miljoner kronor för köp och renovering. Priset på villan ligger strax under en miljon kronor före budgivning, och renoveringen beräknas kosta 2,5 miljoner.

http://www.dt.se/dalarna/gagnef/vill...bli-asylboende
Citera
2015-08-30, 14:41
Moderator
manamanahs avatar
Citat:

Det är ju underligt då att de anses tillräckligt tillförlitliga i vissa andra länder.
Jag tror det handlar om vilken agenda man har om man anser att de kan vara tillförlitliga eller ej och vilka sorters källor man hänvisar till för att bevisa sin tes.
Som med mycket annat.

För övrigt:

Jag tycker det är viktigt att komma ihåg att människor har ögon att se med. När man ser Löfven stå bredvid unga män som kallas för ensamkommande barn så blir människor med all rätt misstänksamma.
Att man envisas med att fortsätta kalla dem för barn gör inget för förtroendet. Det har bla Gudmundson fattat, men många andra har inte det.
De blir helt hysteriska och tror att det handlar om ngn sorts värdering av dem som människor. Eller att de skulle bli av med sina rättigheter. De ignorerar också en mängd argument till varför barn och vuxna inte ska leva tillsammans. Dessa bemöts öht aldrig.
Självfallet tror de också att alla som motsätter sig dagens system och logiken i att Sverige inte använder sig av utökade kontroller, när många uppenbarligen är över 18, misstänkliggörs på de fulaste vis. Hur många som är vuxna vet jag inte, men tillräckligt många för att skada detta bräckliga förtroendet.

Om man vill gynna SD kan man ju fortsätta att påstå att det inte finns ngt att göra, att det bara är såhär. Bilderna kommer inte att sluta cirkulera.
Att de inte ser detta som ett problem är för mig rätt konstigt. Drygt 20% för SD just nu säger motsatsen.
Just förtroendet borde som med så många andra frågor vara A och O. Att få tillbaka detta är den stora utmaningen, som det så fint heter.
Hur gärna de försöker blunda för det så får ju faktiskt dessa 20% också rösta.
Senast redigerad av manamanah 2015-08-30 kl. 15:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in