Flashback bygger pepparkakshus!
2015-09-20, 00:24
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bollinnehav
Ett tanklöst svar av mig.

Du skriver dock följande som jag reagerar på:

"Ni försöker verkligen hitta allt ni kan... men jag är ledsen... detta var inget jätte bra argument... dvs att få alla kulturer i Sverige så Svensk kultur mer eller mindre försvinner...

Skall dom åka till Danmark och Norge för att uppleva "Svensk" kultur? Skall jag behöva åka till valfri chinatown i USA för att uppleva kinesisk kultur?
"

Svensk kultur blir mer lik resten av alla världens kulturer för varje dag som går. Hittills har alla länder bara blivit mer lika varandra, med väldigt få undantag. Varför skulle den processen upphöra?

Mycket pekar på att kulturerna kommer att upphöra eller gå samman.

Men det vet du redan såklart. SKa gå och sova nu. God natt!

Citat:
Svensk kultur blir mer lik resten av alla världens kulturer för varje dag som går. Hittills har alla länder bara blivit mer lika varandra, med väldigt få undantag. Varför skulle den processen upphöra?

Om man tar det som är bra, och delar med sig det som är bra så tycker jag det är helt ok...
Och visst har du rätt, men varför i hela världen vill du att vår kultur skall bli mer lik arabisk kultur som exempel? (säger inte att just du vill det, men det verkar som TS inte har något emot det) är det en bättre kultur än vår?

Förövrigt tycker jag om olika kulturer inte exakt samma...
Vi får helt enkelt försöka stå emot globalisering av kulturer och kämpa för att folk skall få behålla sina kulturer i sina länder och folkslag...

Eller vad tycker du? Tycker du att kulturen med följare skall köra över kulturen med mindre?
Ex. vi Svenskar skall helt enkelt köra över Samer? och be dom anamma vår kultur och inte deras samiska?

Hade jag varit aftonbladet så hade jag ansett dig som en rasist... nu är jag inte det...
Jag håller med dig till viss del... men tycker ändå man skall bevara och upprätt hålla så långt det är möjligt landets egna kultur...

Återigen... olika kulturer gör allt så mycket mera spännande... eller?
Om alla tycker lika så vore världen riktigt trist....

Svensk kultur i Sverige (och inte i ex. Saudi Arabien)... och Arabisk kultur i arabländerna...
Citera
2015-09-20, 04:04
Medlem
Jessica.Amins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Vart kommer du ifrån?

Blev din kultur mycket rikare? Blev ditt land en turistmagnet?

Om jag flyttade till Turkiet och sålde kalops, samt pannkakor blir Turkiet en turist magnet då?

Kan inte förstå i ens min vildaste fantasi hur jag skulle sätta på mig på flygplanet för att uppleva Japansk kultur och när jag kommer fram visar det sig vara som att åka till Hammarkullen...

Ni försöker verkligen hitta allt ni kan... men jag är ledsen... detta var inget jätte bra argument... dvs att få alla kulturer i Sverige så Svensk kultur mer eller mindre försvinner...

Skall dom åka till Danmark och Norge för att uppleva "Svensk" kultur? Skall jag behöva åka till valfri chinatown i USA för att uppleva kinesisk kultur?

Nej tyvärr... jag köper inte detta...

de e lite skillnad på japan turkiet italien osv och sverige.....

De länderna har kulturer som de e mycke stolta över de länderna e roliga o besöka o upptäcka. Va fan har sverige förutom invandrare o va invandrare gett oss? sverige e bättre en de var på 50 talet o de e dessa flyktingars försänst de e de som gjort sverige mer färgrant o nu inleds en ny fas i detta arbetet. ser Sverige som en tom byggarbetsplats där verktygen bara ligger o skräpar så har de sett ut i flera tusen år o nu äntligen de kommer människor som fattar hur dessa verktygen ska användas o som ska bygga upp en kultur o lite färg i de här landet
Citera
2015-09-20, 05:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jessica.Amin

De länderna har kulturer som de e mycke stolta över de länderna e roliga o besöka o upptäcka. Va fan har sverige förutom invandrare o va invandrare gett oss? sverige e bättre en de var på 50 talet o de e dessa flyktingars försänst de e de som gjort sverige mer färgrant o nu inleds en ny fas i detta arbetet. ser Sverige som en tom byggarbetsplats där verktygen bara ligger o skräpar så har de sett ut i flera tusen år o nu äntligen de kommer människor som fattar hur dessa verktygen ska användas o som ska bygga upp en kultur o lite färg i de här landet

Det är du inte i stånd att bedöma p.g.a. din låga kunskaps- och intelligensnivå.
Uppenbarligen har du inte fattat att svenskarna hade en unik, rik kultur förmodligen som ett resultat av att utbildningen i Sverige har havererat och allt offentligt uttryck för svenskhet är förföljd och marginaliserad.

Arab-, turk- och negerkultur är också en helt ny begreppsvärld, vad är det? Dessa är alla väldigt primitiva folk som har kopierat och ärvt annans kultur.
Citera
2015-09-20, 08:18
Avstängd
53280s avatar
TS är exempel hur sinnesslöa femfemmor får yttra visioner. Sveriges turistnäring bygger på vårt kultarv. Det en turist vill se är inte massa ghetto blattar som säljer / köper knark i någon förort , med utbrunna fordon runt omkring sej. Visst det kanske finns en målgrupp för dystopi turism.

Visst ghetto Safari kanske bli en turist näring i form av man åker runt med Stridsfordon 90 i Rinkeby år 2035 samtidig som man skjuter ner anfallande kriminella element med KSP, ett sätt för staten att tjäna pengar på det misslyckade mångkulturella samhället, så får man själv döda en gängledare eller en gäng medlem med en skur ifrån en KSP emot betalning.

Men det folk vill se när man besöker Sverige är saker som tillhör som Svensken har byggt upp under åren, som Göta Kanal, Gripsholms slott, Skokloster, Stockholms skärgård, Man får åka på renjakt i lappland eller annat äventyr.

Europa kommer vara så malätet och sönder trasat av mångkultur år 2035, att positiv värden kommer överväga det negativa. Se hur Wien var på 1910 talet, en vidrig stad som avskyddes av många människor medan München var den Tyska kulturens högborg.
Senast redigerad av 53280 2015-09-20 kl. 08:24.
Citera
2015-09-20, 08:30
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Hur många turister lockar "mångkulturella" Rinkeby i dagsläget?! Så kommer hela Sverige se ut om tjugo år.
Citera
2015-09-20, 09:33
Medlem
Som jag ser det är Sverige redan idag världens största turistmagnet. Vi får just nu ca 1000 tågluffare och pilgrimsvandrare per dag in till landet.

Och det är svenskens förtjänst - dumsvenskens.

Men visst ska vi skapa sevärdheter för alla besökare. Jag föreslår ett slags globalt Skansen där olika nationers negrer och araber visar upp sin framstående kultur (om man nu inte vill åka ut till ett getto runt Sthlm). Kanske smälla upp lerhyddor eller plåtskjul där turistvärdar och värdinnor visar upp hemlandets sedvänjor såsom fittsmideri, kast med liten bög och halshuggning av kristen.

Sedan får väl svensken ha sitt lilla hörn där han dyngfull hoppar små grodorna runt en turkosfärgad fallossymbol allt medan han gurglar surströmmingsspad.

Föreslår också ett zoo där vi stänger in ättlingen till Idi, nämligen Jessica Amin bakom galler. Hon (hen/han?) får idka högläsning av svenska nationalskalder som von Heidenstam och Fröding. Minsta brytning på uttalet så öppnar vi gallret till den uthungrade vargflocken intill.
Citera
2015-09-20, 10:06
Medlem
ValdtaktsSemitens avatar
TS kanske har en poäng ändå? När japanska och kinesiska turister besökt de klassiska turistmålen som Gamla stan, Djurgården mm kan de förutom turistbåtar bli erbjudna ett förortssafari. Bepansrat fordon med skottsäker väst är ett måste för turistens säkerhet men spänning utlovas. Ute i apfolkens territorium kan de se horder av springande araber som kastar sten mot fordonet och ropar svennefitta mot dem. Kostnaden blir låg för eventet eftersom man inte behöver betala någon för att angripa fordonet. Det sker redan idag mot polis och brandkår.
Citera
2015-09-20, 12:37
Medlem
bollinnehavs avatar
Citat:
Om man tar det som är bra, och delar med sig det som är bra så tycker jag det är helt ok...
Och visst har du rätt, men varför i hela världen vill du att vår kultur skall bli mer lik arabisk kultur som exempel? (säger inte att just du vill det, men det verkar som TS inte har något emot det) är det en bättre kultur än vår?
Är ingen anhängare av någon kultur direkt. Jag tror på öppenhet. Inser dock att de flesta människorna behöver någon form av kultur att kunna luta sig tillbaka mot för att känna tillhörighet. Det krävs att man kan känna tillhörighet människor emellan för att man ska bry sig om varandra. Jag undrar vad jessica.amin har att säga om det.
Citat:
Förövrigt tycker jag om olika kulturer inte exakt samma...
Vi får helt enkelt försöka stå emot globalisering av kulturer och kämpa för att folk skall få behålla sina kulturer i sina länder och folkslag...

Eller vad tycker du? Tycker du att kulturen med följare skall köra över kulturen med mindre?
Ex. vi Svenskar skall helt enkelt köra över Samer? och be dom anamma vår kultur och inte deras samiska?
Deras kultur får inte gå ut över resten av landet, men annars har jag inte ont emot dem.
Citera
2015-09-20, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jessica.Amin
Tjo

Flykting krisen år 2015 ses me mycke rasism o mycke negativt o de e synd de kommer ge så otroligt mycke. Ja ska förklara varför de kommer göra oss rikare o inte nu bara kulturellt utan hur de kommer ge oss rikedom i pengar. sen får ni säga va ni tycker men SNÄLLA tänk igenom de här först innan ni svarar ok?

Ja har funderat mycke på de här faktiskt o var sverige e på väg o ja kan me handen på hjärtat säga att ja aldrig varit glad över o bo här tills nu. tills nu sverige har varit ett kallt land me kalla människor fega människor som inte vågar tala till främlingar o så utan alcohol. Tills nu sveriges framtid har sett mörk ut för att "svenskar" e osexiga av naturen o pippar för lite = för få barn att ta över från de gamla. O kulturen herre gud kulturen var har den varit? Dansa små grodorna äta rutten fisk o spy kring nåt jävla träd. Inte så lockande för dagens unga

Nu e kanske 30% av landets invånare av utländsk bakrund asso araber afrikaner osv o invandringen blir större våra bröder o systrar från krigs härjade länder de söker sig också hit . De kommer me kulturer de kommer me traditioner de kommer me olika mat rätter o spännande influenser. Nu kommer möten ske mellan dessa människor o tillsammans vi ska göra en hög kultur en mångkulturell hög kultur. Framtidens svenskar har alla rötter i utlandet o de kanske e fem språk eller fler som kommer kallas för "svenska" o kanske dagens svenska kommer vara på plats två eller nåt. Fler språkigheten o dessa erfarenheter från olika länder kommer göra sverige spännande o kulturellt för första gången på sveriges hela historia (kanske ska säga icke historia).

Ja har kommit på förslag hur vi ska kunna modernisera landet exempel här: (FB) Nytt kultur centrum i Stockholm?

Ja ser framför mig arkitektur från Dubai o mat kultur i varje gat hörn i hela landet. Lukten av spännande kryddor överallt o ljud från olika språk i varje gat hörn. själv klart står vi blattar inför en rad olika kamper som exempel o ändra på folks attityd: (FB) Rasismen under cover, hur ska vi kämpa mot? (svårt att vara flykting) .

Vi måste ändra attityd på "svenskt" va som e svenskt de e år 2035 inkluderande o inte exkluderande. Men sen vi har byggt upp ett nytt land me traditioner från hela världen o folk kommer komma hit som turister också från hela världen för o ta del av de här otroliga stället. Hänger ni me?
Tror ni inte folk kommer komma hit o att de kommer ge massa pengar pga turister o då kommer vi alla tacka dessa flyktingar som kommer nu i den här globala flykting krisen?

Det du bevisar är bara att det är oerhört svårt för människor från helt andra kulturer att anpassa sig. Du kommer antagligen från Afrika eller något arabiskt land och du känner dig helt främmande i Sverige trots att du har bott större delen av ditt liv här. Du hatar allt som är svenskt, maten, kulturen, vädret och religionen.

Vi som bor i Sverige tycker om allt det som du avskyr. Vi vill inte att Stockholm skall se ut som Dubai eller Timbuktu. Vi tycker vår mat, vårt språk och vår kultur är rätt så okej. Det är kanske inte det bästa i världen, men det spelar ingen roll. Det är vårt och det är det vi trivs bäst med.

Influenser från omvärlden är inget fel och allt förändras, så även Sverige, men det måste få ta tid. Man kan inte bara byta folk, kultur och religion på en generation. Vissa delar av vårt samhälle och vår kultur vill vi ha kvar för alltid, andra kan vi naturligtvis ändra på om vi ser att det finns bättre alternativ.

I den del av världen som du förmodligen kommer ifrån har man mycket svårare att acceptera utländska influenser än vad svenskar har. Svenskar är nog ett av de folk i världen som är mest öppna för andra kulturer och andra människor vilket vi tydligt ser just nu om vi blickar ut över världen.
Citera
2015-09-20, 17:50
Medlem
Frodo64s avatar
Citat:

Du verkar mer sinnesslö desto mer du skriver.
De enda invandrarna som har gjort någonting för Sverige har varit, finska, grekiska, italienska eller estniska invandrare.
Du får det att låta som att araber har byggt upp hela Sverige. Fel.
Finska invandrare har byggt upp många av storstäderna till vad de är idag.

Nu säger du till och med att dessa människor som kommer är bättre än svenska byggjobbare? Ojoj, varifrån har du fått alla dessa illusioner? .
Om de bor i lerhyddor där nere utan rinnande vatten eller elektricitet så misstänker jag att det inte är några mästerhantverkare vi pratar om.

Nej, flyktingarna har inte gjort någonting för Sverige. Sluta drömma, det är inte bra att sitta och önska hur du tror att världen ser ut.
Citera
2015-09-21, 01:48
Medlem
Jessica.Amins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frodo64
Du verkar mer sinnesslö desto mer du skriver.
De enda invandrarna som har gjort någonting för Sverige har varit, finska, grekiska, italienska eller estniska invandrare.
Du får det att låta som att araber har byggt upp hela Sverige. Fel.
Finska invandrare har byggt upp många av storstäderna till vad de är idag.

Nu säger du till och med att dessa människor som kommer är bättre än svenska byggjobbare? Ojoj, varifrån har du fått alla dessa illusioner? .
Om de bor i lerhyddor där nere utan rinnande vatten eller elektricitet så misstänker jag att det inte är några mästerhantverkare vi pratar om.

Nej, flyktingarna har inte gjort någonting för Sverige. Sluta drömma, det är inte bra att sitta och önska hur du tror att världen ser ut.

Så greker o italienare byggde upp allt ni har nu o araber håller på o bygger upp de ni har i framtiden kapisch? Nu de fattas bara lite tacksamhet o respekt för dessa kulturers inflytande från din sida. Sverige ändras till de bättre arabisch style . O de e de som kommer locka MÄNGDER av turister i framtiden = sverige inte lika kallt o färg löst

Nej du har missuppfattat ditt särbarn ... Me tom byggarbetsplats ja menar symobliskt okej? Asso framför allt kultur. Sverige har brist på kultur entreprenörsskap osv osv. så de e som en tom byggarbetsplats o vi vet hur man använder verktygen o svennen har bevisat de senaste 1000 åren att hen e för dum för o använda de annars hade valloner greker osv o nu araber afrikaner inte behövt visa er hela tiden
Citera
2015-09-21, 04:36
Medlem
Frodo64s avatar
Citat:
Så greker o italienare byggde upp allt ni har nu o araber håller på o bygger upp de ni har i framtiden kapisch? Nu de fattas bara lite tacksamhet o respekt för dessa kulturers inflytande från din sida. Sverige ändras till de bättre arabisch style . O de e de som kommer locka MÄNGDER av turister i framtiden = sverige inte lika kallt o färg löst

Nej du har missuppfattat ditt särbarn ... Me tom byggarbetsplats ja menar symobliskt okej? Asso framför allt kultur. Sverige har brist på kultur entreprenörsskap osv osv. så de e som en tom byggarbetsplats o vi vet hur man använder verktygen o svennen har bevisat de senaste 1000 åren att hen e för dum för o använda de annars hade valloner greker osv o nu araber afrikaner inte behövt visa er hela tiden

De byggde inte upp allt som vi har, din dumma jävla kebabtekniker. Vad jag säger är att finska invandrare byggde upp många av de förorter som vi har runt Stockholm idag. Samma med grekiska och italienska invandrare.

Araber bygger inte upp någonting, det är det som är felet i din stora plan. Det räcker att ta en snabb tur på Google för att förstå att arabvärlden inte har åstadkommit någonting i den moderna världen.

Där har vi ett till problem. Desto mer Sverige förändras till "arabisch style", desto sämre blir det. Borde inte det vara en varningssignal även för ett miffo som du?

Menar du att alla turister ska ta med sig varsitt element så att klimatet i Sverige blir varmare? Jaha, det var ju en väldigt kreativ lösning minst sagt.

Svennen är alltså för dum för att använda verktyg? Samtidigt så har ni i arabvärlden just upptäckt bestick. Grattis.
Jag kan lova dig att du inte ser många städer i Mellanöstern som har samma arkitektur som Stockholm.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in