Citat:
Ursprungligen postat av
Slowdive
Har nu pratat med min kompis och han hade inte skrivit på kontraktet. Det är en privat hyresvärd och grannen sa det själv, att hyresvärden skickade honom för att meddela min vän.
Min vän kände sig iakttagen och dömd av hyresvärden vid första mötet men att efter mötet var allt grönt.
Så det finns inget att göra, förutom att gå till media, då han inte har något påskrivet kontrakt?
Han säger att han inte riktigt orkar ta den kampen. Han är mest knäckt och känner sig orättvist behandlad då han känner flera med riktigt risiga livsstilar som lyckas landa förstahandskontrakt, medan han själv, vilket jag kan intyga, knappt dricker, utan gör det han är bäst på - att måla. Han är utbildad inom ämnet, så det känns ganska lökigt att en del av er sitter drar slutsatser ur röven. Ni är enbart tragiska.
Haha, och nej, min vän har inga swastikor, Rudolf Hess-porträtt eller Conny240-tatueringar. Det är välgjorda motiv av olika etablerade stilar.
Edit: tack för alla svar!
Alltså, din kompis ( har tatueringar) har ett muntligt hyresavtal men inte ett skriftligt, och får nu reda på att det inte blir något. Hreslagen (12 K, JB) ger vid handen att ett skriftligt avtal är ett krav, om en av parterna till exempel hyresvärden) så egär, så det är tveksamt om ett hyresavtal föreligger enart på muntlig överenskommelse.
Nu tror jag inte för en sekund att det är tatueringarna som är anledningen, men även om så vore
kan hyresvärden diskriminera (dvs "välja bort") på sådant. Det som inte fungerar är de förbjudna diskrimineringsgrunderna. Jag skulle hellre tro att det andlar om referenser från en tidigare hyresvärd, betalningsproblem eller något annat sådant.