Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-10-22, 11:51
Medlem
lyinawakes avatar
Hej!

Jag misstänker att jag sträckt mina magmuskler, vad jag kan avgöra efter en googling så verkar det vara rectus abdominis närmast bäckenet. Jag kan göra situps och liknande övningar utan problem, det är bara när jag ska involvera de nedersta magmusklerna som det gör ont (exempelvis resa och sätta sig upp i sängen på morgonen).

Jag brukar träna pilates nån gång i veckan och har gjort så i kanske 18 månader (hemma, till nån pilatesvideo), så jag trodde att jag hade någorlunda okej bålstyrka. Men så gick jag på ett corepass för två veckor sen, där vi skulle köra övningen där en ligger på rygg med bena rakt upp, och den andra skjutsar ner benen i marken, så att den liggande då medelst magmusklerna ska räta upp benen igen.

När jag tänker på den stabilitet och koncentration och sävlighet som kännetecknar pilatesövningar så skäms jag lite över att jag inte drog öronen åt mig när vi skulle göra den övningen på corepasset, men samtidigt har jag gjort just den övningen utan problem många gånger innan (om än senast för kanske fem år sen).

Hur som helst, när jag gjorde övningen på passet så kändes det som att jag sträckte magen. I två veckor har jag haft lätt ont och har varit rent oförmögen att göra andra övningar som involverar att sänka ner benen på ett sånt sätt på andra pass. Det känns inte alls som träningsvärk, utan smärta som uppstod precis när jag gjorde övningen och som sedan hållit i sig mer eller mindre sen dess.

Nu till min fråga: är det farligt att träna med sträckta magmuskler? Jag är sugen på att köra pilates idag, går det bra om jag inte gör något som gör väldigt ont? Det gör lite ont när jag anstränger just de musklerna jag misstänker har sträckts, kan det skada dem ytterligare? Jag tänkte försöka träna utan att anstränga de musklerna alls, men samtidigt kanske det just är ansträngning de behöver, eftersom de sträcktes så lätt?

Jag är tacksam för alla svar och inputs!
Citera
2015-10-23, 08:58
Medlem
Farligt vet jag inte om det är nu efter 2 veckor. Det du däremot kan göra är att köra stabilitetsträning för att lätt aktivera muskeln.

Gör det ont när du sitter ner och lyfter på ett ben?
Citera
2015-10-28, 17:46
Medlem
lyinawakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noneofyourbusiness
Farligt vet jag inte om det är nu efter 2 veckor. Det du däremot kan göra är att köra stabilitetsträning för att lätt aktivera muskeln.

Gör det ont när du sitter ner och lyfter på ett ben?

Tack för svaret! Jag har tagit det lugnt sen jag gjorde inlägget och magen känns bra. Men jag misstänker att min nedersta bukmuskulatur är rätt svar, så jag får nog jobba upp den. Jag ska köra stabilitetsträning för att aktivera muskeln om nåt liknande händer igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in