Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-11-05, 15:17
Medlem
Varit arbetslös nästan två månader men kommer börja jobba den 16e november.
Då är planerna att så fort som möjligt hitta ställe att bo på (just nu inneboende) så att jag och min flickvän kan flytta ihop (men bara jag som står på kontraktet).
Hur lång tid efter att jag skrivit på arbets-kontraktet ska jag sluta leta efter hyreslägenhet (vet att det är ruggigt svårt att få tag på schysst ställe) och istället försöka få ett lån till en lägenhet att köpa på max 1'500'000 kr?
Aktuellt område är Haninge (Stockholm) med omnejd...
Citera
2015-11-05, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CompactStandard
Varit arbetslös nästan två månader men kommer börja jobba den 16e november.
Då är planerna att så fort som möjligt hitta ställe att bo på (just nu inneboende) så att jag och min flickvän kan flytta ihop (men bara jag som står på kontraktet).
Hur lång tid efter att jag skrivit på arbets-kontraktet ska jag sluta leta efter hyreslägenhet (vet att det är ruggigt svårt att få tag på schysst ställe) och istället försöka få ett lån till en lägenhet att köpa på max 1'500'000 kr?
Aktuellt område är Haninge (Stockholm) med omnejd...

Att äga din bostad själv är alltid ett bättre alternativ Månadskostnaden för en hyresrätt är måhända lägre än för motsvarande bostadsrätt med skillnaden att den senare är en investering där du kan utnyttja låg ränta, ränteavdrag (30% upp till 100 000 kr och 21% på beloppet över 100 000 kr), samtidigt som du själv kan göra ändringar av ytskikt etc samt kan ta del av prisökningen. Hyr du lägenhet kastar du pengarna i sjön och får förlita dig på hyresvärdens förmåga att hålla beståndets standard och skick.

Föreslår att du börjar att spara pengar så att du har möjligt att köpa dig och flickvännen en egen bostad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in