Citat:
Ursprungligen postat av
VarmaDrycker
Men Janukovytj var ju demokratiskt vald. Förstår du verkligen inte skillnaden? EU och USA stödde kuppmakarna, Ryssland stödde den demokratiskt valda regeringen. Det senare kan jag verkligen inte se något fel med.
Har du ens lyssnat på inspelningen? Det framgår klart och tydligt att amerikanarna förhandlade direkt med kuppmakarna och gav dem instruktioner. De diskuterade konkreta möten med kuppmakarna och vilka förhållningsorder dessa skulle ges. Och menar du att det är en slump att just den som USA "föredrog" också sedan "valdes" till ledare?
Den "demokratiskt valda" regeringen gjorde sig omöjlig då den svek folket, försökte införa diktatur och mördade sina egna medborgare... och sen flydde landet. Var det fel att Sovjet föll? Var medborgarrättsrörelsen fel?
Men det spelar ingen roll. USA försökte så klart få den bästa möjliga positionen och, precis som EU, man hade kontakt med de som störtade Yanukovych. Inte minst för att säkra en fredlig maktövergång. Herregud, utan stabilisering från väst hade "oskyldiga" svin från Berkut, som bara gjorde sina jobb även om de var vidriga, blivit slaktade på gatorna, Ukraina hade slängts in i total kaos. Väst var hjältar!
Däremot fanns varken stöd med finans, operatörer, vapen eller annat till den folkliga revolt som störtade Yanukovych. Det var ingen intervention av design.
Att som Ryssland gå in militärt på ett annat lands territorium och ta makten, om än med en majoritet av folkets samtycke, är en intervention.
Fortfarande, vilket är det viktiga, kan inte Vedhuggare ge minsta lilla fakta eller ens lägga en sammanhängande tanke bakom sina åsikter. Han spyr bara en massa floskler och låtsas sen som att det regnar. Det är mest det som irriterar mig - speciellt när upprepning leder till någon slags acceptans av uppenbara lögner.
Noll perspektiv, inte ett uns av bakomliggande kunskap. Jag kan respektera och förstå om man kritiserar Maidans slutskede som demokratiskt bristfälligt (för det var det, om än nödvändigt). Och jag kan hålla med om att, om vi skiter i folkrätt och liknande, om man accepterar Maidan så ska man acceptera Krim. Men konstant spammande av lögner och konspirationsteorier irriterar mig. Det var allt.