Citat:
Ursprungligen postat av
PuffaRoll
Jag läste mig till det i Uvells inlägg.
Fast Uvells skrev sitt inlägg efter att ha läst boverkets rapport (han har bifogat länken högst upp i sitt inlägg). I det dokumentet hittar jag inget som tyder på att man ska tvinga in privata hyresvärdar, däremot framställs det som valfritt och verkar riktas mot individer som vill hjälpa till. Gällande kommunala hyresvärdar verkar det däremot som om asylsökanden kommer att få gräddfil.
Jag förstår att man föreslår en sådan lösning eftersom det är ett enkelt och praktiskt sätt att lösa problemet på. Sedan kan man ju diskutera om det är rätt eller fel att svenskar ska stiga åt sidan i "nödens tid".
Boverket verkar resonera utifrån premissen att vi SKA ta emot 160k flyktingar. Mitt problem med detta är att att jag inte anser att sverige bör ta emot så många eftersom det medför allt för stora belastningar på oss.
Men utifrån detta förstår jag faktiskt rapporten även om den luktar lite skunk. Skulle det nu vara så att man vill tvinga privata aktörer skulle jag bli riktigt upprörd. Däremot kommer jag att betrakta det som icke sant tills det att någon kan presentera en referens som inte kommer ifrån Uvells.