Flashback bygger pepparkakshus!
  • 8
  • 9
2015-12-21, 14:14
Medlem
Huntsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Entrevärdar har rätt att bruka våld för att förhindra någon att ta sig in men saknar rätten att med våld avlägsna folk - vid olaga intrång så skall polis sköta avlägsnandet.
Man borde helt överlåta på krogen att sköta sin egen bevakning vid dörrarna och skulle problem uppstå där "envarsgripande" inte klarar saken så borde polis tillkallas.

Problemet är inte att dörrvakterna behöver mer träning, problemen är att det finns för få poliser och att lagstiftningen är i otakt med verkligheten.
Skulle en entrevärd bryta mot lagen så skall ett rejälare straff utdömas (något som jag tycker borde gälla för alla typer av våldsbrott)

Det hela med ordningsvakter som sköter polisens arbete (t.ex. avlägsna person från en krog) är i mitt tycke en nödlösning som p.g.a. statsfinansiella skäl har blivit permanent.

Japp, det är samma bl.a med:
Flygplatskontrollanter
Jakttillsynsman
Sjöfarts-& Hamnskyddskontrollanter
Fisketillsynsman
Citera
2015-12-21, 16:18
Medlem
NyttAnonymtKontos avatar
Citat:
Det är i mitt tycke en mycket olycklig samhällsutveckling.
Även om du är underställd polisen så är du långt ifrån en polis. Det rätta hade självklart varit att du hade hållit dig inom ditt bevakningsobjekt och poliser hade frihetsberövat de "kriminella svinen".
Fast till 99.99% av tiden håller vi inom vår intressesfär.
Det är några få gånger vi engagerar oss i det som är utanför. Men du tycker alltså att vi ska stå och gömma oss där vi jobbar istället för att bry oss om överfall och sådant. Ok.

Citat:
Återigen, en utveckling i fel riktning. I mitt tycke så borde ni strippas på brickor, armband och handfängsel och så borde vi ha fler poliser.
Att allmänheten protesterar mot era ingripanden kan ju faktiskt vara ett tecken på att ni som "institution" inte har samma respekt och förtroende som det statliga våldsmonopolet?
Vad fan är detta för vansinne "...så kan vi åka och ingripa..."? Skall en jäkla "privatpolis" med några veckors utbildning sköta polisens utryckningsverksamhet? Ur led är tiden!
Vi är en del av det statliga våldsmonopolet, men tack vare aftonbladet/expressen och medias drev mot oss och enskilda vakters dåliga omdöme som gör att folk gärna vill ingripa då de inte har en aning om vad som hänt innan. Folk vill leka hjälte men har sällan någon aning om vad som hänt.

Så om någon ringer och säger att det sitter tre alkoholister och stör andra ombord på en buss, är det inte bättre att vi åker till bussen och polisen får jobba med riktig kriminalitet?
Handfängsel är jättebra när folk inte kan bete sig, men jag tycker också vi borde ha fler poliser.

Citat:
Med din kommentar så inser jag att jag är äldre än dig!
Jag talar om den tiden innan "Ordningsvakter" hade uppfunnits.
Statens våldsmonopol var definitivt och bättre skyddat. Det hela "föll" då en privat aktör erhåll blåljus för blodtransporter....något som var föremål för debatt "inom våldsmonopolet".
Ja du är äldre än mig... och? Du kanske behöver vakna upp och se samhället för det det är?
Ålder är ingen garanti för erfarenhet och kunskap som på 1500-talet.

Citat:
Nu tycker jag att du svamlar. Återigen så hänvisade jag till "svunna tider" där nattvakten kunde gripa en inbrottstjuv enligt den rätt som "envar" besitter. Om nattvakten grep inne på objektet eller på gatan är ointressant. Vad jag motsätter mig är att idag så har polisbristen tvingat fram att privata intressen genomför polisens arbete på allmän plats.....ser du inte skillnaden?
Det var på den tiden då det var polisen som utförde omhändertaganden enligt LOB och LTO3. Då nattvakterna enbart hade nycklar och "klockor att dra".
Då är jag med på vad du menar, typ 50-talets svunna tider när den grövsta brottsligheten var när barn pallade äpplen, jämfört med idag när 10 stycken 14-åringar hoppar på tre vuxna män och slår sönder dem med tillhyggen.

Citat:
Rent dravel. Det är just detta som skapar misstro att "lär man sig utantill på en eftermiddag" skall vara tillräckligt för att t.ex. kunna ingripa på allmän plats.
Din kommentar är ett skräckexempel på varför vi bättre måste skydda statens våldsmonopol!
Det kanske är svårt för dig att lära dig simpla saker, men för en vanlig skötsam person är det inte avancerat att lära sig följande: Finns det behov att ingripa? Vilket lagstöd använder jag? Är det proportionerligt att ingripa på detta sätt?

Citat:
Hade vi haft fler poliser och en adekvat lagstiftning (det senare som var i paritet med samhällsutvecklingen) så hade du och dina kollegor fortsatt att "dra klockor"

Ja, jag vill se fler poliser. Jag önskar vi hade fler poliser.
Men jag tycker det är skrattretande att du vill sätta en polis efter typ 3 års utbildning att vakta en privat krog och kolla legg.
Eller du kanske tyckte det var bättre när krogägarens kompisar eller samhällets störste och elakaste buse fick sköta ordningen på en krog och misshandla folk bakom ett hörn.
Det var bättre förr.
Citera
2015-12-21, 22:26
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NyttAnonymtKonto
Fast till 99.99% av tiden håller vi inom vår intressesfär.
Det är några få gånger vi engagerar oss i det som är utanför. Men du tycker alltså att vi ska stå och gömma oss där vi jobbar istället för att bry oss om överfall och sådant. Ok.

Du tolkar mig som du har lust till. Försök istället att läsa vad jag skriver......
Det är väldigt bra om en "vakt" likt vilken annan medborgare ingriper då ett brott begås och like vilken annan medborgare genomför ett envarsgripande och skyndsamt kallar på polisen för en överprövning.
Men det är i mitt tycke helt åt helskotta då "ordningsvakter" t.ex. beordras av polisen att ingripa på allmän plats.
Det är lika mycket åt helskotta då vaktbolag rycker ut till en buss p.g.a. bråk.

Så inte behöver du gömma dig.

Citat:
Vi är en del av det statliga våldsmonopolet, men tack vare aftonbladet/expressen och medias drev mot oss och enskilda vakters dåliga omdöme som gör att folk gärna vill ingripa då de inte har en aning om vad som hänt innan. Folk vill leka hjälte men har sällan någon aning om vad som hänt.

Så om någon ringer och säger att det sitter tre alkoholister och stör andra ombord på en buss, är det inte bättre att vi åker till bussen och polisen får jobba med riktig kriminalitet?
Handfängsel är jättebra när folk inte kan bete sig, men jag tycker också vi borde ha fler poliser.

Ni är inte en del av det statliga våldsmonopolet, den saken är klar. Staten har av besparingsskäl lagt ut traditionella polisarbeten på privata intressen - vilket är åt helskotta.

Det spelar inte någon större roll, media kan skriva vad som helst, det gör er ändå inte till en del av det statliga våldsmonopolet.
Och nej, det är inte bättre att ni åker och kastar ut fylltrattarna från bussen. Du tar helt enkelt inte till dig vad jag skriver......vad jag hela tiden vill få fram är att det är FEL att privata intressen har tagit över polisens skyldigheter. Det borde finnas tillräckligt med poliser så att ordningsvakter kan återgå till att "dra klockor" och strippas på befogenheter.

Citat:
Ja du är äldre än mig... och? Du kanske behöver vakna upp och se samhället för det det är?
Ålder är ingen garanti för erfarenhet och kunskap som på 1500-talet.

Antagligen så har jag både erfarenheter och kunskaper som är långt större än vad du tror? Men men, det tjänar inget till att vi tävlar om vem som har längst......
Det gynnar inte debatten som annars är väldigt intressant.

Du får läsa igen vad jag skrev i tidigare inlägg.....vad som saknas idag är en polis som i numerär motsvara samhällets utveckling. Samt, vad som saknas är en lagstiftning som motsvarar samhällets utveckling.
Skitungar med vapen som rånar butiker och som flyr med mopeder eller cyklar löser man inte med flera väktare utan med flera poliser och lagar som tillåter att man låser in skitungarna i fängelse.

Citat:
Då är jag med på vad du menar, typ 50-talets svunna tider när den grövsta brottsligheten var när barn pallade äpplen, jämfört med idag när 10 stycken 14-åringar hoppar på tre vuxna män och slår sönder dem med tillhyggen.

Tja, om du tror att "pallade äpplen" tillhörde de grova brotten så kanske du skall ta en sväng till biblioteket? Eeh, javisst ja, idag finns ju allt på webben......nuförtiden!

Citat:
Det kanske är svårt för dig att lära dig simpla saker, men för en vanlig skötsam person är det inte avancerat att lära sig följande: Finns det behov att ingripa? Vilket lagstöd använder jag? Är det proportionerligt att ingripa på detta sätt?

Vem vet, kanske jag är en obildad gubbe utan något att tänka med?
Sanningen är dock att mitt försvar av det statliga våldsmonopolet grundar sig på att jag INTE anser det lämpligt att poliser ersätts med ordningsvakter.
Jag anser att medborgaren har en rätt, av rättssäkerhetsskäl, att bli bemötta av poliser då det handlar om polisens skyldigheter.

Citat:
Ja, jag vill se fler poliser. Jag önskar vi hade fler poliser.
Men jag tycker det är skrattretande att du vill sätta en polis efter typ 3 års utbildning att vakta en privat krog och kolla legg.
Eller du kanske tyckte det var bättre när krogägarens kompisar eller samhällets störste och elakaste buse fick sköta ordningen på en krog och misshandla folk bakom ett hörn.
Det var bättre förr.

Det var ju inte vad jag skrev....men jag anser att krogen skall ha entrevärdar som inte har större befogenheter än andra medborgare.
Vill krogen att någon gäst skall avlägsnas så skall det göras av polis...eller så ser vi till att lagstiftningen ändras så att alla (envar) äger rätt att med våld avlägsna den som gjort sig skyldig till olaga intrång.
Citera
2015-12-22, 16:22
Medlem
NyttAnonymtKontos avatar
Citat:
WoT

Vi har gått för långt OT så jag avslutar med följande:

Jag tycker du har fel och du ser inte hur verkligheten är. Du har din åsikt och den respekterar jag, men jag tycker du har helt fel och lever i fel tidsepok.
Citera
2015-12-22, 16:35
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Vi har gått för långt OT så jag avslutar med följande:

Jag tycker du har fel och du ser inte hur verkligheten är. Du har din åsikt och den respekterar jag, men jag tycker du har helt fel och lever i fel tidsepok.

Jag är enig, det blev på tok för mkt OT.....men annars en intressant diskussion som jag tackar för.
Citera
2016-03-25, 20:26
Bannlyst
Vad fick han? Jo, men fotboja i tre månader, att han var dömd sju gånger för samma brott spelade ju ingen roll. Jävla skitsamhälle, vi straffar riktiga brottslingar med en klapp på kinden, men en pungspark till de som gör bort sig en gång men jobbar för lagen alla andra gånger.

Och hur vet du att detta är första gången? han kanske gör så hela tiden och som någon sa innan att om man jobbar för att folk ska vara trygga ska man fan inte ljuga!
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in