Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-10-10, 14:29
Medlem
EMTRs avatar
Skulle det gå att köra marklyft varje dag och göra framsteg, inget som jag tänkte testa men teoretiskt sett, skulle det gå?

Tänker mig OTROLIGT lite volym, något liknande:

80% av 1RM:

Dag 1: 1x1
Dag 2: 1x2
Dag 3: 1x3
Dag 4: 1x4
Dag 5: 1x5
Dag 6: vila
Dag 7: 1x1 - 80% av 1RM + 5kg
osv.

Skulle något liknande fungera? Har för mig att jag har läst att Bob Peoples brukade köra marklyft varje dag (inte säker) och han markade 320kg+

Någon som kanske har erfarenhet av väldigt hög frekvent marklyftande?
Citera
2015-10-10, 15:04
Medlem
Är det inte bättre att köra 1 dag där du kan pusha dig själv och göra framsteg? Den enda dagen som blir något jobbig lär ju va 1x5. Vad är meningen med dagarna som leder upp till den dagen förutom att de kommer påverka återhämtningen? Bättre att vila upp sig till den dagen känns det som. Personligen pallar jag inte av att återhämta mig från mer än 1 dag marklyft i veckan. Sen går det köra variationer på marklyft som tex rumänska marklyft och köra det för högreps så du når muskel fail istället för CNS.
Själv kör jag nu marlyft 1 dag där jag kör linjär peaking stil, pushar för maxreps varje vecka och lägger på vikt eftersom. Sen har jag 1 dag där jag kör assistansövningar som imiterar marklyft som tex box squats där jag står med fötterna samma bredd som i marklyft, rumänska marklyft och yate rows, allt högresp (15-20). Tycker själv det funkar bra.
Citera
2015-10-10, 18:15
Medlem
Givetvis skulle det kunna fungera men inte att göra det hela tiden. Några månader åt gången skulle nog fungera bra. Du kan nog öka volymen också, successivt. Vila måste du göra förr eller senare annars kommer du aldrig kunna testa hur mycket du har ökat i styrka. Prova kör en månad eller två, dock så skulle jag gå ner på fem dagar i veckan istället, dvs lägga till en vilodag till.
Citera
2015-10-11, 11:48
Medlem
Det funkar utmärkt att köra mark varje dag. Flera norska styrkelyftare i deras landslag som kör med detta. Var dock inte för hård mot dig själv med procenten. Tänk i stället: "Idag ska jag göra en tung femma med 80% som utgångspunkt". Räkna med att tappa lite styrka under de första tre veckorna, sen kommer ökningarna när kroppen väl anpassat sig.

En till viktig grej som jag själv har erfarenhet av. Om du kör en övning hyfsat tungt varje dag, tagga inte för hårt! Gå bara in och gör dina lyft. Inget PWO eller speed metal innan passet! På så sätt slipper du känslan av utbrändhet. Du vill inte bli beroende av att ha en adrenalinkick varje gång du lyfter. Fördelen med högfrekvent träning är att lyftandet blir till en sorts rutin, precis som att borsta tänderna
Citera
2015-10-11, 13:01
Medlem
T.ex. Dietmar Wolf och Patrik Anderssons atleter tränar knäböj och bänkpress extremt ofta, och marklyft i princip lika ofta(vet inte om det är någon dag mindre per vecka). Grejen är att de tävlar i marklyft, så poängen med deras träning är att bli tekniskt bra i marklyft och prestera på tävling. Om man försöker sig på ett liknande upplägg får man ignorera sitt ego och hålla träningsvikterna på ett lågt % av max och räkna med att man inte är i toppform under träningen. Man måste också veta när det är dags att ta det lugnt och när man kan lägga i en extra växel, något som kan vara väldigt svårt eftersom man aldrig är helt objektiv i förhållande till sig själv.
Citera
2015-10-28, 20:08
Medlem
ubiconcordias avatar
Kör ''Russian Squat Routine'' om du nu skulle testa. Men i praktiken, klart det går. Jag tror inte att överträning finns, eller ja, rätt sömn mat etc. så bör kroppen fungera. Tror folket som levde som slavar för länge sedan, utan mat och så vidare, hade det betydligt jobbigare än oss som tränar 5-7 dagar i veckan och sedan får vila och äta rätt vid sidan om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in