Citat:
Ursprungligen postat av
conceptionist
Utbildningen ger en examen i informatik (annat ord för systemvetenskap) med inriktning Digital tjänsteutveckling, men heter av någon anledning "Digital tjänsteutveckling". Jag tror att det kan vara smartare att gå ett systemvetarprogram från ett utav en de mer ansedda universiteten som Lund, Uppsala och Linköping, då detta är etablerade program som företag känner till. Det specifika programmet du skriver om känner jag inte till något om förutom det man kan läsa på universitets sida.
Systemvetenskap är ett bra val om du vill bli en generalist och vet att du inte vill bli civilingenjör samt vill jobba åt affärshållet, vilket du skriver att du vill. Generellt anses systemvetenskap vara en relativt enkel utbildning som kan ge bra jobb med hög lön. Folk med examen från Lund har väldigt bra möjligheter om de skött korten rätt under utbildningen. De flesta verkar få jobb efter sin kandidat och många hoppar av deras master för att de får bra erbjudande. Detta sker inte i lika hög utsträckning för ekonomer.
Jag har själv examen i ekonomi. Om du känner att du är intresserad av något inom IT så rekommenderar jag systemvetenskap framför ekonomi. Ett alternativ är att du läser några extra kurser företagsekonomi eller dubblar med en till examen i det (vilket en del systemvetare gör).
Tack för ditt svar. Systemvetenskap låter faktiskt som något för mig när jag läser mer om det. Däremot har jag en ett problem i att jag inte tänker flytta från Luleå inom de närmsta åren och därför väljer att plugga här. Skulle eventuellt kunna tänka mig att flytta till Västerbotten (då blir det Umeå eller Skellefteå) ifall att jag hittar något intressant där som är bättre än i Luleå. Men som sagt, tack för ditt svar. Nu har jag ännu mer att fundera över!