Flashback bygger pepparkakshus!
2017-09-11, 17:00
Medlem
TRUMPxPUTINs avatar
Citat:
Russian President Vladimir Putin told German Chancellor Angela Merkel on Monday that UN peacekeepers might be deployed to eastern Ukraine not only on the Donbass contact line separating the sides of the conflict but in other parts where OSCE inspectors work.

https://www.reuters.com/article/us-r...-idUSKCN1BM1VJ

Om nu detta skulle ske med kraftfullt mandat, så skulle det bli fred. Så klart en frusen konflikt, men en kontrollerad frusen konflikt. I så fall skulle alla gynnas.
2017-09-11, 17:32
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TRUMPxPUTIN
https://www.reuters.com/article/us-r...-idUSKCN1BM1VJ

Om nu detta skulle ske med kraftfullt mandat, så skulle det bli fred. Så klart en frusen konflikt, men en kontrollerad frusen konflikt. I så fall skulle alla gynnas.

Jag har aldrig fattat varför Putin inte har gjort Transnistrien 2.0.

Kommer Ryssland att ingå i 'UN peacekeepers'?

Jag tror ocskå att Ukrainas olika "nationalister" troligen får lyft i opinionen eftersom "man förhandlar med aggressorn". Vilket är troligen vad Putin vill ha Och att eventuellt lyfta bort "sanktionerna" självklart..
2017-09-11, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhiskyTangoFoxtrot
Du verkar tro att Ukraina är som Ryssland, som du verkar vara väldigt positiv till, även om jag antar att vi är överens om att även båda länderna har, öhm, "room for improvement". Men skillnaden är att Ryssland har en kader av kompetenta människor. I statsapparaten, i militären, i näringslivet. Det finns förstås många idioter också i Ryssland, men om man bara låter de kompetenta ryssarna få mer inflytande så kan Ryssland bli finfint.

Ukraina är inte riktigt på det viset. Det finns ingen i militären och polisen som kan upprätthålla säkerheten, det finns ingen i statsapparaten som kan göra en trovärdig budget, det finns ingen i näringslivet som kan göra en affärsplan. Det är choklad-Petya, Bög-Maxim och Slips-Misha för hela slanten.

Hur länge hade du tänkt "vänta på Godot"? Det kanske är som i pjäsen - de välutbildade och erfarna ukrainarna kanske aldrig dyker upp?
Jag förstår skillnaden. Men jag tror inte vi väntar på samma sak. Jag är inte ute efter att vare sig Ukraina eller Ryssland skall bli kloner av Sverige. För min del handlar det inte om trovärdiga budgetar och affärsplaner i första hand (även om sådana förstås är bra att ha), utan om en återuppväckt kulturell, nationell, religiös identitet. Och det går att uppnå utan kadrer av högkompetenta personer (även om kompetens såklart även det är bra att ha).

Tyvärr ser jag ukrainarna springa i full fart åt helt fel håll. Råkade häromdagen se den här banderollen:

http://vesti-ukr.com/img/forall/u/4/...%BD%D0%BE2.jpg

Ööh, nej det är det inte...
2017-09-11, 17:58
Medlem
TRUMPxPUTINs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear
Jag har aldrig fattat varför Putin inte har gjort Transnistrien 2.0.

Kommer Ryssland att ingå i 'UN peacekeepers'?

Jag tror ocskå att Ukrainas olika "nationalister" troligen får lyft i opinionen eftersom "man förhandlar med aggressorn". Vilket är troligen vad Putin vill ha Och att eventuellt lyfta bort "sanktionerna" självklart..

Jag tror mest Putin insett att Ukraina är förlorat. Ett krig skulle kosta för mycket på flera plan. Ukraina har helt enkelt en västlig förändring med masströghetsmoment som inte går att bromsa.

Alla tjänar på fred. Jag hoppas handel och relationer kan normaliseras så snabbt som möjligt.
2017-09-11, 18:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Råkade häromdagen se den här banderollen:

http://vesti-ukr.com/img/forall/u/4/...%BD%D0%BE2.jpg

Ööh, nej det är det inte...

Hoho, jaja den där banderollen på Maidan och tillhörande gulliga initiativ som Stop Fake och i salig åminnelse hågkomna Ukraine Today ... Men allt sånt där tjafs är ju för utvärtes bruk, d.v.s. för att besökande ytis-donatorer som vallas runt på stan eller de västpolitiker som händelsevis googlar "Ukraina" på nätet verkligen ska känna att ukrainarna minsann har Frihet som Religion. Ukrainska politiker är helt besatta av att hålla uppe ett sken inför de korkade utländska donatorerna, och man får ändå säga att deras inhyrda PR-konsulter och Kievs informationsministeriums nättrollsarmé gjort ett rätt bra jobb att profilera Ukraina som Den Tappra Fronten Mot De Asiatiska Horderna. Om Väst hade tagit beslut utifrån faktiska resultat så hade man dumpat Ukraina för länge sen.
Senast redigerad av WhiskyTangoFoxtrot 2017-09-11 kl. 18:21.
2017-09-11, 18:39
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Jag tror mest Putin insett att Ukraina är förlorat. Ett krig skulle kosta för mycket på flera plan. Ukraina har helt enkelt en västlig förändring med masströghetsmoment som inte går att bromsa.

Alla tjänar på fred. Jag hoppas handel och relationer kan normaliseras så snabbt som möjligt.

'Ukraina är förlorat'?
'Ett krig'? Vilket krig?
'Masströghetsmoment som inte går att bromsa'?

Vad pratar du om? Sitter du i Rada? Lika mycket substans

Min gissning att Ryssland såg först till att DNR&LNR först blev ett mer eller mindre "autonomiskt" och stabilt samhälle som inte rasar samman utan Kreml. Det vill säga som Transnistrien.

Min fråga var alltså varför det tog så mycket tid för Putin
2017-09-13, 00:14
Medlem
Darkwing Ducks avatar
De senaste veckorna har vi sett ryska militära förstärkningar längs den ryska gränsen till Ukraina, och troligtvis även i Kaliningrad dit man har flugit mer än 60 stora transportflygplan (IL-76) med last. Som bekant kommer jätteövningen Zapad 2017 att delvis genomföras i Vitryssland, som ju har en lång gräns mot Ukraina. Den ryska försvarsmakten har bokat över 4000 järnvägsvagnar som räcker till att transportera flera pansarbrigader med sin utrustning in i Vitryssland!

Nu drar allt igång, övningen börjar om några dagar. Idag kom flera "anonyma bombhot" in till dussintals städer över hela Ryssland. Offentliga lokaler, skolor m.m. har utrymts. Ingen bomb verkar ha hittats någonstans, dock. Men propagandakanalen Sputnik har redan en syndabock: Ukraina! Så bli inte förvånade ifall Zapad 2017 utvecklas till en invasion för att "styra upp" Ukraina.
Citat:
Bomb threat calls suggesting explosive bombs planted at public gathering places in various Russian regions, including railway stations and shopping centers, are likely to have originated from the territory of Ukraine, a Russian security source told Sputnik Tuesday.

"There is operational information confirming that calls [about planted explosives] come from the territory of Ukraine," the source said.
https://sputniknews.com/russia/20170...ne-bomb-calls/
2017-09-13, 00:36
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darkwing Duck
De senaste veckorna har vi sett ryska militära förstärkningar längs den ryska gränsen till Ukraina, och troligtvis även i Kaliningrad dit man har flugit mer än 60 stora transportflygplan (IL-76) med last. Som bekant kommer jätteövningen Zapad 2017 att delvis genomföras i Vitryssland, som ju har en lång gräns mot Ukraina. Den ryska försvarsmakten har bokat över 4000 järnvägsvagnar som räcker till att transportera flera pansarbrigader med sin utrustning in i Vitryssland!

Nu drar allt igång, övningen börjar om några dagar. Idag kom flera "anonyma bombhot" in till dussintals städer över hela Ryssland. Offentliga lokaler, skolor m.m. har utrymts. Ingen bomb verkar ha hittats någonstans, dock. Men propagandakanalen Sputnik har redan en syndabock: Ukraina! Så bli inte förvånade ifall Zapad 2017 utvecklas till en invasion för att "styra upp" Ukraina.

https://sputniknews.com/russia/20170...ne-bomb-calls/

Tror du alltså att det var en 'false flag operation' genomfört av FSB/KGB för att invadera Ukraina? Skrämmande!
2017-09-13, 08:20
Medlem
TRUMPxPUTINs avatar
Det blir ingen rysk invasion. Dels för att priset skulle bli alldeles för högt och Ryssland har ingen nytta av att ta mer ukrainskt land. Krim var en sak och, om jag ska vara djävulens advokat, när ATO svepte genom separatister och ryska frivilliga tvingades Putin agera. Men nu är han mer än nöjd med en fryst konflikt och en problemkran att vrida på vid behov.

Dessutom är det ganska många utländska soldater, sorry observatörer/instruktörer, inbakade i ukrainska förband, västerländska bolag är etablerade runtom i Ukraina, och det skapar en stor skillnad.
2017-09-13, 09:43
Bannlyst
Citat:
Det blir ingen rysk invasion. Dels för att priset skulle bli alldeles för högt och Ryssland har ingen nytta av att ta mer ukrainskt land. Krim var en sak och, om jag ska vara djävulens advokat, när ATO svepte genom separatister och ryska frivilliga tvingades Putin agera. Men nu är han mer än nöjd med en fryst konflikt och en problemkran att vrida på vid behov.

Dessutom är det ganska många utländska soldater, sorry observatörer/instruktörer, inbakade i ukrainska förband, västerländska bolag är etablerade runtom i Ukraina, och det skapar en stor skillnad.

En helt korrekt och mycket intressant observation. Jag skulle tro att det handlar om hundratals i huvudsak amerikanska legosoldater från Blackwater-liknande organisationer som får pröjs av oligarker för att "utbilda" ukrainska privata och statliga "silovye struktury". Man ser dem titt som tätt på de finare hotellen i Ukraina. Snaggade rednecks i civila kläder fast med typiskt militärt utseende och manér. Jag tror inte de gör någon skillnad på slagfältet men det vore ju trist ffa för Putin om ett antal sådana killar strök med i någon eldstrid.
2017-09-13, 10:48
Medlem
TRUMPxPUTINs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhiskyTangoFoxtrot
En helt korrekt och mycket intressant observation. Jag skulle tro att det handlar om hundratals i huvudsak amerikanska legosoldater från Blackwater-liknande organisationer som får pröjs av oligarker för att "utbilda" ukrainska privata och statliga "silovye struktury". Man ser dem titt som tätt på de finare hotellen i Ukraina. Snaggade rednecks i civila kläder fast med typiskt militärt utseende och manér. Jag tror inte de gör någon skillnad på slagfältet men det vore ju trist ffa för Putin om ett antal sådana killar strök med i någon eldstrid.

Kika förbi t.ex. Golden Gate Pub en fotbollslördag så har du ganska många britter, både formell delegation och "vänner", som antingen "utbildar poliser i demokratifrågor" eller bara "reser runt" för att se Ukraina. Go figure.
2017-09-13, 12:30
Medlem
Man försöker nu få Ryssland att acceptera fredsbevarande trupp i det av terrorn drabbade östra Ukraina. Frågan är nog om Putin anser slaget förlorat, kallar hem militären och överger Donbass.
Ukraina ger ju aldrig upp sitt rättmätiga territorium, vilken stat skulle göra det , utan med tanke på Ukrainas avklippta politiska bank till skurkregimen i Kreml och integrationen med den fria världen så är man vinnaren om nu inte ett regelrätt krig bryter ut. Tror Sveriges samövningar med Nato och våra fredliga grannländer i öst och syd är en viktig signal till buset i Kreml. Ukrainas sak är ju faktiskt också vår sak om vi vill bevara Europa som en fredens kontinent utan rysk aggressiv inblandning. Ukraina har ju trots allt lyckats vända sin politik till det bättre genom sin öppenhet så hoppet för att det även sker i Ryssland är ju inte ute. En handel mellan jämbördiga parter och på hållbara grunder mellan Ukraina och Ryssland vore ju den ultimata lösningen. Tiden får utvisa.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in