Citat:
Ja att ta dina inlägg på allvar går knappast. Att blanda ihop det trots allt demokratiska Ukraina med diktaturer som Vitryssland är att ge falska signaler där diagram och radarbilder skapade av Rysk propaganda är ju totalt ointressanta för oss. Man väljer ju inte att en diktatur som Vitryssland eller ens diktaturens Ryssland före Ukraina om man har det minsta framåtanda och vill skapa en dräglig och fri framtid för sig. Politiskt och ofta även infrastrukturmässigt är ju Ryssland ett skitland medan Ukraina tagit sig ur träsket och levererar, om än kanske i lite för sakta mak. Trots allt så är Kiev mer respekterat än Moskva i internationella sammanhang och det betyder mer för utvecklingen än man ofta kan tro. I mitt inlägg (FB) Situationen i Ukraina just nu, del 4 visar jag mha olika diagram att andra sovjetrepubliker har gjort bättre ifrån sig än Ukraina, som reflexmässigt skyller sina misslyckanden på Ryssland. Det har gått 26 år, och Ukraina har fått se sig omkört av länder som Vitryssland och Kazakhstan.
Ukraina importerade ett par utlänningar (bl a från Georgien, Litauen)som skulle hjälpa till att bekämpa korruptionen. De har lämnat eller blivit tvungna att lämna sina poster, eftersom Poroshenko och hans oligarkpolare INTE vill bekämpa korruptionen.
Så bekämpar maffian sig själv (engelska undertexter):
https://www.youtube.com/watch?v=yvb0AQZYgnM
Ukraina importerade ett par utlänningar (bl a från Georgien, Litauen)som skulle hjälpa till att bekämpa korruptionen. De har lämnat eller blivit tvungna att lämna sina poster, eftersom Poroshenko och hans oligarkpolare INTE vill bekämpa korruptionen.
Så bekämpar maffian sig själv (engelska undertexter):
https://www.youtube.com/watch?v=yvb0AQZYgnM
Inga större sanktioner har inletts mot ukrainska oligarker mig veterligen. Jämför det med dom omfattande sanktionerna mot ryska korrumperade oligarkerna kring Putin som sjösatts.
Så för oss är nog Ukraina en allt viktigare statsbildning säkerhetsmässigt som motvikt mot den ryska odören framfart. Att var naiv och tro Putin om något gott är mycket farligt för säkerheten i Europa vilket ju ger ett demokratiskt Ukraina, som ett av Europas större länder, en viktig roll att spela i framtiden.