Först ut – Södertörns högskola
Högborgen gällande Svenskt lågvatten i Svenska lärosäten. Finns mycket skrivet om denna propagandaverksamhet men denna C-uppsats säger mycket om vad som levereras under deras lektioner för att inspirera denna student och guldklimp till uppsats av Elin Lundell:
Bland världsmedborgare och vita världar
–
en studie av relationen mellan vithet och
solidaritet i fyra kvinnors berättelser om sitt
arbete med immigranter
http://www.diva-portal.org/smash/get...FULLTEXT01.pdf
Om vi ignorerar rasanalysen i själva uppsatsens namn så är den här typ av analys som genuint bedrivs och också godkänns av akademiker i Sverige nuförtiden. Ska inte fördjupa mig i denna travesti till uppsats utan låter den tala för sig själv. Danja, ett intervjusubjekt som tyvärr fastnat i denna uppsats kvoteras:
Jaa, för att jag ser... att även om jag har svårt att lämna Sverige, så ser jag mig som, i första hand världsmedborgare. Mer än... än svensk. Sen gillar jag Sverige! Jag tycker om att bo i Sverige och så va. Jag tycker ju om värderingar som man har här, och så. Även om jag inte tycker att vi lever efter dem...*skratt* ...hela tiden. Men det är ändå liksom någon slags strävan... Men jag ser mig som världsmedborgare
. Och jag längtar... jag har alltid haft en dröm om att det ska liksom... att vi ska bli av alla gränser, och sådär. *skratt* Jag tycker liksom... stoppa det här med... låt folk, liksom, flytta dit de vill och... liksom sådär!
Speciellt omnämnande får denna fotnot på sida 20.
En intressant aspekt av denna mobilitet, som inte faller inom ramen för denna uppsats, är gentrifieringen av exempelvis Stockholms förorter som genom Ahmed (2011) kan förstås som ett resultat av att vita kroppar har en förmåga att tränga undan icke-vita kroppar och omforma rum som inte från början hade vita kroppars form.
Lätt att dra på smilbanden och om läser detta och om du tycker att jag slår in öppna dörrar så har du helt rätt. Vi går djupare.