Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-10-26, 16:32
Medlem
Tja,
Här är min musiktråd, och jag blir asglad om ni ger lite feedback!

Life In Static är ett namn som jag gör all möjlig musik under. Både saker som är mer mainstream, men även mer udda låtar (mest det sista, faktiskt). Stora inpirationer är Pixies, Gorillaz, Bondage Fairies, och Igorrr, trots att många andra namn skulle kunna sättas på den där listan.

Jag använder mig oftast av FL Studio, och använder mig ibland av riktiga instrumet, såsom elgitarrer och baser.

Med det sagt, här är min första (något misantropiska) låt jag postar i den här tråden:
https://www.youtube.com/watch?v=zxnmoUGwp-g

Lite halvintressant fakta om just denna låten:
Många låtar har ju ungefär samma refräng (låt oss säga att man sjunger "I miss you") under hela låten. Då börjar låten med att sångaren saknar någon, och i mitten så saknar han någon, och i slutet saknar han någon fortfarande. Ingen karaktärutveckling sker. Jag har inte sysslat med sånt så mycket förut, men jag testade det nu. Låten börjar och slutar alltså inte på samma sätt. Den som sjunger tycker inte samma sak i början, som i slutet. En slags utveckling sker genom låten. Det var en tanke jag hade när jag började med denna. Det finns ju säkert många låtar som gjort detta förut, men själv har jag inte sysslat så mycket med det i min egna musik innan

Tack som fan att ni lyssnar! Askul att göra musik, men det är nästan lika kul att höra vad andra tycker
Citera
2015-10-27, 23:19
Medlem
Blodsritens avatar
Hmm, introt låter gött. Men jag tror låten lite brister vid refrängen och stundomvis med sången. Så kanske sången borde övas på mera. Strukturen tror jag inte funkar riktigt och minskar låtens slagkraft. Men experimentera gärna vidare hördu
Citera
2015-10-29, 00:36
Medlem
JRoles avatar
Musikmässigt är den helt ok, men jag tycker att sång och text nog skulle kunna förbättras ett antal snäpp. Det finns liksom ingen kraft i den. Det känns lite ungefär som en raplåt där personen som rappar inte är förbannad på nånting alls, låter mer som nån att han står och snackar i kön på konsum.

Sen tror jag att trummorna skulle kunna höjas och komprimeras en aning till, för att få lite mer punch i låten. Basen tycker jag låter riktigt bra. Gitarren skulle också må bra av en kompressor som ger mer punch!
Citera
2015-12-03, 17:40
Medlem
NY LÅT UTE
Denna är dock ganska annorlunda än de jag gjort förut. Den är någon slags indie-dans-pop. Jag har försökt göra den catchy, och så. Så nu blir det kul att se om ni tycker att jag har lyckats, eller om det är gift för era öron x)

https://soundcloud.com/lifeinstatic/the-world-1

Tack som fan för att ni lyssnar! Det är askul att göra musik, men en stor del av det hela är att se vad andra tycker om resultatet. Det är tyvärr svårt att få folk man inte känner att lyssna, när man vill ha en objektiv syn på låten, så återigen tack för att ni tar er någon minut eller två för att göra mig asglad
Citera
2015-12-03, 19:09
Medlem
kakburks avatar
Kul och lite originell låt. Jag fick lite vibbar från den experimentella eran från slutet av 70-talet. Lite City Boy-stuk även om de var lite mer vräkiga och symfoniska.

Jag skulle vilja ha mer tryck på gitarren och aktivare trumspel. (Är det dator-trummor?)
Annars...bra jobbat.
Citera
2015-12-05, 02:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kakburk
Kul och lite originell låt. Jag fick lite vibbar från den experimentella eran från slutet av 70-talet. Lite City Boy-stuk även om de var lite mer vräkiga och symfoniska.

Jag skulle vilja ha mer tryck på gitarren och aktivare trumspel. (Är det dator-trummor?)
Annars...bra jobbat.

Tack som fan att du lyssnade! Yes, nu när jag lyssnar så håller jag med om att man kan ha mer kläm på gitarren, och lite intressantare trummor Och som svar på frågan, så har du rätt, det är dator-trummor

Jag släppte dock för ett kort tag sedan en bass boost-version av låten, som har lite mer kläm på trummorna. Du kanske menade att du ville ha mer variation på dem, men om du även villa ha lite mer tryck i dem så kan man i alla fall finna det i den nya versionen

https://soundcloud.com/lifeinstatic/...d-bass-boosted

Återigen, tack för att du lyssnade! Det gör mig verkligen glad
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in