• 1
  • 2
2015-09-21, 13:47
Medlem
Hejsan! De så att jag hade tänkt på att starta en affär som säljer granit och marmour.
Graniter och marmour köper jag från eftersom dom är billiga där och här säljer jag dom billigt också.
Tex en "absolut black" granit köper jag därifrån för 505 kr och här kostar den 4400 kr.
Men problemet är att jag vet inte om hur de är i granit branschen idag? om man får massa kunder eller om de dåligt med kunder?
Jag vet iallafall mina priser kommer va attraherande.
Citera
2015-09-21, 14:00
Medlem
Ptolemaioss avatar
Är det bearbetade eller obearbetade produkter du tänkt sälja? Till privatpersoner eller företag?

Kolla runt hos företag som bearbetar marmor och granit, dvs. tillverkar gravstenar, trädgårds sten, bänkskivor mm.

Tror det blir svårt att sälja icke bearbetade stenämnen till privatpersoner.
Citera
2015-09-21, 14:15
Medlem
Jag är lite förvirrad, vart är "där"?
Citera
2015-09-21, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tvangstanke123

Citat:
Ursprungligen postat av Ptolemaios
Är det bearbetade eller obearbetade produkter du tänkt sälja? Till privatpersoner eller företag?

Kolla runt hos företag som bearbetar marmor och granit, dvs. tillverkar gravstenar, trädgårds sten, bänkskivor mm.

Både och har jag tänkt mig!
Citera
2015-09-21, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tvangstanke123
Oj Förlåt, Polen är de
Citera
2015-09-22, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ptolemaios

Vilka arbetar med granit?
Citera
2015-09-22, 20:14
Medlem
MorganPalssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marcelgrond
Hejsan! De så att jag hade tänkt på att starta en affär som säljer granit och marmour.
Graniter och marmour köper jag från eftersom dom är billiga där och här säljer jag dom billigt också.
Tex en "absolut black" granit köper jag därifrån för 505 kr och här kostar den 4400 kr.
Men problemet är att jag vet inte om hur de är i granit branschen idag? om man får massa kunder eller om de dåligt med kunder?
Jag vet iallafall mina priser kommer va attraherande.

Tänk på att det är ett dyrt material att arbeta med. Du kommer ha mer kostnader än inköpskostnader av själva graniten.
Citera
2015-09-22, 20:17
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Vilka arbetar med granit?

Stenfirmor, stenentreprenadföretag tex

http://stenfirmatorner.se/vart-sortiment/bankskivor/

http://www.ve-sten.se/
Citera
2015-09-22, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MorganPalsson
Tänk på att det är ett dyrt material att arbeta med. Du kommer ha mer kostnader än inköpskostnader av själva graniten.
Hur menar du?
Citera
2015-09-22, 22:25
Medlem
moraltanten88s avatar
Citat:
Hur menar du?

Transport o alla kostnader som tillkommer
Citera
2015-09-22, 22:43
Medlem
MorganPalssons avatar
Citat:
Hur menar du?

Om du har ett företag som köper in sten för 505kr/st och säljer för 4400kr/st så blir vinsten inte 3895kr(4400-505).
Du måste även räkna med ex. frakt, lokaler, marknadsföring, lokalkostnader, inredning och verktyg(ex kassabord och stenskärare), skatter, fordon(antagligen både stor bil och truck) sociala avgifter och löner.

Jag säger inte att du inte kan göra vinst eller gå break even. Men tänk bara på att du kommer ha fler kostnader än produktens inköpspris..
Citera
2015-09-24, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MorganPalsson
Om du har ett företag som köper in sten för 505kr/st och säljer för 4400kr/st så blir vinsten inte 3895kr(4400-505).
Du måste även räkna med ex. frakt, lokaler, marknadsföring, lokalkostnader, inredning och verktyg(ex kassabord och stenskärare), skatter, fordon(antagligen både stor bil och truck) sociala avgifter och löner.

Jag säger inte att du inte kan göra vinst eller gå break even. Men tänk bara på att du kommer ha fler kostnader än produktens inköpspris..
Gubben lilla tror du inte att jag har redan tänkt på de här?
Och de inte jag som skär stenarna, utan de dom i polen som gör allt färdig åt mig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in