• 2
  • 3
2015-12-13, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArrBBCC
Min egen uppfattning och ingen lag som stödjer detta. Är denna ISIS-anhängare missnöjd med beslutet får han stämma mig.

Då kanske du ska skriva i andra forum där man diskuterar önskedrömmar och inte Juridikforumet där man skriver om idag rådande lagstiftning.

Politikforumet är till för diskussioner om hur man vill att lagar ska se ut. Testa där istället.
Citera
2015-12-13, 18:49
Medlem
Slowdives avatar
Har nu pratat med min kompis och han hade inte skrivit på kontraktet. Det är en privat hyresvärd och grannen sa det själv, att hyresvärden skickade honom för att meddela min vän.
Min vän kände sig iakttagen och dömd av hyresvärden vid första mötet men att efter mötet var allt grönt.

Så det finns inget att göra, förutom att gå till media, då han inte har något påskrivet kontrakt?

Han säger att han inte riktigt orkar ta den kampen. Han är mest knäckt och känner sig orättvist behandlad då han känner flera med riktigt risiga livsstilar som lyckas landa förstahandskontrakt, medan han själv, vilket jag kan intyga, knappt dricker, utan gör det han är bäst på - att måla. Han är utbildad inom ämnet, så det känns ganska lökigt att en del av er sitter drar slutsatser ur röven. Ni är enbart tragiska.

Haha, och nej, min vän har inga swastikor, Rudolf Hess-porträtt eller Conny240-tatueringar. Det är välgjorda motiv av olika etablerade stilar.

Edit: tack för alla svar!
Citera
2015-12-14, 10:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Slowdive
Har nu pratat med min kompis och han hade inte skrivit på kontraktet. Det är en privat hyresvärd och grannen sa det själv, att hyresvärden skickade honom för att meddela min vän.
Min vän kände sig iakttagen och dömd av hyresvärden vid första mötet men att efter mötet var allt grönt.

Så det finns inget att göra, förutom att gå till media, då han inte har något påskrivet kontrakt?

Han säger att han inte riktigt orkar ta den kampen. Han är mest knäckt och känner sig orättvist behandlad då han känner flera med riktigt risiga livsstilar som lyckas landa förstahandskontrakt, medan han själv, vilket jag kan intyga, knappt dricker, utan gör det han är bäst på - att måla. Han är utbildad inom ämnet, så det känns ganska lökigt att en del av er sitter drar slutsatser ur röven. Ni är enbart tragiska.

Haha, och nej, min vän har inga swastikor, Rudolf Hess-porträtt eller Conny240-tatueringar. Det är välgjorda motiv av olika etablerade stilar.

en liten fråga bara, sa grannen att det var pga av hans tatueringar eller är det något din vän antog?
Citera
2015-12-14, 10:03
Medlem
Retsinas avatar
Citat:

Det är ju helt rätt!!
Citera
2015-12-14, 10:49
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:

Alltså, din kompis ( har tatueringar) har ett muntligt hyresavtal men inte ett skriftligt, och får nu reda på att det inte blir något. Hreslagen (12 K, JB) ger vid handen att ett skriftligt avtal är ett krav, om en av parterna till exempel hyresvärden) så egär, så det är tveksamt om ett hyresavtal föreligger enart på muntlig överenskommelse.

Nu tror jag inte för en sekund att det är tatueringarna som är anledningen, men även om så vore kan hyresvärden diskriminera (dvs "välja bort") på sådant. Det som inte fungerar är de förbjudna diskrimineringsgrunderna. Jag skulle hellre tro att det andlar om referenser från en tidigare hyresvärd, betalningsproblem eller något annat sådant.
Citera
2015-12-22, 22:28
Medlem
EnSpeciellMans avatar
Citat:
Hejsan!

Jag har en polare som alldeles nyligen styrde en lägenhet i Linköping. Allt såg okej ut och min vän var på väg till värden för att hämta nycklarna. Helt plötsligt blir min vän nekad nycklarna, inte av värden, utan av en granne. Så hyresvärden är helt enkelt för feg för att neka honom själv.

Min vän är förkrossad. Han förstår inte hur. Han har inkomst, jobbat med barn och är som en stor nalle. Han sitter för det mesta hemma och skissar upp framtida tatueringar och tar det lugnt med sin katt.

Kan man neka någon bostad pga tatuering? Han är vältäckt, armar, bröst, mage, hals, ben och lite i ansiktet, men allt är välgjort och han har annars ett vänligt ansikte och är hur trevlig som helst.

Kan min vän vända sig till någon för att få upprättelse eller är det helt kört?

Det beror på vilka tatueringar man har självfallet. Det finns ju olika gängsymboler och fängelsetatueringar som små tårar som betyder att du dödat någon eller andra "tags" som självfallet kan bidra till att du aldrig kan få förtroende till att utöva ditt jobb. Det är definitivt inte alltid diskriminering. Det beror på helt vilket fall och vilka tatueringar snarare.

Nu rör detta ej anställning men en hyresvärd behöver har ju saker att ta i beaktan såklart. Om din vän har gängtatueringar och kan utgöra en fara emot fastigheten som personen är värd för så kan det vara grund för avslag självfallet.

PS: Du kan ej ha en hakkors-tatuering i pannan och förvänta dig jobb som kurator osv
Senast redigerad av EnSpeciellMan 2015-12-22 kl. 22:34.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in