Citat:
Ursprungligen postat av
weke96
Jag tvivlar starkt p att det verkligen r en vidare stor andel av de utlndska tjejerna som r utsatta fr trafficking. Verkligen inget "frmodligen". Har trffat mnga och det knns mest som mediephitt.
Sen har man har ju lst skrckhistorier av svenska tjejer som blivit tvingade till prostitution ocks.
Jag har aldrig sett ngra tjejer som tar 500 kr/30 min och 1000/1h.
Om man inte rknar uppenbara bluffar.
Citat:
Ursprungligen postat av
Aggargott
Det r inget mediephitt.
Har ibland smsat med vad jag trott varit en vanlig tjej med utlndskt pbr och nr man ker dit s ppnar hon drren och kan inte ett ord svenska - uppenbart en hallick som fixar trffarna.
De annonserar titt som ttt p de strsta sidorna i Sverige till och frn. Ofta kan man lista ut vad det handlar om ven med fixade bilder, snygga profiltexter, sms, m.m. Nu begr jag i princip alltid att f prata i telefon med kvinnan jag ska trffa eller kpa cam tillexempel

Det beror vl p vilken definition p "trafficking" som man anvnder. De flesta av oss tnker oss en person som blivit lurade eller genom vld, hot eller utpressning blivit tvingad att
ofrivilligt prostituera sig i ett frmmande land nr vi hr ordet "trafficking" och det r ju den bild som prostitutionsmotstndarna ocks mlar upp och vill f oss att tro p. Samtidigt om man luslser den definition av trafficking som anvnds i mnga sammanhang (bland annat fr att generera statistik) s upptcker man att den r s listigt formulerat s att i nstan alla sammanhang kan man f det till att vara trafficking om en prostituerad reser frn sitt hemland till ett annat land fr att slja sex och fr minsta lilla hjlp p vgen.
Den definition som ofta anvnds r ett resultat av en kompromiss och det har varit mycket kamp om hur begreppet "trafficking" ska definieras (Den intresserade kan lsa Jo Doezemas bok "Sex slaves and discourse masters - The construction of trafficking") dels s vgrar ju mnga prostitutionsmotstndare att erknna att det finns kvinnor som frivilligt sljer, dels s har de upptckt hur retoriskt effektivt det r att f allmnheten att tro att utlndska prostituerade r sexslavar som har blivit tvingade, eller lurade, av kriminella ligor. Tvrtom s har de flesta redan slt sex i hemlandet frst men lockas av att de kan f bttre frtjnster genom att komma till ett Vsteuropeiskt land.
Weke96 har helt rtt i att det r mediephitt om man med "trafficking" menar att de utlndska tjejerna r sexslavar ofrivilligt tvingade in i prostitution. Menar man dremot bara det faktum att de har ftt hjlp att komma till Sverige och de i Sverige har hjlp av en "hallick" att organisera verksamheten s kan det, med lite hrddragen tolkning, ocks fs till att vara "trafficking" enligt vissa definitioner av begreppet. I s motto har
Aggargott rtt, men det br observeras att bara fr att en tjej har en hallick eller ngon som hjlper till med administration, bokning och annonsering s behver det inte vara frga om tvngsprostitution. Tvrtom s finns det forskning som visar att tjejer som har en "hallick" faktiskt tjnar mer och om man lser andra trdar s kan man lsa hur jobbigt mnga svenska tjejer tycker att administrerandet kring trffar r.