Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-11-25, 12:19
Bannlyst
Det kommer mera, MK är på väg åt sidan. Så går det när man utmanar orgeljesus. Detta är läckt inifrån Sd och anledningen är att Sd vill bli mer mainstream och det klarar MK inte av.
Citera
2015-11-25, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jensenbiffhus
Det kommer mera, MK är på väg åt sidan. Så går det när man utmanar orgeljesus. Detta är läckt inifrån Sd och anledningen är att Sd vill bli mer mainstream och det klarar MK inte av.

Säga vad man vill, han blir då verkligen angripen från alla håll. Vem företräder MER mainstream än MK/JÅ?
Citera
2015-11-25, 12:30
Medlem
GoranPongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NS_14
Det är ju ett extremt trött "rutinavslöjande" som knappast lär höja på några ögonbryn när kloakmedia samtidigt har krattat manegen för "Avpixlat" som Ekeroths eller (underförstått) SD:s tidning.

Ingen berörd part behöver rimligtvis gå ut och försvara sig, alla förväntade sig någonstans detta ändå, så taktiken att publicera ännu värre avslöjanden som svar på reaktionen lär inte bita. Att han skrivit anonymt tidigare framkom ju långt tidigare under uteslutningshärvan.

Detta är helt enkelt väldigt usla "avslöjanden".
Ja det är ingen som bryr sig om detta avslöjadet, folk blir väl snarare irriterande över att det inte skrivs om vettigare saker
Citera
2015-11-25, 12:35
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Flashback NS-gänget är igång och kör vänsterstyle igen. Nu måste man förklara.

MK har aldrig tagit negativ ställning mot Avpixlat.
SD har ju aldrig uteslutit någon för att ha postat Avpixlat's länkar på sin facebook. Sånt görs dagligen av Kent Ekeroth och även Åkesson tycker AP är en bra sida.

MK har även berömt Friatider för att skriva bra nyheter, än fast MK kallar FT för ideologiskt avvikande mot fascism.

Ingen har blivit utesluten för att ha postat FT:länkar. Däremot när SD:are postade motpol/motgift/realisten länkar så blev SD-politikern kallad till medlemsutskottet för en varning.

Däremot tycker jag att MK är lite feg av sig som säger att han föredrar inte Avpixlat, när han tipsar om info till dem. Det är lika bra att MK skärper till sig och försvarar Avpixlat om han nu hjälper dessa med tips. MK svarade "Inget av dem" när han fick frågan av Lena "Down" Melin från Aftonbladet " Aftonbladet eller Avpixlat?" i sommar vid Almedalen.
Senast redigerad av Tom.Of.Finland 2015-11-25 kl. 12:50.
Citera
2015-11-25, 12:44
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlausStein
Vilket, som Pung redogjort ovan, är en otroligt dum strategi.
"Redogjort"? Han tyckte att det kanske är bättre att gå ut innan, jag påpekade en brist i denna strategi. Uppenbarligen tycker i vart fall en inblandad i den här situationen att det är bättre att vänta.
Citera
2015-11-25, 12:53
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Flashback NS-gänget är igång och kör vänsterstyle igen. Nu måste man förklara.

MK har aldrig tagit negativ ställning mot Avpixlat.
SD har ju aldrig uteslutit någon för att ha postat Avpixlat's länkar på sin facebook. Sånt görs dagligen av Kent Ekeroth och även Åkesson tycker AP är en bra sida.

MK har även berömt Friatider för att skriva bra nyheter, än fast MK kallar FT för ideologiskt avvikande mot fascism.

Ingen har blivit utesluten för att ha postat FT:länkar. Däremot när SD:are postade motpol/motgift/realisten länkar så blev SD-politikern kallad till medlemsutskottet för en varning.

Däremot tycker jag att MK är lite feg av sig som säger att han föredrar inte Avpixlat, när han tipsar om info till dem. Det är lika bra att MK skärper till sig och försvarar Avpixlat om han nu hjälper dessa med tips. MK svarade "Inget av dem" när han fick frågan av Lena "Down" Melin från Aftonbladet " Aftonbladet eller Avpixlat?" i sommar vid Almedalen.

Typ ingen i tråden har imponerats av Expressens avslöjande så din förklaring är inte bara illa formulerad utan även helt onödig.
Citera
2015-11-25, 12:55
Medlem
Danneskjölds avatar
I Tryckfrihetsförordningen stadgas följande

Citat:
3 kap 1 § Författare till tryckt skrift vare ej skyldig att låta
sitt namn eller sin pseudonym eller signatur utsättas å
skriften. [...]

3 § Den som har tagit befattning med tillkomsten eller
utgivningen av tryckt skrift [...] får inte röja vad
han därvid erfarit om vem som är författare [..]

Tryckfrihetsförordningens ändamål är att skydda bl.a. författare mot direkta eller indirekta konsekvenser i syfte att främja och skydda den allmänna åsiktsbildningen och friheten att yttra åsikter. Det är just obekväma åsikter, informationer och yttranden som grundlagen är till för att skydda, just för att det är fundamentalt för det demokratiska systemet. Rent skaller, TV-recensioner och mainstream-åsikter, som t.ex. Expressens innehåll till stor majoritet består av, skyddas förvisso också - men det är inte främst sådant som motiverar grundlagens skydd.

En viktig beståndsdel i den grundlagsskyddade tryck- och yttrandefrihetslagstiftningen är rätten till anonymitet.

Expressen med Thomas Mattsson i spetsen har ofta burit huvudet högt när det kommer till tryckfriheten och dess ändamål.

Expressen hindras förvisso inte lagligen från att avslöja författaren bakom inläggen på Avpixlat. Dels för att grundlagsbestämmelserna bara tar sikte på t.ex. redaktionen hos den utgivande skriften när det gäller tystnadsplikt. Dels eftersom Avpixlat som jag förstår inte hade utgivningsbevis och därmed grundlagsskydd vid tiden för publiceringen av Karlssons inlägg. Det är dock ändå, sett till grundlagens syften, högst anmärkningsvärt att man från Expressens sida väljer att publicera uppgifter om personer bakom pseudonymer, eftersom syftena bakom rätten till anonymitet i hög grad gör sig gällande i detta fall. Expressen och Thomas Mattsson har därmed en hel del att förklara om man inte vill riskera att fullständigt tappa sitt förtroende när det gäller tryckfriheten.

Skulle gärna se att Thomas Mattsson svarade på hur man tänker här.
Citera
2015-11-25, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Det jag syftade på var att han inte stod för artikeln när den publicerades utan mörkade då att den var skriven av honom. Ett sant syltryggsbeteende. Jag tror inte att du ska vara någon informations/pressrådgivare åt MK du ger ett lite för naivt intryck

Tja. Det kan man ju tycka. Samtidigt är stor del av den invandringskritiska rörelsen av anonyma skribenter. Vet du vilken artikel det gäller som han skrev under pseudonym?
Citera
2015-11-25, 12:59
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Typ ingen i tråden har imponerats av Expressens avslöjande så din förklaring är inte bara illa formulerad utan även helt onödig.

Jag bara gjorde klart vart sanningen ligger. Jag vet att Expressens avslöjande var helt värdelös och ingen kommer bry dig om ett tips till Avpixlat eller två. Men ni NS brukar ta i så huset knakar.

Jag hoppas att MK kan iallafall försvara AP nästa gång han får frågan om Avpixlat.

David Baas börjar tappa glöden i sina avslöjanden.
Citera
2015-11-25, 13:01
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Jag bara gjorde klart vart sanningen ligger. Jag vet att Expressens avslöjande var helt värdelös och ingen kommer bry dig om ett tips till Avpixlat eller två. Men ni NS brukar ta i så huset knakar.

Jag hoppas att MK kan iallafall försvara AP nästa gång han får frågan om Avpixlat.

David Baas börjar tappa glöden i sina avslöjanden.

Jag är inte NS så lugna ner dig lite med det expoitiska epitetklistrandet.
Citera
2015-11-25, 13:02
Medlem
Mack-Bolans avatar
Men oj vilket Scoop. not.

Inte alls ovanligt att skriva under pseudenym.

Daniel Suhonen (S) skrev en sådan för en tid sedan där han berömde sig själv.
Citera
2015-11-25, 13:07
Moderator
sm910difs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Min definition av sverigevän har jag fått genom att läsa fb där det är tydligt att sverigevän är kod för nationalist åt SDU hållet snarare än SD. Självklart finns det även många sverigevänner tex i Tanzania som fortfarande minns och älskar Olof Palme. Troligen är det inte dessa vi syftar på?
Du får uppdatera ditt vokabulär, "Sverigevänner" är ett typiskt SD-ord. Se valfritt tal av Åkesson.

Citat:
Ursprungligen postat av Reflector
Enligt expressen så står ju MK för det han skrivit i artikeln.
Dock borde SD lära sig att aldrig ge efter för deras försök till uthängning och guilt by association.

När David Baas säger till MK:
-"Jag har bevis för att du skrivit artiklar i Avpixlat"

så ska MK svara:

-"Jaha, det är det många som gör, jag skriver iallafall inte i Expressen som är Sveriges näststörsta lögnaktiga skvallerblaska. Var det något mer du ville?"

-"I de här artiklarna använder du otroligt hård retorik.."

-"Ja, det händer man blir minst sagt förbannad när regeringen förstör Sverige, om du vill hänga ut mig för min hårda ord så är det OK för mig att du publicerar alla mina artiklar oförkortade i din egen tidning i ett stort uppslag så får svenska folket själv avgöra. Men ni brukar inte vilja ta emot våra invandringskritiska artiklar."

typ.
"Ja... Jag passar på den."
- Karlsson, 2015 i Almedalen, på frågan om han föredrar Avpixlat eller Aftonbladet.

Det här hade varit en ickefråga om Karlsson själv inte haft en sådan beröringsskräck för alternativmedia. Nu tar han ju faktiskt avstånd från Avpixlat, ńär han ursäktar sig med att det då var en nystartad tidning han inte kunde veta något om osv säger han säger han ju indirekt att den idag är en sida man inte kan associera sig med. På samma sätt, med tanke på hur han använt "neofascistiska" delen av alternativmedia (Fria Tider, Motpol osv.) som slagträ i uteslutningarna, ironiskt ofta i ren sådan guilt by association, så kan inte Wallerstein nu självklart, rakryggat och desarmerade säga att "Just de artiklarna vi länkade var välskrivna, relevanta och informativa för vad vi i det sammanhanget ville belysa, fler frågor?". Istället tvingas också Wallerstein, likt sin husse, kräla på marken inför Baas och ursäkta sig. Är Karlsson konsekvent skulle dessutom Wallerstein ligga illa till nu för ett ärende hos MU nu för " ideologisk avvikelse", men där vet vi ju att det mer handlar om att få bort folk i Karlssons maktkamp än för faktisk ideologisk avvikelse.

Jansson hanterar det hela överlägset bäst, men så har han heller inte samma problem som Karlsson som målat in sig i etablissemangsmedias hörn. Till alla er som argumenterar för att Karlsson borde få skriva anonymt och tycker grävandet i sådana identiteter är fel, ni försvarar fel snubbe. Karlsson med undersåtar har själv sprungit till expo för att få hjälp att gräva fram skit på andra Sverigevänner och läckt interna partidokument till AFA/researchgruppen såväl som etablerad media för att skapa drev mot och förstöra livet på för andra Sverigedemokrater han är rädd för och vill kunna utesluta. Han är den siste, liksom var och en som ger honom sitt stöd, som har någon moralisk rätt att klaga över uthängningar.

Dagens uthängning var tunn, ytterst tunn, och hade enkelt kunnat desarmeras genom lite ryggrad men Karlsson har på eget bevåg genom sitt historiska agerande och undvikande svar idag lyckats göra den något betungande. Om inte annat för alla de SD-sympatisörer som trodde att Avpixlat var kosher för SD och därför skrattade åt avslöjandet.

/Anders Lundgren. (Den dagen kommer. Förr eller senare.)
Senast redigerad av sm910dif 2015-11-25 kl. 13:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in