Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2015-12-08, 01:17
  #49
Medlem
Konspirera-Meras avatar
Intressant att observera hur censur mer och mer lyfts fram som den rätta vägen att gå när det gäller att bekämpa alla former av "hat". Som det berättades i Uppdrag Granskning förra veckan så hade allt blivit såå mycket bättre på skolorna efter att de började censurera sidan ask.fm. En fråga; varför inte börja censurera Facebook och Flashback - och alla andra typer av "sociala medier" där hatet flödar - när man ändå håller på?

Samtidigt är vi alla såå stolta över vår Yttrandefrihet, en av de mest generösa yttrandefrihetslagarna i världen påstås det. Men i detta upp-och-ner-vända samhälle går det alldeles utmärkt att vara för både censur och yttrandefrihet. Det är sånt som kallas Kognitiv dissonans, eller som Orwell uttryckte det; Dubbeltänk.

Krig är fred!
Frihet är slaveri!
Svart är vitt! och

2+2=5
Citera
2015-12-08, 07:21
  #50
Medlem
FlashbackImprovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konspirera-Mera
Intressant att observera hur censur mer och mer lyfts fram som den rätta vägen att gå när det gäller att bekämpa alla former av "hat". Som det berättades i Uppdrag Granskning förra veckan så hade allt blivit såå mycket bättre på skolorna efter att de började censurera sidan ask.fm. En fråga; varför inte börja censurera Facebook och Flashback - och alla andra typer av "sociala medier" där hatet flödar - när man ändå håller på?

Samtidigt är vi alla såå stolta över vår Yttrandefrihet, en av de mest generösa yttrandefrihetslagarna i världen påstås det. Men i detta upp-och-ner-vända samhälle går det alldeles utmärkt att vara för både censur och yttrandefrihet. Det är sånt som kallas Kognitiv dissonans, eller som Orwell uttryckte det; Dubbeltänk.

Krig är fred!
Frihet är slaveri!
Svart är vitt! och

2+2=5
Du yrar. Ingenstans har censur nämnts i detta fallet. Ingen har nämnt något om något förbud. Hon har gjort det tidigare, men inte nu.

Tvärtom så föreslår hon faktiskt att motverka detta genom att använda just yttrandefriheten.
Citera
2015-12-08, 08:55
  #51
Medlem
Glantons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoLoB
En funderare man borde ta sig är ju varför Flashback bland all etablerad media samt hos gemene man ses som ett fäste för höger-troll. De flesta som pratar om Flashback beskriver det mest som en supportsida till SD. Hur har det blivit så?


Ja, hur har det blivit så? Det kan man fråga sig.
Faktumet att det ÄR så råder det väl knappast längre någon tvekan om. Känns trist eftersom det knappast var Flashbacks grundtanke från början.
Gömmer man sig bakom anonymitet och skriver hatande, nedvärderande och kränkande ord om någon person med en annan politisk åsikt (i detta fall Veronica Palm) så är man en feg och tragisk människa. Tråkigt att FB förknippas med sånt bland gemene man, men det är ju knappast särskilt märkligt.
Är det verkligen så jävla svårt att bara bemöta, argumentera och bevisa att sossarna/Veronica Palm har fel och bedriver en skadlig politik medelst enbart argument?
Citera
Emerains avatar

Moderatormeddelande

Postat av Emerain 2015-12-08, 10:23
Medlem
Att försöka sig på en retorisk poäng är självklart tillåten om ni tydligt håller den inom topic. Men eftersom det inte är topic i tråden att enbart förolämpa en annan användare så raderas dessa inlägg när de upptäcks.

/Moderator
2015-12-08, 10:29
  #53
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glanton
Ja, hur har det blivit så? Det kan man fråga sig.
Faktumet att det ÄR så råder det väl knappast längre någon tvekan om. Känns trist eftersom det knappast var Flashbacks grundtanke från början.
Gömmer man sig bakom anonymitet och skriver hatande, nedvärderande och kränkande ord om någon person med en annan politisk åsikt (i detta fall Veronica Palm) så är man en feg och tragisk människa. Tråkigt att FB förknippas med sånt bland gemene man, men det är ju knappast särskilt märkligt.
Är det verkligen så jävla svårt att bara bemöta, argumentera och bevisa att sossarna/Veronica Palm har fel och bedriver en skadlig politik medelst enbart argument?
Jag tror man får skilja på vad som skrivs på Flashback och vad folk tror skrivs på Flashback. Jag tänker inte upprepa det TorkelSnorkel skrev, men mitt intryck är detsamma. Visst förekommer det inlägg som de Palm beskriver, men jag vågar påstå att dessa inlägg hör till undantagen. Att tonen sedan är hård och att människor ifrågasätter hennes intellektuella kapacitet tycker jag inte är så konstigt. Hon har gjort en rad rätt märkliga uttalanden.

Men för att återvända till det jag inledde med så tror jag det intryck människor har av vad som skrivs på Flashback är svårt att komma åt. Det förmedlas via kvällstidningar och de har ett intresse av att lyfta fram det värsta. Dels för att det ger klick men också - vilket få tänker på - för att de har ett intresse av att smutskasta Flashback. I viss mån ser de Flashback som en konkurrent.
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback