Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-10-17, 16:56
  #1
Medlem
Varför måste man lämna namn och adress när man ska donera pengar till ett parti?

Jag förstår såklart varför, olagligt förskaffade pengar ska ej kunna doneras.

Men jag tycker det är odemokratiskt eftersom ens politiska åsikt då registreras.


Diskution:
Bör detta avskaffas? För- och nackdelar?
Citera
2015-10-17, 16:58
  #2
Medlem
Det är för att ett parti inte ska kunna gömma att de får mångmiljonbelopp av Wallenberg.
__________________
Senast redigerad av RulleRivare 2015-10-17 kl. 17:19.
Citera
2015-10-17, 17:03
  #3
Medlem
Wittstocksgatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flirk
Varför måste man lämna namn och adress när man ska donera pengar till ett parti?

Jag förstår såklart varför, olagligt förskaffade pengar ska ej kunna doneras.

Men jag tycker det är odemokratiskt eftersom ens politiska åsikt då registreras.


Diskution:
Bör detta avskaffas? För- och nackdelar?

Det infördes nyligen om jag minns rätt.

7Klövern blev rädda för att SD kunde få stora summor anonymt och de förväntar sig att SD:s bidrag skulle minskas om bidragslämnarna inte längre kunde vara anonyma.
Citera
2015-10-17, 17:05
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wittstocksgatan
Det infördes nyligen om jag minns rätt.

7Klövern blev rädda för att SD kunde få stora summor anonymt och de förväntar sig att SD:s bidrag skulle minskas om bidragslämnarna inte längre kunde vara anonyma.

Källa?

Isåfall är det ju verkligen odemokratiskt.
Citera
2015-10-17, 17:10
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wittstocksgatan
Det infördes nyligen om jag minns rätt.

7Klövern blev rädda för att SD kunde få stora summor anonymt och de förväntar sig att SD:s bidrag skulle minskas om bidragslämnarna inte längre kunde vara anonyma.


Inte fullt så nyligen! Det var fr a vänstern som trodde att M fick stora belopp anonymt från näringslivets toppar.
Citera
2015-10-17, 17:33
  #6
Medlem
Mittnamn och personnr får för i h-e inte plats i meddelandet.

Alltså om man skriver tex 8511021619MattiasAndersson (påhittat personnr och namn) så får inte n:et i Andersson plats, blir det underkänt då och hamnar i allmänna arvsfonden (vansinne!)?
Citera
2015-10-17, 17:52
  #7
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flirk
Varför måste man lämna namn och adress när man ska donera pengar till ett parti?

Jag förstår såklart varför, olagligt förskaffade pengar ska ej kunna doneras.

Men jag tycker det är odemokratiskt eftersom ens politiska åsikt då registreras.


Diskution:
Bör detta avskaffas? För- och nackdelar?

Du kan väl ljuga? Leta upp ett namn och en adress i någon annan stad. Skriv Mona Sahlin.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback