• 2
  • 3
2016-07-23, 14:15
Medlem
zerxezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johanjosefsson
För att det ser urlöjligt ur. De hukar sig på knä och sen duttar de bollen lite förnämt över nätet. Tennis är en sport för män, badminton en sport för fjollor.

Spelar du någon av sporterna? Själv spelar jag båda och badminton singel är minst lika krävande som tennis.
Citera
2016-07-23, 14:16
Medlem
zerxezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoakimBall
Beror helt på hur duktig man är på tennis. Tennis har en betydligt högre skill-level än badminton, är du dålig så suger sporten ganska hårt, medans badminton är mer förlåtande.

Har själv spelat en jävla massa tennis, men tycker badminton är roligare...

Badminton är lika oförlåtande som tennis på alla nivåer.
Citera
2016-07-23, 14:20
Medlem
JoakimBalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zerxez
Badminton är lika oförlåtande som tennis på alla nivåer.

Men de flesta även de dåliga kan få bollen över nät ett par gånger i badminton så att det åtminstone blir lite spel.. i tennis så flyger bollen okontrollerat åt alla håll om du är kass.
Citera
2016-07-23, 14:48
Medlem
zerxezs avatar
Citat:
Men de flesta även de dåliga kan få bollen över nät ett par gånger i badminton så att det åtminstone blir lite spel.. i tennis så flyger bollen okontrollerat åt alla håll om du är kass.

Ja, kanske absolut första gången man spelar, men det tar inte mer än några timmar att få till hyggligt spel i tennis. Speciellt märkvärdigt är det absolut inte. Skulle nog ranka pingis högre i initial svårighetsgrad.
Citera
2016-07-23, 15:10
Medlem
JoakimBalls avatar
Citat:
Ja, kanske absolut första gången man spelar, men det tar inte mer än några timmar att få till hyggligt spel i tennis. Speciellt märkvärdigt är det absolut inte. Skulle nog ranka pingis högre i initial svårighetsgrad.

Hur tänker du nu? Pingis kan man ju spela aspackad. Finns en anledning till att ett pingisbord är nästintill obligatorisk-inventarium på konferenser. När jag var liten kunde jag spela pingis med min syster men det var för jävligt att spela tennis med henne.

Jag säger inte att badminton på högre nivå är mindre svårt än t. ex. tennis, bara mer förlåtande för nybörjare.
Citera
2016-07-23, 17:06
Medlem
zerxezs avatar
Citat:
Hur tänker du nu? Pingis kan man ju spela aspackad. Finns en anledning till att ett pingisbord är nästintill obligatorisk-inventarium på konferenser. När jag var liten kunde jag spela pingis med min syster men det var för jävligt att spela tennis med henne.

Jag säger inte att badminton på högre nivå är mindre svårt än t. ex. tennis, bara mer förlåtande för nybörjare.

Jag pratar givetvis om att spela pingis ordentligt, matchspel, att stå vid nätet och tralla bollen fram och tillbaka gör man lika enkelt i tennis, bara för att pingis pga platsskäl kan spelas på krogen gör det inte till en enkel sport, det samma gäller badminton, men en erfaren spelare förintar en nybörjare precis lika snabbt i de tre sporterna.
Senast redigerad av zerxez 2016-07-23 kl. 17:09.
Citera
2016-07-23, 22:31
Medlem
johanjosefssons avatar
Citat:
Spelar du någon av sporterna? Själv spelar jag båda och badminton singel är minst lika krävande som tennis.

Jag har spelat bägge och badminton är det jag suger allra mest på.

Jag resonerade dock ur åskådarsynpunkt. Badminton ser inte lika häftigt ut som Tennis och lockar därför inte de hippa ungdomarna på samma sätt.
Citera
2016-07-24, 09:02
Medlem
zerxezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johanjosefsson
Jag har spelat bägge och badminton är det jag suger allra mest på.

Jag resonerade dock ur åskådarsynpunkt. Badminton ser inte lika häftigt ut som Tennis och lockar därför inte de hippa ungdomarna på samma sätt.

Personligen tycker jag det ser häftigare ut, tror mest det har med tradition att göra, i Danmark finns som sagt en badminton- och pingis-tradition medan det i Sverige har funnits en tennis- och pingis-tradition, Sverige har nu dock tappat rejält med mark i båda sporterna, framför allt i tennis där bästa svensk (Ymer) återfinns runt plats 150 på världsrankingen. Troligen har väl lagsporter som fotboll, handboll, innebandy och ishockey tagit mycket unga bolltalanger på bekostnad av racketsporterna.
Citera
2024-03-03, 15:37
Medlem
Ytterligare en sport som nästan aldrig diskuteras på forumet, men jag försöker kolla tillgängliga direktsändningar(längst bak i tiden på Sportdeutschland om jag minns rätt, sen Viaplay och nu Olympic Channel, där deras 25fps är lite för snålt för sporten) som inte lider av frame rate-mismatch(varvid Youtube's streams går bort) från alla dam/mixed-matcher med våra danska systrar och bröder sedan snart 10år tillbaka, som i sin tur är närmast ensam Europeisk nation att år efter år kunna stå upp emot den annars överväldigande asiatiska dominansen i sporten. Eftersom det är så mycket svensk/norsk/finsk dominans i dom allra flesta sporter som vi svenskar kollar på så är det otroligt skoj med dom guldkornen utav sporter där det är danskarna som är bästa nordiska nation.

En av favoriterna är således givetvis Mia Blichfeldt som nyss tog sin första Super 300-mästerskapsseger på 5 år i årets German Open, mot helt överkörda Vietnamesiskan Nguyễn Thùy Linh som inte hade nånting att sätta emot när hon väl kommit till final. Mia vann med 21-11, 21-9 vilket är ovanliga siffror för att var en final, som givetvis krockade med helvita Arsenal's match mot Tottenham och mixedstafetten i skidskytte. Men jag är glad att jag fokuserade på badminton-matchen för Mia's segertårar var värda en lång väntan. Jag gjorde henne sällskap.

Nu är det herrfinal med danske Rasmus Gemke för dom som vill kolla, har en 300-seger och en GP. Ska Mia's insats kunna inspirera honom att vända nuvarande underläge, och ta en andra?

Är det nån mer på forumet som vågar ge sig tillkänna med att regelbundet kolla direktsändningar med danskarna i sporten? I övrigt tycker jag personligen det är en väldigt rolig sport att utöva som träning, man kan ta i hur mycket som helst.

Edit: Nu kom jag på hur jag ska fira Mia's mästerskapsseger, som en äkta solstolle med danskt wienerbröd!! Jag har två vanliga svenska kvar i frysen, lägger jag en chokladbit i mitten och kör det i mikron så bli det danskt! Skumberg skulle varit stolt över mig.
Senast redigerad av pumahunter 2024-03-03 kl. 15:55.
Citera
2024-03-12, 12:29
Medlem
YONEX All England Open Badminton Championships 2024 är startar idag, matcherna är redan igång, det är 4st dansk-matcher på Olympic Channel's stream fr.o.m match #5 t.o.m 8, första borde komma igång någonstans runt kl. 14:00, dvs tyvärr samtidigt som damernas sprint i Drammen och fantastiska Jessie Diggins jakt på Världscups-titeln, så man får köra split-screen.

Jag ska se dom två första danskmatcherna, mixed dubbeln med Mathias Christiansen/Alexandra Bøje och damsingel med min ena storfavorit Line Kjærsfeldt. Tredje sen för dom som vill se män jaga bollar är herrsingel med Viktor Axelsen, seedad 1'a i turneringen.

Dom andra för mig intressanta danska inslagen Mia Blichfeldt, Mathias Thyrri/Amalie Magelund och Maiken Fruergaard/Sara Thygesen spelar sin första matcher imorgon. Får se om dom spelas på bana 1 eller 2 så man kan se dom på Olympic Channel som sänder två banor fr.o.m Onsdag, alla fyra banorna sänds på Youtube men tyvärr alltid med frame rate-mismatch vilket gör dom osebara åtminstone för mig. Tyvärr inga svenskar i denna turneringen. Om Mia eller Line går till final och vinner på Söndag så har jag en rödvit dansk starköl inställd i kylen för att fira.

Turneringsöversikt med spelschema:

https://bwfworldtour.bwfbadminton.co...2024/overview/

Det är däremot svenskar med i Orleans Masters Badminton presented by VICTOR 2024 som också börjar idag, systrarna Moa & Tilda Sjöö, som spelar damdubbel senare idag, finns streams på Youtube men tyvärr med frame rate-mismatch. Får se om det kommer streams från den turneringen på Olympic Channel senare i veckan, den finns med i deras turneringsöversikt men inget i TV-tablån ännu.

https://bwfworldtour.bwfbadminton.co...2024/overview/

Över 30 000 aktiva besökare på Flashback, åtminstone en som kollar på badminton när det vankas nordiska inslag.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in