2017-02-03, 01:24
Medlem
Xeliouss avatar
Tydligen samlas stora styrkor reguljär rysk armé utanför Mariupol. Mongolhorden kommer anfalla. Vi får hoppas ryssen dör i drivor. De som dör i Ukraina kommer inte hit.

McCain försöker kämpa för de modiga ukrainska försvarshjältarna:

Citat:
SASC CHAIRMAN JOHN McCAIN URGES PRESIDENT TRUMP TO PROVIDE DEFENSIVE LETHAL ASSISTANCE TO UKRAINE
http://www.mccain.senate.gov/public/...0-D8B5A34F8FE3
Senast redigerad av Xelious 2017-02-03 kl. 01:26.
2017-02-03, 02:09
Medlem
SecundusSilents avatar
3.8 miljoner civila i stridszonen. Vitaly Churkin, den ryska FN-ambassadören, lägger ut texten (2 feb.) om hur Ukraina underminerar Minsk-överenskommelsen och hur de civila drabbats när Ukraina eskalerat sin beskjutning i syfte att ta "meter för meter":

https://www.youtube.com/watch?v=7ZKQx1b2LcM
2017-02-03, 04:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecundusSilent
3.8 miljoner civila i stridszonen. Vitaly Churkin, den ryska FN-ambassadören, lägger ut texten (2 feb.) om hur Ukraina underminerar Minsk-överenskommelsen och hur de civila drabbats när Ukraina eskalerat sin beskjutning i syfte att ta "meter för meter":

https://www.youtube.com/watch?v=7ZKQx1b2LcM

Tack för länken. Jag lade upp den på en annan sajt och den kanske sprids vidare. Informationen är mycket viktig och dina bidrag är viktiga.
2017-02-03, 06:19
Medlem
DNR ger sin bild av vad som händer. Folk dör pga de ukrainska attackerna och vattnet försvann. Hur ska dessa människor kunna samexistera med Ukraina i framtiden? Poroshenko, som är karriär-politiker, säger och gör det som passar för stunden (som Yats), men hans politik har redan lett till den totala förlusten av Krim (pga attackerna under hans tid)och nu Donbass.

https://www.youtube.com/watch?v=Wh6fxclqjyk

Några tror att Haleys uttalande i UNSC hjälper Ukraina, men jag undrar. Jag ser ett viktigt europeiskt land gå ned under en president, som inte är riktigt klok.
2017-02-03, 06:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ABljuger
Tycker oxå att det är korkat att folkomrösta om NATO nu. Om NATO sa att man kommer in direkt om folket säger JA då är det en annan sak. Men man måste avsluta kriget först. Onröstningen kan vänta till nästa presidetval typ.

Poroshenko är en lydig marionett handplockad av inte minst Victoria Nuland han gör endast vad husse säger till honom blir kliad mellan öronen och får en sockerbit iiihooo iiihooo

De hoppas förmodligen skrämselpropagandan fått tillräckligt med väljare infria USA:s maktambitioner genom ansluta sig som lydstat via terrornätverket Nato?

Mest intressant är att i demokratier skall det omröstas precis så många gånger det behövs för att maktminoriteten skall få rätt och när det blivit "rätt" röst ja då kan det beslutet aldrig ändras eller omröstas fler gånger.

Känner ni er fria nu?
2017-02-03, 12:51
Medlem
OlleHelges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Usch. Den där "översättningen" beror på sådan där tanklös slapphet som förfular vårt fina språk med dumma och helt onödiga anglicismer. Om du inte genast övergår till att skriva förryskning istället så kommer jag att börja anklaga dig för att ägna dig åt smygamerikanisering.

"Russifiering" låter som att någon försöker göra en till något slags ponny.

Jag håller med. Men förryskning är inte heller korrekt då det enabrt skulle vara något som händer och inte styrt "von oben".

Det var därför som jag körde med den engelska varianten ända tills Mr. G-Kill ansåg att ett svenskt ord borde användas.
Senast redigerad av OlleHelge 2017-02-03 kl. 12:55.
2017-02-03, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vedhuggare
DNR ger sin bild av vad som händer. Folk dör pga de ukrainska attackerna och vattnet försvann. Hur ska dessa människor kunna samexistera med Ukraina i framtiden? Poroshenko, som är karriär-politiker, säger och gör det som passar för stunden (som Yats), men hans politik har redan lett till den totala förlusten av Krim (pga attackerna under hans tid)och nu Donbass.

Några tror att Haleys uttalande i UNSC hjälper Ukraina, men jag undrar. Jag ser ett viktigt europeiskt land gå ned under en president, som inte är riktigt klok.

Ja folk dör på grund av dom ryska attackerna när Ukraina skall återta ockuperat territorium. Vad terroristerna i hittepårepublikerna gastar om är det ingen som lyssnar till tack och lov. Ukraina har ju bett världssamfundet om hjälp till att hjälpa offren för den ryska aggressionen vilket sprids i alla respektabla medier. Vi får hoppas inte Trump och Putin mer kända som knoll och tott totar ihop något som kan skapa rent kaos i Europa. Ukraina har trots allt all rätt och i stort sett hela omvärlden på sin sida men det vet du givetvis trots ihärdiga försök att blunda för den fakta. Vi svenskar är ju överlag proukrainska eftersom vi är uppfödda med demokrati och ser Rysslands moraliska och demokratiska förfall och Ukrainas stapplande men dock framgångsrika väg till en fungerande demokrati. Skille aldrig falla mig in att supporta en förlorare och medioker politiker som Putin.
2017-02-03, 15:27
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vedhuggare

Vilka ukrainska attacker? De skador som redovisas i rysk hittepåmedia är från när en rysk ammolasbil exploderade. Ryska attacker med Gradraketer har filmats upprepade gg.
Ukraina har för fram strv för att kunna svara på större mekaniserade angrepp, det UA har gjort är att efter de ryska legosoldaternas attack gå till motanfall och ta deras skyttegravar, det handlar om terrängvinster på 500-700 m. av sitt eget territorium.

Problemet för rysspacket är är att UA har fritt skottfält över den väg som förbinder området med andra delar av Donetsk. Det är de den främsta orsaken till intensiteten i de ryska anfallen.
Tydligen håller ryska armén på att sätta ihop en artilleribrigad som skall skickas in för att förstärka de ryska lego och reguljära förband som finns inne i Donetsk.
2017-02-03, 15:30
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Tydligen samlas stora styrkor reguljär rysk armé utanför Mariupol. Mongolhorden kommer anfalla. Vi får hoppas ryssen dör i drivor. De som dör i Ukraina kommer inte hit.

McCain försöker kämpa för de modiga ukrainska försvarshjältarna:

http://www.mccain.senate.gov/public/...0-D8B5A34F8FE3
Vilka källor säger att ryska förband samlas på Krim/ landsidan?
2017-02-03, 17:03
Medlem
tverskoys avatar
Om rysk armé var i Ukraina skulle det inte gå så där. Det som händer nu i Donbass är ännu ett bevis på att det inte finns några ryska trupper där. DNR/LNR försöker hålla fronten på egen hand. Jag tror inte att något stort kommer att hända. Vi får se när Trump teamet kommer igång och börjar förhandla med Ryssland där Ukraina kommer att vara en objekt i förhandlingsprocessen. Oavsett hur det kommer att bli så har Ukraina dåliga oddsen. Porosjenko kommer inte sitta kvar länge. Levnadsnivån är fruktanssvärt ysel. Det är en stor socioekonomisk katastrof i landet. Min prognos är att det kommer att ske dramatiska förändringar i Kiev under 2017. Vi får se om Ukraina ska kollapsa eller inte, men maidan regimen lever sitt sista år, det är hundra procent.
2017-02-03, 17:05
Medlem
tverskoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Vilka källor säger att ryska förband samlas på Krim/ landsidan?

Om det fanns några ryska förband där då skulle de stå vid Kiev redan. Orska skriva nonsens, det finns ingen rysk armé i Ukraina.
2017-02-03, 17:55
Medlem
Ukrainas arme har väl växt stort i både kapacitet och erfarenhet under åren med ständigt ryska attacker från donbassregionen. Mycket materiel har ju även skänkts inte minst från USA. Nu förstärker ju Nato dessutom vid sin östra gräns med både trupp och materiel för att visa maffian i Kreml var skåpet skall stå. Visst, bara en signal om Natos närvaro men nog så viktigt för forna öststater och deras fortsatta säkerhetsgarantier mot ryssen. Även Ukraina kan ju få fördelar av Natos, om än blygsamma, upprustning i öster då man har försvarssamarbete med många av dom östra Natoländerna. Kiev får utan tvivel det stöd som behövs om nu inte Putin får kronisk hjärnsläpp och släpper alla hämningar som ett bevis på hans dåliga gener..

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in