Flashback bygger pepparkakshus!
2016-08-19, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrmoonlights
Och då var negerbollsdiskussionen igång igen. För vilken gång i ordningen är omöjligt att räkna. Det finns en vits med att ålderdomliga ord har tagits bort ur det svenska vokabuläret. Jag har aldrig läst om folk som kämpar för att återinföra ordet "oäkting" om barn utanför äktenskapet. Inte heller "homofil" om homosexuella tycks vara eftersträvansvärt att återinföra, även om vissa nazistgrupperingar gjort ett försök. Utvecklingsstörda kallas inte längre för "sinnesslöa". Ändå är det inte längesedan det saknades alternativ till dessa ord.

Falsk analogi. Oäkting och homofil syftar till en egenskap/individ, vilket inte negerboll gör.
Citera
2019-01-26, 22:17
Medlem
Negersmurfens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knullkungen
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21409973.ab

"Kjell Hedvall (S), kommunstyrelsens ordförande i Lidköping, frågar sig varför ordet ”negerboll” är kränkande.
På Facebook hävdar han sin rätt att använda ordet och kallar meningsmotståndare för ”PK-maffia” och ”akademiska dumhuvuden”.
– Att det ordet skulle vara mer kränkande än andra förstår jag inte, säger han till Aftonbladet."

Afrosvenskarnas riksförbund rasar. Har Hedvall rätt?

Om man kallar ett bakverk för negerboll så kränker man möjligtvis bakverket. Men det kan knappast vara ett problem.
Citera
2020-01-26, 00:22
Medlem
snoamers avatar
Gammal tråd men:

Ordet neger kommer från Latin/Spanska ordet beskrivande "svart". Negro. I början var detta bara ett begrepp att kalla svarta saker, eller mörkhyade människor och hade ingen hursomhelst rasistisk läggning. Folk blandar ihop order "neger" med "nigger" som däremot är väldigt rasistiskt laddat. Användes i negativ benämning iochmed slavhandeln framförallt i USA.

Hade man kallat det för "niggerboll", hade jag hållit med om att man kunde säga något annat. Ordet "negerboll" däremot, en annan visa. Oavsett hur illa man tycker om ordet "neger" så är det i grund och botten inte ett rasistiskt ord.
Citera
2020-06-10, 01:38
Medlem
Hmm... vad sägs om negeroida bakverk...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här