Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-09-02, 14:54
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Fast du förenklar.

Expressen har inte påstått att man inte får framföra kritiska åsikter anonymt. Men de har påstått att bara för att man själv föredrar anonymitet så innebär det inte att massmedia nödvändigtvis är tvingad att gå detta till mötes.

Men snälla nån, är du helt tappad bakom en vagn eller? Det är ju helt meningslöst att kunna framföra åsikter anonymt om makten bara kan röja din anonymitet när de känner för det. Då finns ingen äkta anonymitet.
Citera
2015-09-02, 14:54
Medlem
Cut-N-Mixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Men herregud, människa!

Ja, det är yttrandefrihetens ledstjärna för alla som har någorlunda erfarenhet av media, diktaturer, åsiktsförtryck och rätten och möjligheten att sprida information.

Det samhälle som inte lever upp till den är inte att betrakta som ett öppet samhälle, och kommer med tiden att bli dysfunktionellt.

Jag kan inte direkt se det som en ledstjärna då ingen människa, i synnerhet inte i västerländska demokratier som länge haft yttrandefrihet, är beredd att offra sitt liv för en annan människas rätt att yttra sin åsikt. Det är kanske några få extremister som är beredda att offra sina liv, men då främst för sina egna åsikter och främst för att underminera den rådande makten i hopp om att själv, eller den ideologi man tjänar, ska få makt.

Yttrandefriheten bör främst bestå i att människor har rätt att yttra sina åsikter utan att någon med våld tvingar de till något annat. Sen är det roligt att Voltaire, vars hållning ska ha sammanfattats av den där floskeln, var också extremt intolerant på många sätt och vis och att hans idéer användes senare för att förtrycka religiösa.
Citera
2015-09-02, 14:55
Medlem
Ollonets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimmingpool
Ursäkta, men jag tor inte att alla som röstar på nån av dom andra partierna förutom SD inte kan tänka kritiskt.
Dom som kan tänka kritiskt bor eller blir påverkade i sin vardag av invandringen eller kan lägga ihop 1+1.
Citera
Medlem
rasbiologs avatar
Citat:
Ursäkta, men jag tor inte att alla som röstar på nån av dom andra partierna förutom SD inte kan tänka kritiskt.

Nej, en och annan kanske tog fel valsedel av misstag. Sen finns det säkert några som är allmänt svagbegåvade så deras kritiska tänkande är nedsatt även om de besitter viss förmåga. Plus att vi som röstade på SvP förstås kan tänka kritiskt och vi röstade ju inte på SD.
Citera
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Jag antar att det är så att Wolodarski, Hamrud eller Mattsson faktiskt inte är beredda att offra sina liv för en annan människas yttrandefrihet. Nog få människor som värderar en annan persons yttrandefrihet högre än sitt eget liv.

Att JC hängts ut med namn har däremot inte med saken att göra, fast jag personligen inte heller ser det som ett självklart val att göra. Jag tror att hon och andra alternativa medier hade gått att granska även utan att skriva vem hon är.

Rent principiellt finns det inget som säger att det är på något vis pressetiskt fel att skriva ut namnet tillhörande en person som vill vara anonym. Men i det här fallet så lutar jag nog åt att det inte var motiverat.
Som du antyder så är man ute på hal is här.

Hur skulle du reagera om Jimmie Åkesson kom till makten och det första han gjorde var att börja trakassera och hänga ut alla skribenter, tidningar, visselblåsare och anonyma bloggare som inte dansade efter hans pipa?

Och kanske rensade hårt inom Expo och istället startade en motsvarande organisation med uppgift att kartlägga vänsterfolk?

Efter DNs och Expressens agerande är det inte så lätt att argumentera emot sånt, och det vore ju riktigt riktigt illa om det blev så.
Citera
Medlem
Cut-N-Mixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CannonDorf
Men snälla nån, är du helt tappad bakom en vagn eller? Det är ju helt meningslöst att kunna framföra åsikter anonymt om makten bara kan röja din anonymitet när de känner för det. Då finns ingen äkta anonymitet.

Jo, om du är duktig nog att hålla dig anonym. Det lyckades man med redan på 1700-talet, varför skulle det inte funka nu?
Citera
2015-09-02, 14:56
Medlem
yehaws avatar
Citat:
Nej rasism är när man gör skillnad på raser. Att inte vara rasist är att se att det finns skillnader på raser, men att det inte alltid är så.

Men det finns ju inga människoraser. Alla är lika värda. Du är mao en rasist.
Citera
Medlem
rasbiologs avatar
Citat:
Nej rasism är när man gör skillnad på raser. Att inte vara rasist är att se att det finns skillnader på raser, men att det inte alltid är så.

Ok, då kanske jag trots allt inte är rasist när jag hävdar att 90% av alla blånegrer ligger på samma intellektuella nivå som schimpanser. Det känns lite bra inombords faktiskt. Kanske är jag en tolerant människa jag också.
Citera
Medlem
swimmingpools avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vesc
Detta är helt fel.

Du tror att alla är lika simpla som du är. Att de är rädda för förändring.

Det handlar om att folk inte vill att förändringen ska vara negativ, vilket massinvandring är då det förstör samhället genom en enorm belastning på ett system utformat under århundraden efter progressiv förbättring. Systemet byggdes inte för en plötslig tillökning av personer som aldrig kan arbeta eller behöver en generation innan de kan försörja sig själva.
Men hallå. Du kan ju inte skilja på naturlag och politik. Just i det inlägget du citerade pratade jag om naturlagar, inte politik.
Citera
2015-09-02, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av greyhound
Det är väl ingen som har talar om någon skyldighet att träda fram ur anonymiteten. Vad har du fått det ifrån? Sen är det en milsvid skillnad mellan en slumpmässigt vald fb-användare och en kontroversiell debattör och författare (som dessutom inte har några skrupler i att förtala och hänga ut själv), särskilt när hon i princip valde att outa sig själv redan innan Expressens artikel.

Då har du inte läst ordentligt. Det finns åtskilliga som påpekat det. Och visst, är hon en kontroversiell debattör och författare. Men vad du uppenbarligen inte fattar är att hon har grundlagen på sin sida. Det är som författare hon har rätten att vara anonym. Enligt lag. Tom så att det kan vara olagligt att eftersöka hennes identitet. Vi får hoppas att det prövas. Och hennes uthängning är en efterkontruktion. Orrenius telefonnummer kunde vi som följer apskaftet läsa på twitter för ett bra tag sedan. Och HAN la ut det själv.
Citera
2015-09-02, 14:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Cut-N-Mix
Ja? Men det är inte ett argument för varför man inte ska kämpa, trots att man riskerar hus och hem, för att uppnå det -- vilket är ditt argument. Man ska inte kämpa om man riskerar att förlora hus och hem, menar du, även om den kampen är mer rationell så ska man inte föra den för det är ju synd om enstaka individer. Varför förespråkar du en sådan irrationalism?

Mycket märkliga vänner du har, måste jag säga...

Nu förstår jag vad ditt problem är, du blandar ihop normativa utsagor med deskriptiva? Du kan inte se skillnaden mellan att påstå hur någonting bör vara och påstå hur någonting är, inte sant?

Jag har förövrigt inte sagt att jag önskar ett samhälle där folk ska skadas för sina åsikter... eller, var ska jag ha sagt det menar du?
Jag är högutbildad och jag har börjat bli mer och mer öppen med vad jag röstar på.
Jag vågade inte vara öppen med det förut eftersom jag då riskerade att förlora mitt jobb, tack vare sådana som dig.
Citera
2015-09-02, 14:59
Medlem
Zurfarn08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jensenbiffhus
Jag är ingen journalist och om du läst snapphanen så hade du vetat vilka förvirrade argument denna sk journalist använt. Enligt min mening är hon en sinnessvag landsförrädare.
JC är inte heller journalist, hon är pensionär och privatperson. Vad hon har varit under sitt yrkesliv har inte med hennes nuvarande liv eller roll att göra. Har du rätt att vara anonym så har hon rätt att vara anonym.

Gapa inte om att debatten ska föras öppet av privatpersoner om du själv inte lever upp till det. Du kan börja med att posta ditt namn o adress i nästa inlägg för att visa att du ställer samma krav på dig själv som på andra privatpersoner. I annat fall är du bara en hycklare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in