Citat:
Ursprungligen postat av
Edt.cat.
Min egen utredning är snart klar, jag är relativt säker på att jag får en ADD-diagnos. Under processens gång har jag dock vid en flertal tillfällen ställt mig själv frågan "Tänk om? ..tänk ifall jag inte får en diagnos? ..vad gör jag då, hur går jag vidare?".
Hänger man i de rätta forumen så läser man ofta om personer som berättar om livet efter att de fått sin diagnos på papper. Men ni som inte fick en diagnos efter genomförd utredning, vad hände med er? Berätta din historia, hur tog du beskedet? Blev du lättad och glad eller arg och ledsen? Hur gick du vidare? Accepterade du beskedet eller kämpade vidare för att göra en ny utredning hos någon annan? Hur har det gått för dig? Har du fortfarande problem med att få livet att fungera eller fick du någon annan diagnos/hjälp som gjort livet enklare?
Nu efter 1 år så behöver jag fråga TS om skälet till varför hon/han egentligen genomförde utredningen? Var det som för mig själv, på uppdrag av att Arbetsförmedlingen ville förstå "varför" man har svårt att få och behålla jobb?
Jag trodde inte att jag skulle få en diagnos stämplad i pannbenet för 3 år sen, därför det fanns väldigt svaga indicier på detta. Psykiatrikern försökte verkligen att hitta fram till en diagnos bara för att det skulle passa in med AMS krav på resultat.
När jag inte passade in i ADD, ADHD-diagnoser etc så satte skithögen en "autistisk spektrum-diagnos" på mig istället.
Ett löjeväckande exempel togs som jag inte alls kunde relatera till: att jag köper DVD-filmer och behåller dessa i bokhyllan utan att alls se dessa.
Nej, den här utredningen gav mig ingenting och Arbetsförmedlingen hade trots kravet på utredning svårt att hitta mig en lämplig sysselsättning. Till sist hamnade jag genom FAS 3 på en restaurang/nöjeslokal där jag fick praktisera flera månader innan jag fick en lönebidragsanställning.