2015-11-09, 18:11
Medlem
maribs avatar
Hej.

Har kommit i konflikt med uthyraren till min lägenhet.
Jag ska flytta om tre dagar, men nu har vi kommit till ett sista problem.

Mögel på väggen. Min helt nya säng, 3 månader gammal, har stått mot den väggen och tatt skada. Ser svarta och gula fläckar på den. Den är lite fuktig också.

Jag har sagt att jag kräver ersättning, och det går det med på.

Men nu snackar de om att använda våra försäkringar, se vem som måste betala minst självrisk.

Kan de göra såhär? Använda min försäkring även om min är bättre än deras?
Jag hade helst velat se pengarna i hand, det är 3000 kr vi snackar om.

Tack
Citera
2015-11-09, 18:15
Bannlyst
En säng eller annan möbel skall ALDRIG placeras direkt mot en vägg, du har gjort fel, deal with it!
Citera
2015-11-09, 19:37
Medlem
Det är väl din säng, då är det DIN hemförsäkring som gäller. Varför har du från början ställt en säng mot en mögelskadad vägg?
Citera
2015-11-09, 19:57
Medlem
maribs avatar
Ställde aldrig sängen mot en möggel eller fuktskadad vägg. Detta kom med tiden.
Har desutom haft sängen 10 cm från väggen.

Det är ju hans vägg som har skadat min säng, så varför ska min hemförsäkring gälla?

Han har heller inte velat reparera ventilationsproblemet som vi har stått utan i 4 månader. Har påminnt han många gånger och allt detta har jag som bevis på sms.

Väggen som sängen har stått vid har ett fönster. För en månad sedan började det samlas massa vatten på glasrutan på insidan av rummet, och på fönsterkarmen, detta fick han veta samma dag. Nu har detta problemn utvecklats och i sin tur lett till fuktskada på fönstrett under väggen, och möggel.

Väggen är klart och tydligt hans problem, och det är hans vägg som har skadat min säng.
Citera
2015-11-09, 22:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av marib
Ställde aldrig sängen mot en möggel eller fuktskadad vägg. Detta kom med tiden.
Har desutom haft sängen 10 cm från väggen.

Det är ju hans vägg som har skadat min säng, så varför ska min hemförsäkring gälla?

Han har heller inte velat reparera ventilationsproblemet som vi har stått utan i 4 månader. Har påminnt han många gånger och allt detta har jag som bevis på sms.

Väggen som sängen har stått vid har ett fönster. För en månad sedan började det samlas massa vatten på glasrutan på insidan av rummet, och på fönsterkarmen, detta fick han veta samma dag. Nu har detta problemn utvecklats och i sin tur lett till fuktskada på fönstrett under väggen, och möggel.

Väggen är klart och tydligt hans problem, och det är hans vägg som har skadat min säng.

En säng som stått 10cm från väggen har fått mögelskador som du dessutom inte har märkt, bäddar du aldrig rent din säng?
Citera
2015-11-10, 08:26
Medlem
maribs avatar
Har såklart inte plasserat sængen vid en vägg med möggel, som jag skrev så kom det med tiden.
Upptäckte fukt på fönstret för 4 veckor sedan, men då fanns inget möggel, och inte heller fuktskada på väggen. Det var då jag drog bort sängen från väggen.

Fuktskadan och möggel har uppstått någon gång under dessa fyra veckor, och jag upptäckte allt förrigår. Under denna period har sängen stått 10 cm från väggen.

Förresten så är det möggel från golvet och ca 30-40 cm upp, detta ser jag inte när sängen står i vägen. Kryper inte bort varje natt för att titta ner. Vem flyttar sängen för att bädda om den? Kanske du gör det? Inte jag allafall. Har jag aldrig behövt göra, klarar att bädda fint likaväl. Såklart jag inte ser möglet som sitter så lågt och påverkar min säng. Det samma gäller med den fuktiga väggen, sitter också lågt.

Ger upp denna tröga konversation, men jag hoppas på att någon annan svarar på min fråga.
Citera
2015-11-10, 10:59
Medlem
muneys avatar
Jag skulle ringt mitt försäkringsbolag och frågat hur de ser på saken.
Citera
2015-11-10, 11:14
Medlem
maribs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av muney
Jag skulle ringt mitt försäkringsbolag och frågat hur de ser på saken.

Japp, vanlig hemförsäkring täcker inte skada på säng från möggel eller annan vattenskada.
Men de sa att om det hade varit lekage från något rör, och sängen blivit skadad då hade försäkringen gällt. Men jag hade endå fått betala en självrisk på 2000. Sängen kostar totalt 3000 så det är inte mycket de hade täckt.

Förresten, fick höra att lägenheten ovanför har haft vattenskada på toaletten, som de har reparerat. Antagligen har det spridits ner till oss, och i sin tur har det bildats möggel.
Citera
2015-11-10, 21:42
Medlem
tigerrakets avatar
Ni borde börja med att härleda var vattenskadan kommer ifrån. Sedan när det är gjort så kan ni börja fundera på vem som ska betala.

Är det ifrån toaletten ovanför, så kan jag tänka mig att det är de ovanför som kanske får betala, alternativt så går din försäkring in och täcker och sedan löser det med de andra bolaget.
Citera
2015-11-12, 20:20
Medlem
Ni som säger att man aldrig ska ställa sängen mot en vägg, vad har ni bott på för sunkiga ställen?
Har haft sängen mot vägg på varenda ställe jag bott på och det helt utan problem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in