Citat:
Ursprungligen postat av
dufrianord
Jag är inget ryskt troll, men de är mycket sånt just nu och svårt att få en korrekt bild.
Min bild är att båda sidorna är lika galna och bryr sig inte mannen i Vita Huset och Kremlin bryr sig inte det minsta om sitt folk eller land, båda länderna har kärnvapen och ”depopulation” finns på Agendan och vad är bättre för ett sådant fruktansvärt ändamål än bomber som detta?
https://www.dailymail.co.uk/news/art...tic-tests.html
USA och Nato har säkert liknande. Ett (kärnvapen) krig nu skulle vara förödande.
Fast jag tycker de är USA och Nato som hotar i något de inte har med o göra även om de nu kanske inte var rätt att ta Krimea. (jag vet faktiskt inte vad hände då det var längesen, 2014 och jag har inte läst på om det).
Ryssland hotar med stora arméer och kärnvapen för att skrämmas - och för att kunna flytta fram sina positioner, deras vanliga metod. Ryssland är ett mycket fegt land och vill inte ha stora förluster. Man flyttar fram positioner smått och överraskar bäst man kan, och försöker alltid skylla upptrappning på motståndaren.
Bakgrunden är att de byggt upp ett imperium där de tagit andra länder och gjort dem till republiker, Sovjet föll samman och den utplacerade ryska minoriteteliten som styrt kolonialt är kvar. De försöker behålla makten alternativt att Ryssland bryter loss bitar där de kan behålla makten kolonialt. Medlem i Nato blir länder demokratiskt, i Ukraina är stödet mycket starkt för väst. Alltså är USA:s roll mycket liten. Att Nato övar i Svarta Havet eller med Ukraina är inget konstigt.
I Budapestmemorandum gick Ryssland och USA i god för att Ukrainas gränser skulle vara intakta mot att Ukrainas kärnvapen lämnades till Ryssland. Alltså är det ett kraftigt brott mot avtal att annektera Krim och Donbass. Putin skiter i Donbass, han ser Krim som strategiskt viktig för gasledningar till Balkan och Turkiet och militärt för att kontrollera Syrien, Libyen, Egypten, Sudan osv och skapa blodbad som för flyktingar mot Europa.
Krim har liten befolkning på 2 miljoner och då finns en stor rysk marinbas och massa ryska solpensionärer. Endast 5% av befolkningen på Krim röstade på separatister innan annekteringen 2014. 2014 gjordes missräkningen att det fanns ett Novorussia område i södra Ukraina - Putin behöver land ner mot Krim, det går inte naturligt administrera Krim från Ryssland. Denna missräkning har gjort att Krim står utan dricksvatten och Ryssland subventionerar Krim årligen med många miljarder för att hålla dem lugna. Alltså vill man angripa Ukraina på nytt.
När Putin styrda Russia Today:s chef gick ut i januari om att "Moder Ryssland måste ta tillbaka Donbass" var det en tydlig signal om Putins inställning.