Flashback bygger pepparkakshus!
2021-05-21, 18:17
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VVPutin
Jo det är exakt så stadgan har tolkats. Östtimor är ett annat exempel. Befolkningen röstade för självständighet, parlamentet i Indonesien var emot men tvingades acceptera saken efter att USA och dess vasaller börjat med sedvanliga hot. Kosovo röstade för självständighet, Serbien accepterade det inte, men Sverige godtog ändå Kosovos självständighet med hänvisning till deras folkomröstning.

Det går inte att jämföra. Jugoslavien sammanföll, serberna hade fört utrotningskrig mot befolkningen i Kosovo och de länder som inte erkänt Kosovo är bland andra välkända skurkstater som Ryssland och Kina, medan i princip alla västländer och demokratier erkänt dem (undantag finns).

Befolkningen i de av Ryssland ockuperade delarna av Ukraina hade det bättre innan de ockuperades och utsattes inte för utrotningskrig. Inte ens deras språkliga och kulturella status var hotad.

Citat:
Du är naturligtvis ett Banderatroll. Pew Research m.fl. hade aldrig genomfört sina mätningar om de inte trodde sig kunna presentera ett korrekt resultat. Deras metodologi framgår av dess mätningar, som jag men uppenbarligen inte du har läst.

Även om så vore fallet att valen hade gått rätt till så hade Ryssland erkänt Ukrainas gränser och sedan gått till krigshandlingar och ockuperat områdena INNAN man genomförde en omröstning, vilket givetvis påverkar utgången av valet.

Citat:
I fallet med Krim var det så att den överväldigande majoriteten av befolkningen ville ansluta sig till Ryssland, och därmed fanns det inget att diskutera mellan Ukraina, Krim och Ryssland. I östra Ukraina var det annorlunda, många lokala politiker där drev frågan om federalism men det ville inte Köjävregimen diskutera, därav kriget och tiotusentals döda.

Kan du ge en enda källa på en undersökning som visade att Krims befolkning ville lämna Ukraina? Kan du också ge en källa på var i folkrätten du hittar stöd för det.

Citat:
Du är historierevisionist och ett tvättäkta Banderatroll.
Om du säger det så måste det vara rätt, du har ju haft så mycket rätt hittills. Hoppas du får bra betalt av Putin för att sitta på Flashback och trolla.
2021-05-21, 18:27
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
LOL

Klart det blir ” problem ” när diktaturer som pissar på både folk och rätt ska försöka tolka folkrätten.
Det kan de såklart inte.
De använder ordet och ” argumentet” likt en fyllbult som argumenterar när han ska rättfärdiga sin fylla.

Vi kan konstatera att bara en handfull skurkstater har erkänt annekteringen av Krim.

Japp, men man kan inte förneka att det måste vara rätt när följande framstående länder röstade emot FN:s resolution som underkände valet på Krim:

Armenien, Bolivia, Kuba, Nordkorea, Nicaragua, Ryssland, Sudan, Syrien, Venezuela, Vitryssland och Zimbabwe. Alla länder som är kända för sin respekt för mänskliga rättigheter, demokrati och oberoende från Putinväldet.
2021-05-21, 18:33
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intensivtklok
Japp, men man kan inte förneka att det måste vara rätt när följande framstående länder röstade emot FN:s resolution som underkände valet på Krim:

Armenien, Bolivia, Kuba, Nordkorea, Nicaragua, Ryssland, Sudan, Syrien, Venezuela, Vitryssland och Zimbabwe. Alla länder som är kända för sin respekt för mänskliga rättigheter, demokrati och oberoende från Putinväldet.

Ett galleri av dysfunktionella inhumana och folkföraktande nationer.
De flesta ryssar skäms över vilket sällskap de befinner sig i.
Utom de som får betalt för att gilla det.
2021-05-21, 18:45
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
De flesta ryssar skäms över vilket sällskap de befinner sig i.
Utom de som får betalt för att gilla det.
Det är min uppfattning också när man talar med ryssar som vågar berätta öppet om hur de känner. De önskar de kunde få fria val, demokrati som fungerar, mindre korruption, bättre löner och gärna rinnande vatten i sina bostäder (och som en bonus, varmt vatten). Nu har inte alla ryssar det dåligt trots att de inte är putinister, men den absoluta majoriteten lever under förhållanden vi här aldrig skulle acceptera.
2021-05-21, 18:50
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Det är min uppfattning också när man talar med ryssar som vågar berätta öppet om hur de känner. De önskar de kunde få fria val, demokrati som fungerar, mindre korruption, bättre löner och gärna rinnande vatten i sina bostäder (och som en bonus, varmt vatten). Nu har inte alla ryssar det dåligt trots att de inte är putinister, men den absoluta majoriteten lever under förhållanden vi här aldrig skulle acceptera.

Sant

Putin drog nytta av och utnyttjade ryssarnas förståeliga rädsla för anarki och den instabilitet som rådde under 1990- talet.
Han lovade lugn och ro vilket delvis uppfyllts men priset är mer än ett skålpund kött, han har tatt själen humaniteten och värdigheten också.
En teolog skulle ju lätt kunna jämföra Putin med den mytologiska djävulen.
2021-05-21, 18:53
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Sant

Putin drog nytta av och utnyttjade ryssarnas förståeliga rädsla för anarki och den instabilitet som rådde under 1990- talet.
Han lovade lugn och ro vilket delvis uppfyllts men priset är mer än ett skålpund kött, han har tatt själen humaniteten och värdigheten också.
En teolog skulle ju lätt kunna jämföra Putin med den mytologiska djävulen.
Det intressanta är hur antikrist lierat sig med den ortodoxa kyrkan...
2021-05-21, 18:59
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Det intressanta är hur antikrist lierat sig med den ortodoxa kyrkan...

Ett sånt litet hyckleri är en småsak för Putin.
Kyrkan har ju fått inflytande i
” moralfrågor ” ( läs nendertalar- mentalitet) i utbyte mot oreserverat stöd.
2021-05-21, 19:01
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ett sånt litet hyckleri är en småsak för Putin.
Kyrkan har ju fått inflytande i
” moralfrågor ” ( läs nendertalar- mentalitet) i utbyte mot oreserverat stöd.
Precis, som vilken ex-kommunist (och diktator) som helst...
2021-05-21, 19:41
Medlem
VVPutins avatar
Citat:
Det går inte att jämföra. Jugoslavien sammanföll, serberna hade fört utrotningskrig mot befolkningen i Kosovo och de länder som inte erkänt Kosovo är bland andra välkända skurkstater som Ryssland och Kina, medan i princip alla västländer och demokratier erkänt dem (undantag finns).

Ordet "sammanföll" betyder inte det du tror. Har ni ukrainska troll inte gått på ordentliga svenskakurser innan de anställde er i fabriken?

Är Spanien en skurkstat? De erkänner inte Kosovo. Serberna hade inte fört något "utrotningskrig", inte mer än vad Köjävregimen gjorde i östra Ukraina från 2014 och framåt.

Citat:
Befolkningen i de av Ryssland ockuperade delarna av Ukraina hade det bättre innan de ockuperades och utsattes inte för utrotningskrig.

Desinformation. Befolkningen hade det ekonomiskt mycket sämre. Om du insisterar på att sprida lögner så får du åtminstone bjuda på en källhänvisning.

Citat:
Inte ens deras språkliga och kulturella status var hotad.

Naturligtvis var den hotad. En av de absolut första åtgärderna som kuppmakarna föreslog i Rada 2014 var att begränsa användningen av ryska språket i Ukraina.

Citat:
Även om så vore fallet att valen hade gått rätt till så hade Ryssland erkänt Ukrainas gränser och sedan gått till krigshandlingar och ockuperat områdena INNAN man genomförde en omröstning, vilket givetvis påverkar utgången av valet.

Kan du ge en enda källa på en undersökning som visade att Krims befolkning ville lämna Ukraina? Kan du också ge en källa på var i folkrätten du hittar stöd för det.

Ryssland gick aldrig till krigshandlingar. Inte en enda person dog på Krim som resultat av annekteringen. Erkända västliga opinionsinstitut menar att resultatet av valet var helt korrekt. Det är dags för dig att läsa vad Pew, ZOIS med flera skriver i sina rapporter. Jag har redan gett dig länkarna, jag vet att du får betalt för att sprida Maidanpropaganda, men du får göra en ansträngning att förstå argumenten om du ska tas på allvar av andra i tråden.

Citat:
Om du säger det så måste det vara rätt, du har ju haft så mycket rätt hittills. Hoppas du får bra betalt av Putin för att sitta på Flashback och trolla.

Till skillnad från dig skriver jag inte för monetär ersättning.
2021-05-21, 19:47
Medlem
arbetets avatar
Citat:
De har det i Ukraina då. Nej Ryssland är igen perfekt demokrati men med tanke på att landet inte varit det mer än drygt 25 år så tycker jag att de klarar det hyfsat. Ryssland har ingen historia längre bak av att vara en fungerande demokrati på något sätt.

Och ja, man får tycka vad man vill om Krim men det är bara att ta upp kartboken och titta. Ingen rysk president skulle släppa iväg det territoriet med risk för att man får in NATO-baser där. Glöm det! Inte ens Navalny om han mot all förmodan skulle få något att säga till om. Lika gäller för Vitryssland. Moskva kommer aldrig att acceptera att NATO går in. Det vore ungefär som kärnvapen på Kuba.

Man får nog acceptera det. Ryssland är trots allt en stormakt med slagstyrka. Hur ska då Sverige förhålla sig till det. Vi är betjänta av ett Ryssland som är hyfsat nöjt mig sig själv och hyfsat stabilt och Putin framstår lite som en byråkrat som inte tar ut svängarna i onödan.

Det ska vi i Sverige vara glada för. Sedan tycker jag att det är ryssarnas sak om de vill ha ändring på hur landet ska styras.
2021-05-21, 19:55
Medlem
Citat:
Jag saknar min tid på Krim, och att jag inte kan åka dit igen, och det var där jag lärde mig tala ryska på riktigt, ditt lilla putintroll... Försök inte med mig.
Påhitt och falsarier. Ingen nekas att resa till Krim. Det är bara att kliva på planet i Moskva och kliva av i Simferopol. Det finns ingen gränskontroll däremellan, eftersom det är en inrikes resa. Befinner du dig i ditt hemland Ukraina så kan du åka över gränsen landvägen via Kherson och Armjansk, och visa ditt ukrainska pass vid gränskontrollerna.
2021-05-21, 20:00
Medlem
Citat:
Ukrainsk ekonomi och levnadsstandard är betydligt sämre, trots att de får u-hjälp av väst istället för sanktioner. Du och Draken bör dessutom ta en titt på vad tråden handlar om ("Situationen i Ukraina just nu").

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in