Citat:
Ursprungligen postat av
nantale
Det är inte bara svenska efternamn man missar utan även ryska, afrikanska, asiatiska med mera. Alla muslimer är inte araber och alla araber är inte muslimer. Man kan också konvertera från en religion till en annan eller vara ateist trots ett muslimsk efternamn. En gallup där man ringer eller skickar frågeformulär till slumpmässigt valda personer med muslimskt efternamn låter ofarligt men kan uppröra dem som är utvalda bara pga sitt namn. De kan känna sig utpekade i en negativ bemärkelse. Dessutom tror jag inte att detta är vad Åkesson menar med sitt förslag. Åkesson har inte utvecklat sitt förslag men jag tolkade det som att han först ville kartlägga svenska medborgarnas och invandrarnas religionstillhörighet för det fall att de är muslimer, annars inte. Därefter skulle muslimernas attityder kartläggas. Hur resultatet skulle användas, enligt honom, vet jag inte. Däremot vet jag att all åsiktsregistrering är förbjuden i Sverige, även när det gäller religionstillhörighet. Jag undrar om Åkesson skulle vara lika pigg på att lämna ut namnen på alla som är medlemmar i SD, SDU eller som ger donationer till partiet, för att deras attityder i fråga om mordbränder i asylboenden och annat ofog som de så kallade sverigevännerna ställer till, skulle kartläggas. Jag tror inte det.
Om man ska lösa ett problem bör man börja med att undersöka ("kartlägga") det.
Att låtsas att problem inte finns hjälper inte.
Vi pratar ju inte om att lämna ut namn utan att göra statistiska undersökningar.