Flashback bygger pepparkakshus!
2021-05-31, 19:05
Medlem
CommieHunter1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intensivtklok
Det ukrainska språket och kulturen och självständighetssträvandena sträcker sig hundratals år tillbaka. Ukraina utropade sig självständiga 1918, men kördes över av kommunistpacket från Ryssland.

På 1920-talet var ukrainskatalande helt dominerande i ett område som var väsentligt större än nuvarande Ukraina, men den sovjetiska diktaturen flyttade runt folk och påtvingande befolkningen ryska.
Eftersom du är bevisligen förståndshandikappad väljer jag att svara bara på det första klustret av dumheter.

Alla städer som ligger i dagens Ukraina hade rysk majoritetsbefolkning i slutet av 1800-talet och början av 1900-talet. Bolsjevikernas "internationalisering" och "ukrainisering" av sovjetrepubliken gjorde att det plötsligt dök upp "ukrainare" i allt större omfattning.

Det tar bara någon minut att verifiera, och det gäller så gott som alla städer i dagens Ukraina.

I västra Ukraina finns staden Lvov. Inte ens där har ukrainare utgjort majoritet. Konstigt? Inte alls. Lvov var en polsk stad sedan århundraden.

Citat:
Odessa 1897
Russians: 198,233 people (49.09%)
Jews: 124,511 people (30.83%)
Ukrainians: 37,925 people (9.39%)

Odessa 1926
Russians: 162,789 people (39.97%)
Jews: 153,243 people (36.69%)
Ukrainians: 73,453 people (17.59%)

Odessa 1939
Jews: 200,961 people (33.26%)
Russians: 186,610 people (30.88%)
Ukrainians: 178,878 people (29.60%)

Odessa 2001
Ukrainians: 622,900 people (61.6%)
Russians: 292,000 people (29.0%)
Bulgarians: 13,300 people (1.3%)

https://en.wikipedia.org/wiki/Odessa
2021-05-31, 19:20
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CommieHunter1
Eftersom du är bevisligen förståndshandikappad väljer jag att svara bara på det första klustret av dumheter.

Alla städer som ligger i dagens Ukraina hade rysk majoritetsbefolkning i slutet av 1800-talet och början av 1900-talet. Bolsjevikernas "internationalisering" och "ukrainisering" av sovjetrepubliken gjorde att det plötsligt dök upp "ukrainare" i allt större omfattning.

Det tar bara någon minut att verifiera, och det gäller så gott som alla städer i dagens Ukraina.

I västra Ukraina finns staden Lvov. Inte ens där har ukrainare utgjort majoritet. Konstigt? Inte alls. Lvov var en polsk stad sedan århundraden.
Lviv kanske har multikultur i ordets rätta bemärkelse? Dvs kulturer möts istället för att politkerna försöker ordna raskrig i förorterna. (Jag har besökt staden men erkänner att jag inte kan dess historia eller andra detaljer) Bara för att kulturer möts så skall man inte döma ut dem som kulturlösa.
2021-05-31, 19:32
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:

Du valde medvetet en stad som under århundraden haft en rysk befolkning som exempel... Förnekar du att ukrainska var ett språk som dominerade region i det som är nuvarande Ukraina och runt om på 1920-talet?

Förnekar du att Ukraina är en stat som godkänts, inklusive de gränser som Ryssland nu kränkt, av Ryssland och FN?
2021-05-31, 21:19
Medlem
birgerkungens avatar
Citat:

Nu går du verkligen på tomgång.
2021-05-31, 21:35
Medlem
CommieHunter1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Lviv kanske har multikultur i ordets rätta bemärkelse? Dvs kulturer möts istället för att politkerna försöker ordna raskrig i förorterna. (Jag har besökt staden men erkänner att jag inte kan dess historia eller andra detaljer) Bara för att kulturer möts så skall man inte döma ut dem som kulturlösa.
Vilken "kultur" har sk ukrainare bidragit med? Ett bestialiskt folkmord, på tal om Volhynien.
Inget i dagens Ukraina är skapat av dem, allra minst grundandet av städer.
Deras nationalskald skrev egna dagböcker på ryska.

Citat:
Du valde medvetet en stad som under århundraden haft en rysk befolkning som exempel...
Jag valde en stad därför att du inte klarar av att hantera fler på en och samma gång.
Efter Odessa kommer Nikolayev som ännu ett exempel, och mönstret går igen i alla stora städer i dagens Ukraina. Alla.

Citat:
Ethnicity 1897 1926 1939 1959 1989 2001 2017
Ukrainians 8.5% 29.9% 49.7% 59.7% 63.2% 72,6% 84%
Russians 66.3% 44.6% 31.0% 30.3% 31.2% 22.6% 12%
Jews 19.5% 20.8% 15.2% 6.8% 2.1% 0.5%

https://en.wikipedia.org/wiki/Mykolaiv

Observera att andelen ukrainare växer i alla städer. Det ukrainska narrativet om att Stalin medvetet skapade hungersnöden 1932/33 för att ta kål på ukrainare kan således inte stämma. Andelen "ukrainare" ökade markant gentemot "ryssar".
2021-05-31, 22:49
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Vilken "kultur" har sk ukrainare bidragit med? Ett bestialiskt folkmord, på tal om Volhynien.
Inget i dagens Ukraina är skapat av dem, allra minst grundandet av städer.
Deras nationalskald skrev egna dagböcker på ryska.

Jag valde en stad därför att du inte klarar av att hantera fler på en och samma gång.
Efter Odessa kommer Nikolayev som ännu ett exempel, och mönstret går igen i alla stora städer i dagens Ukraina. Alla.

Observera att andelen ukrainare växer i alla städer. Det ukrainska narrativet om att Stalin medvetet skapade hungersnöden 1932/33 för att ta kål på ukrainare kan således inte stämma. Andelen "ukrainare" ökade markant gentemot "ryssar".
Varifrån kommer alla dessa ukrainare då om de inte bor i området redan? Importerar Ukraina dem från någon broilerfabrik som resten av världen inte upptäckt?

Du förstår väl att de fanns där innan också, det finns ingen som säger att det område där ukrainska talades täckte väsentligt större ytor, framför allt i vad som nu är Ryssland, på tidigt 1900-tal. Ryssarna drog gränserna och utsatte ukrainare för svältterror och tvingade dem in i vad som nu är Ukraina.

Vilka som bor eller bodde i städerna spelar mindre roll, majoriteten då liksom nu är ukrainsktalande. Detta var inget problem, man kom överens mellan språkgrupperna, tills Putler invaderade. Då kom detta att väcka en stark ukrainsk nationalism eftersom deras land var hotat.
2021-05-31, 22:54
Medlem
CommieHunter1s avatar
Citat:
Varifrån kommer alla dessa ukrainare då om de inte bor i området redan? Importerar Ukraina dem från någon broilerfabrik som resten av världen inte upptäckt?
De trillade ut ur bolsjevikernas skägg, vilket jag har skrivit ett antal gånger.

Nu undviker du diskussionens kärna. Jag visade att alla städer i dagens Ukraina har haft en rysk eller polsk majoritetsbefolkning. "Ukrainare" dyker upp just ur tomma intet - eller från bolsjevikernas skägg, som är den finurliga varianten.

Ukrainare är inget annat än ryssar.
2021-05-31, 23:07
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
De trillade ut ur bolsjevikernas skägg, vilket jag har skrivit ett antal gånger.

Nu undviker du diskussionens kärna. Jag visade att alla städer i dagens Ukraina har haft en rysk eller polsk majoritetsbefolkning. "Ukrainare" dyker upp just ur tomma intet - eller från bolsjevikernas skägg, som är den finurliga varianten.

F-n, du måste ju vara professor i etnologi.....alternativet är ju att du är en tokdåre.
2021-06-01, 09:39
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:

Boljsevikernas skägg? Okej, bra och tydligt, det vill säga ut ur ditt tomtebolsjeviksskägg? Någon annan vettig förklaring kan jag inte se till att ukrainare skulle vara ryssar.

Jag vet att logiskt tänkande är en svår skola och att du säkerligen behöver gå om denna, men för att bena ut ett par små saker:

1. Invånare i ett land är även de som inte bor i dess största städer.
2. Faktum kvarstår att i Ukraina och området runt om nuvarande Ukraina var ukrainska det helt dominerande språket fram till att mördarkommunistpacket från Ryssland drog upp nuvarande gränser.

och viktigast

3. Ukrainska är ursprunget till ryska språket. I ukrainska finner man stora mängder av de fina språkliga varianter och grunder som sedan utvecklades till det något mer utslätade språket vi kallar ryska idag. För övrigt kommer just ryska folket därifrån också, det spred sig utanför det egentliga Ukraina och blev så småningom ryska. Så om något så är ryssar ukrainare, detta är ett historiskt faktum du inte kan (nåja, vi vet att du KAN och KOMMER ATT förneka detta, men så förnekar du ju alla vetenskap).
2021-06-01, 10:09
Medlem
wwrs avatar
Vad jag just kunde Googla så verkar det östslaviska språk som talades i Kiev Rus på medeltiden ha givit upphov till bl.a ryska, vitryska och ukrainska.

Men i vilket fall bör man inte oavbrutet försöka prata strunt om den ukrainska kulturen, bara för att landet verkar utgöra nästa måltid för EU. Det finns en lång historia i Kiev, längre än Moskva eller Stockholm. Den har säkert skapat en kulturtradition man bör bevara och skydda från EU-ockupation.
2021-06-01, 12:28
Medlem
birgerkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Vad jag just kunde Googla så verkar det östslaviska språk som talades i Kiev Rus på medeltiden ha givit upphov till bl.a ryska, vitryska och ukrainska.

Men i vilket fall bör man inte oavbrutet försöka prata strunt om den ukrainska kulturen, bara för att landet verkar utgöra nästa måltid för EU. Det finns en lång historia i Kiev, längre än Moskva eller Stockholm. Den har säkert skapat en kulturtradition man bör bevara och skydda från EU-ockupation.

Men...

Kyiv med Ukraina, Belarus och Novgorod tillhör en distinkt europeisk tradition - Kyiv Rus. Se Kyiv Rus rikets domäner och klara europeiska bakgrund med koppling både till vikingarna och byzantinska riket. Jaroslav den Vises fyra döttrar blev drottningar i Norge, Ungern, Frankrike och England.

Medan Muscovia är en euroasiatisk hybrid, med Alexander Nevskijs slemmiga krälande för mongolerna som förstörde Kyiv. Den största förrädaren i Kyiv Rus historia hålls upp som den största hjälten i Moskva. Nevskij kastades ut ur Novgorod. I Muscovia skapades från början imperietänket genom att man kallade ledaren för Khan (del av Djinghis Khans mongoler) och Ceasar=Tsar, succession till Romarriket, dvs Moskva är 3:e Rom som skulle bestå för evigt. Megalomani och kolonialtänkande.
Senast redigerad av birgerkungen 2021-06-01 kl. 12:42.
2021-06-01, 12:54
Medlem
VVPutins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av birgerkungen
Men...

Kyiv med Ukraina, Belarus och Novgorod tillhör en distinkt europeisk tradition - Kyiv Rus. Se Kyiv Rus rikets domäner och klara europeiska bakgrund med koppling både till vikingarna och byzantinska riket. Jaroslav den Vises fyra döttrar blev drottningar i Norge, Ungern, Frankrike och England.

Medan Muscovia är en euroasiatisk hybrid, med Alexander Nevskijs slemmiga krälande för mongolerna som förstörde Kyiv. Den största förrädaren i Kyiv Rus historia hålls upp som den största hjälten i Moskva. Nevskij kastades ut ur Novgorod. I Muscovia skapades från början imperietänket genom att man kallade ledaren för Khan (del av Djinghis Khans mongoler) och Ceasar=Tsar, succession till Romarriket, dvs Moskva är 3:e Rom som skulle bestå för evigt. Megalomani och kolonialtänkande.

Men...

Katarina den stora hälsar att de ryska kungligheterna inte hade några släktband till Europa. Och den "distinkta Köjävtraditionen" är ju så mycket mer än Norge, Frankrike och England, det omfattar också hela södra Svartahavsregionen bort till Kaspiska havet. Många ryska provinser nordöst om Ukraina samt större delen av Polen ingår också! Sigmund Freud, Anton Tjechov, Kazimir Malevitj och Joseph Conrad är alla ukrainare. Och hela högen talar MÅÅVA, från Warszawa till Baku! Tror du mig inte? Allt finns att se på ett 100-år gammalt ukrainskt vykort som Birgertönten la ut i forumet förra året 🤡
Senast redigerad av VVPutin 2021-06-01 kl. 13:26.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in