Citat:
Ursprungligen postat av
dutch201
Jag opererade knät för cirka 4 veckor sen och nu har den blivit inflammerat. Det var en arthroskopi behandling och där dem har gått in har det blivit som två bulor som blivit svullna. Läkaren sa att det blivit inflammerat och att det tar tid att läkas.
Ibland när jag tar långa promenader brukar jag få ont i vaden på den sidan där dem opererade knät och jag vet inte om det är för att jag inte tränat på ett tag eller om det är för att jag anstränger den muskeln för mycket ?
Frågan är hur jag ska göra för att påskynda processen för att dels komma igång med träningen och för att jobba igen. Hur ska jag dämpa svullnaden och påskynda läkningen?
Hur ska jag träna kondisen på bästa sätt, ska jag simma, cykla, gå långa promenader ?
Någon som haft samma problem som jag ?
Citat:
Ursprungligen postat av
dutch201
Jag opererade knät för cirka 4 veckor sen och nu har den blivit inflammerat. Det var en arthroskopi behandling och där dem har gått in har det blivit som två bulor som blivit svullna. Läkaren sa att det blivit inflammerat och att det tar tid att läkas.
Ibland när jag tar långa promenader brukar jag få ont i vaden på den sidan där dem opererade knät och jag vet inte om det är för att jag inte tränat på ett tag eller om det är för att jag anstränger den muskeln för mycket ?
Frågan är hur jag ska göra för att påskynda processen för att dels komma igång med träningen och för att jobba igen. Hur ska jag dämpa svullnaden och påskynda läkningen?
Hur ska jag träna kondisen på bästa sätt, ska jag simma, cykla, gå långa promenader ?
Någon som haft samma problem som jag ?
4 veckor är ingen lång tid efter en operation. Svullnad vid operationssåren, bula, precis som du skriver är normalt även det klassas som inflammation.
Men har du genomgått en operation så har du väl fått nummer till sjukgymnast som du ska höra av dig till för rehab ? Rehabövningar tar successivt bort stelhet och det som gör ont. Läkningen ska du inte påskynda, den ska få ta tid för den behöver det. Simma brukar vara vara helt ok efter knäoperation, men alla sjukgymnaster rekommenderar att cykla istället då det är skonsamt.
Jag är 8,5 veckor efter min knäoperation. Jag har fortfarande "bulor" vid operationssåren, är stel, har ont och svullnad bak i knävecket. Jag tränar kampsport 2 dagar i veckan, rehabar benen 2 dagar och gymmar resten av kroppen 2 dagar. Inget farligt, bara lära känna sin kropp och testa sig fram.