Citat:
Ursprungligen postat av
hydrol
I Sverige så finns det inga ålderstester som är tillförlitliga nog, dom överklagar beslut grundade på dessa och slinker igenom bara. Det som är kvar att göra är att inte släppa in folk som inte styrker sin identitet. Enligt Dublinförordningen ska man söka asyl i första EU-land man kommer till, detta borde medföra påföljder. Dom som flugit hit(alltså nästan ingen) kan vi rimligtvis ta in.
Det är ju underligt då att de anses tillräckligt tillförlitliga i vissa andra länder.
Jag tror det handlar om vilken agenda man har om man anser att de kan vara tillförlitliga eller ej och vilka sorters källor man hänvisar till för att bevisa sin tes.
Som med mycket annat.
För övrigt:
Jag tycker det är viktigt att komma ihåg att människor har ögon att se med. När man ser Löfven stå bredvid unga män som kallas för ensamkommande barn så blir människor med all rätt misstänksamma.
Att man envisas med att fortsätta kalla dem för barn gör inget för förtroendet. Det har bla Gudmundson fattat, men många andra har inte det.
De blir helt hysteriska och tror att det handlar om ngn sorts värdering av dem som människor. Eller att de skulle bli av med sina rättigheter. De ignorerar också en mängd argument till varför barn och vuxna inte ska leva tillsammans. Dessa bemöts öht aldrig.
Självfallet tror de också att alla som motsätter sig dagens system och logiken i att Sverige inte använder sig av utökade kontroller, när många uppenbarligen är över 18, misstänkliggörs på de fulaste vis. Hur många som är vuxna vet jag inte, men tillräckligt många för att skada detta bräckliga förtroendet.
Om man vill gynna SD kan man ju fortsätta att påstå att det inte finns ngt att göra, att det bara är såhär. Bilderna kommer inte att sluta cirkulera.
Att de inte ser detta som ett problem är för mig rätt konstigt. Drygt 20% för SD just nu säger motsatsen.
Just
förtroendet borde som med så många andra frågor vara A och O. Att få tillbaka detta är den stora
utmaningen, som det så fint heter.
Hur gärna de försöker blunda för det så får ju faktiskt dessa 20% också rösta.