Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
Svara
  • 5
  • 6
2011-12-16, 14:01
Medlem
Izunis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cepax
Jag har inte astma eller något sånt, och fick citadon efter en operation för smärtan, när jag tar 2 tabletter (som jag ska enligt förp.) så kan jag få en smärta som kommer och går i bröstet, ca 5 cm under där benen börjar precis rakt under halsen, någon som har en tanke på vad det kan vara? är detta vanligt?

Kanske en lätt allergisk reaktion som grundar sig i histaminfrisättningen som kodeinet orsakar, fråga om du får byta till något annat.
Citera
2011-12-28, 18:37
Medlem
JoliQuZs avatar
Asså fattar inte det här, varför blir jag inte sänkt på 9st citoodon?
Citera
2011-12-28, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoliQuZ
Asså fattar inte det här, varför blir jag inte sänkt på 9st citoodon?
"Kodein omvandlas i kroppen till morfin. Vissa människor saknar det nödvändiga enzymet, och då har kodein liten effekt. Farmakologiskt binder kodein till samma opioidreceptorer.

Omkring 1 % av den vita befolkningen är så kallade ultrasnabba metaboliserare, och har då i stället dubbla uppsättningar av enzymet till skillnad från långsamma och normala metaboliserare. Detta leder till att kodeinet har mycket kraftigare effekt på de ultrasnabba metaboliserarna jämfört med övriga människor, oavsett läkemedelsmängd, eftersom kodeinet då omvandlas till mer morfin än vad som är normalt."
antagligen är du långsam metaboliserare eller så saknar du enzymet.
Citera
2012-01-24, 00:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carnel
Ogillar starkt citodon. Blandar man blir alkohol blir det bara skit. Tar jag 5 st får jag ont i magen och en liten opiatkänsla i benen

Händer även att man får ont i bröstet väldigt långt upp, i luftvägarna typ en riktigt jobbig krampaktig känsla av kodein

Vissa personer ska alltså inte ta citodon helt klart

Det där hände mig en gång, och jag tar f t citodon regelbundet, inget fuffens, utskrivet fr min läkarkontakt. Fungerade jättebra, knappt några biverkningar, smärtan nästan borta. Så en dag när jag kom hem efter att ha vandrat lite på stan och tog mina två eftermiddagspiller fick jag, istället för smärtlingdring, galet ont i bröstkorg och högt upp i ryggen, bakom skuldrorna. Sjukt obehagligt, aldrig vart med om förut, och vet inte heller varför jag reagerade så just då.

Fler som vart med om det, och kanske har en bra förklaring till vad som hände?
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in