Citat:
Ursprungligen postat av
NyttAnonymtKonto
Fast till 99.99% av tiden håller vi inom vår intressesfär.
Det är några få gånger vi engagerar oss i det som är utanför. Men du tycker alltså att vi ska stå och gömma oss där vi jobbar istället för att bry oss om överfall och sådant. Ok.
Du tolkar mig som du har lust till. Försök istället att läsa vad jag skriver......
Det är väldigt bra om en "vakt" likt vilken annan medborgare ingriper då ett brott begås och like vilken annan medborgare genomför ett envarsgripande och skyndsamt kallar på polisen för en överprövning.
Men det är i mitt tycke helt åt helskotta då "ordningsvakter" t.ex. beordras av polisen att ingripa på allmän plats.
Det är lika mycket åt helskotta då vaktbolag rycker ut till en buss p.g.a. bråk.
Så inte behöver du gömma dig.
Citat:
Ursprungligen postat av
NyttAnonymtKonto
Vi är en del av det statliga våldsmonopolet, men tack vare aftonbladet/expressen och medias drev mot oss och enskilda vakters dåliga omdöme som gör att folk gärna vill ingripa då de inte har en aning om vad som hänt innan. Folk vill leka hjälte men har sällan någon aning om vad som hänt.
Så om någon ringer och säger att det sitter tre alkoholister och stör andra ombord på en buss, är det inte bättre att vi åker till bussen och polisen får jobba med riktig kriminalitet?
Handfängsel är jättebra när folk inte kan bete sig, men jag tycker också vi borde ha fler poliser.
Ni är inte en del av det statliga våldsmonopolet, den saken är klar. Staten har av besparingsskäl lagt ut traditionella polisarbeten på privata intressen - vilket är åt helskotta.
Det spelar inte någon större roll, media kan skriva vad som helst, det gör er ändå inte till en del av det statliga våldsmonopolet.
Och nej, det är inte bättre att ni åker och kastar ut fylltrattarna från bussen. Du tar helt enkelt inte till dig vad jag skriver......vad jag hela tiden vill få fram är att det är FEL att privata intressen har tagit över polisens skyldigheter. Det borde finnas tillräckligt med poliser så att ordningsvakter kan återgå till att "dra klockor" och strippas på befogenheter.
Citat:
Ursprungligen postat av
NyttAnonymtKonto
Ja du är äldre än mig... och? Du kanske behöver vakna upp och se samhället för det det är?
Ålder är ingen garanti för erfarenhet och kunskap som på 1500-talet.
Antagligen så har jag både erfarenheter och kunskaper som är långt större än vad du tror? Men men, det tjänar inget till att vi tävlar om vem som har längst......
Det gynnar inte debatten som annars är väldigt intressant.
Du får läsa igen vad jag skrev i tidigare inlägg.....vad som saknas idag är en polis som i numerär motsvara samhällets utveckling. Samt, vad som saknas är en lagstiftning som motsvarar samhällets utveckling.
Skitungar med vapen som rånar butiker och som flyr med mopeder eller cyklar löser man inte med flera väktare utan med flera poliser och lagar som tillåter att man låser in skitungarna i fängelse.
Citat:
Ursprungligen postat av
NyttAnonymtKonto
Då är jag med på vad du menar, typ 50-talets svunna tider när den grövsta brottsligheten var när barn pallade äpplen, jämfört med idag när 10 stycken 14-åringar hoppar på tre vuxna män och slår sönder dem med tillhyggen.
Tja, om du tror att "pallade äpplen" tillhörde de grova brotten så kanske du skall ta en sväng till biblioteket? Eeh, javisst ja, idag finns ju allt på webben......nuförtiden!
Citat:
Ursprungligen postat av
NyttAnonymtKonto
Det kanske är svårt för dig att lära dig simpla saker, men för en vanlig skötsam person är det inte avancerat att lära sig följande: Finns det behov att ingripa? Vilket lagstöd använder jag? Är det proportionerligt att ingripa på detta sätt?
Vem vet, kanske jag är en obildad gubbe utan något att tänka med?
Sanningen är dock att mitt försvar av det statliga våldsmonopolet grundar sig på att jag INTE anser det lämpligt att poliser ersätts med ordningsvakter.
Jag anser att medborgaren har en rätt, av rättssäkerhetsskäl, att bli bemötta av poliser då det handlar om polisens skyldigheter.
Citat:
Ursprungligen postat av
NyttAnonymtKonto
Ja, jag vill se fler poliser. Jag önskar vi hade fler poliser.
Men jag tycker det är skrattretande att du vill sätta en polis efter typ 3 års utbildning att vakta en privat krog och kolla legg.
Eller du kanske tyckte det var bättre när krogägarens kompisar eller samhällets störste och elakaste buse fick sköta ordningen på en krog och misshandla folk bakom ett hörn.
Det var bättre förr.
Det var ju inte vad jag skrev....men jag anser att krogen skall ha entrevärdar som inte har större befogenheter än andra medborgare.
Vill krogen att någon gäst skall avlägsnas så skall det göras av polis...eller så ser vi till att lagstiftningen ändras så att alla (envar) äger rätt att med våld avlägsna den som gjort sig skyldig till olaga intrång.