Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-10-23, 22:57
Medlem
1a: När jag squatar så känns det som att jag inte får något blod i händerna för efter att jag har kört klart ett set så blir mina fingrar stel raka och jag kan inte röra mina fingrar normalt igen efter 30-40 sekunder. Hur kan man undvika detta??

2a: Hade inte tränat på en hel vecka och plötsligt bestämmer jag för att köra ett tungt axelpass, kör på men mitt under gym passet när jag kör en övning så på något sätt händer något konstigt med mig, medans jag då körde hårt så gav kroppen ifrån sig en känsla precis samma känsla när man onanerar och kommer fast inte lika intensivt, detta har aldrig hänt mig förut då jag har kört i 1år. Vad hände egentligen???? Kan nog redan förutspå några troll svar, men hade vart snällt med några seriösa svar!

Nr225
Citera
2015-10-23, 23:05
Medlem
nnnipzs avatar
Har tyvärr inget svar på nr 1. Men vad gäller den andra så är det nog inte så konstigt som du tror. När du lyfter "tungt" och skall visa upp dig för dom selfiefotande tjejerna på gymmet så utstöter du stönande läten som liknar dom du utstöter under samlag. Därav lurar du kroppen till en mindre orgasm.

Kan ju också vara så att när man tränar frigörs endorfiner, samma hormon som frigörs när du får orgasm. Därav liknande känsla.
Citera
2015-10-23, 23:38
Medlem
Pankreatits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nr225
1a: När jag squatar så känns det som att jag inte får något blod i händerna för efter att jag har kört klart ett set så blir mina fingrar stel raka och jag kan inte röra mina fingrar normalt igen efter 30-40 sekunder. Hur kan man undvika detta??

2a: Hade inte tränat på en hel vecka och plötsligt bestämmer jag för att köra ett tungt axelpass, kör på men mitt under gym passet när jag kör en övning så på något sätt händer något konstigt med mig, medans jag då körde hårt så gav kroppen ifrån sig en känsla precis samma känsla när man onanerar och kommer fast inte lika intensivt, detta har aldrig hänt mig förut då jag har kört i 1år. Vad hände egentligen???? Kan nog redan förutspå några troll svar, men hade vart snällt med några seriösa svar!

Nr225
Låter som du får en nervinklämning av något slag.
Kanske du får för högt tryck på handleden och klämmer median/ulnar nerven.
Kör du low-bar?
Citera
2015-10-24, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pankreatit
Kör du low-bar?

Hmm mycket möjligt, jag försöker göra så bra low-bar squats jag bara kan men eftersom jag väldigt lång och inte den vigaste så blir det inte riktigt dem vackraste low-bar squatsen.
Citera
2015-10-24, 09:33
Medlem
Gymnasten1982s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pankreatit
Kör du low-bar?
Håller med om detta. Testa att vinkla handen lite annorlunda nästa gång och se om det lättar.

Du kanske också omedvetet greppar tag hårt kring stången när du kör, så att du krampar lite.
Citera
2015-10-24, 18:40
Medlem
As-33-15-4-ps avatar
Citat:
Hmm mycket möjligt, jag försöker göra så bra low-bar squats jag bara kan men eftersom jag väldigt lång och inte den vigaste så blir det inte riktigt dem vackraste low-bar squatsen.
Om du kör low-bar och händerna domnar låter du troligtvis stången vila på händerna vilket gör att händerna böjs bak och något kommer i kläm. Vikten ska vila på axlarna/ryggen inte händerna.

Sedan att du skriver squat har jag egentligen inget emot, men det kryper i ögonen att behöva läsa ordet "squatsen", att böja ett engelsk ord på svenska blir bara fel helt enkelt.
Citera
2015-10-24, 19:43
Medlem
Pankreatits avatar
Citat:
Finns en video med mark ripptoe som jag tycker visar grepp och underarmspositiner ganska bra, iaf för hans typ av knäböj.
Dock så anser jag att man inte bör köra lowbar om man inte har den rörlighet som krävs, bla i axelleden(vilket det kan krävas ännu mer av om du inte har rörlighet i höft/ fotled).
Så kör du inte för tävling skulle jag rekommendera highbar eller varför inte frontböj. Att du ev tar lite mer i low så betyder det inte per automatik att din träning är bättre.
Citera
2015-10-31, 00:55
Medlem
Corralejos avatar
Citat:

Nr225
nr2 är adrenalin som utsöndras, fick mycket sånt innan när jag markade hårt till peppande musik kör på så blir det en regelbunden känsla, asskönt!
Citera
2015-10-31, 03:39
Medlem
Bunnys avatar
Håller med om detta med nerver i kläm, brukar själv råka ut för lite olika varianter. En återkommande är att känslan av att bli kissnödig då jag kör sittande axellyft åt sidan i maskin, vilket beror på trycket från "sittplattan".

En annan variant som jag brukade råka ut för förr är att händerna domnade bort vid löpning eller cykling, speciellt om jag nyligen tränat axlarna. Verkar som att nerverna kom i kläm i axlarna, kan ju bli rätt trångt inuti dom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in