Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Svara
2015-12-15, 23:13
  #1
Medlem
Jordgubbsträdet hade precis blommat färdigt. Fullt av körsbärsknoppar hade också börjat slå ut under stammen. Stenarna rullade fram och tillbaka över marken samtidigt som dom diskuterade hur lång en idealisk meter egentligen var. Jordgubbsträdet var på ganska dåligt humör det här århundradet. Det hade tröttnat på stenarnas eviga tjat om hur lång en idealisk meter egentligen var redan för 370 år sedan. Men stenarna vägrade att upphöra med den meningslösa diskussionen.

Egentligen saknade hela diskussionen ett givet mål. Målet verkade snarare vara att hålla den meningslösa diskussionen vid liv. Det var förmodligen det som gjorde jordgubbsträdet så förbannat ilsken. Inte nog med att det satt fast med rötterna i marken och att körsbärsknopparna skavde över hela rotsystemet. Dom här jävla stenarna och deras eviga tjat om hur lång en idealisk meter egentligen var höll på att göra den helt galen.
Snälla försökte jordgubbsträdet, ”kan ni inte rulla den här förbannade diskussionen på något annat ställe?” Och förresten, vad har ni tänkt att göra när ni kommer fram till hur lång en idealisk meter är egentligen? Vad har ni tänkt göra med svaret?

Stenarna stannade upp med rullningen, tittade på jordgubbsträdet och såg frågandes ut. Hur menar du? Frågade en av stenarna tillslut. Vi har försökt komma fram till hur en lång en idealiskt meter är i över 5 miljoner år nu och du tycker att svaret inte är viktigt? Har du varit en sten någon gång? Uppenbarligen inte, för hade du varit det någon gång så hade du vetat att tid är för evigt och inget man bara slänger bort genom att hoppa över massor av viktiga svar. Innan vi vet vad vi ska göra med svaret när vi kommer fram till hur lång en idealisk meter är så måste vi ju ha svaret ellerhur?

Det är lätt för dig att säga att vi ska sluta diskutera det här, du varar ju inte för evigt. Du har verkligen all tid i världen att slänga bort på ingenting. Något som vi stenar inte råkar att ha!
Stenen fnyste ilsket åt jordgubbsträdet och forsatte sedan att rulla vidare diskussionen. Det här var verkligen en jobbig sits för jordgubbsträdet. Jordgubbarna hängde i stora klasar över alla låtsas grenar och viskade onda besvärjelser över hela barksystemet. Det var likadant varje år, jordgubbarna försökte få barken att lossna innan dom själva trillade ner. Om barken lossnade före jordgubbarna så slapp jordgubbarna att landa på marken och då skulle dom förevigt enligt profetian slippa att vara jordgubbar på ett träd nästkommande säsong.

Jordgubbsträdets närmsta granne, en spirituell flyglampa som tappat sin flygförmåga under kriget med filurerna verkade smått road över den uppenbara frustrationen som jordgubbsträdet kände. Säg mig granne sade han till jordgubbsträdet. Du har aldrig funderat på att låta körsbären växa på dina låtsasgrenar istället? Det är ju som så att jordgubbar egentligen ska växa på buskar och körsbär ska inte växa under marken på ett rotsystemen. Det kanske är som så att du inte har rätt att begära att dina jordgubbar skall vara snälla mot dig? Och särskilt körsbären är nog smått irriterade på dig. Tänk dig själv om du var tvungen att växa mitt i en skog till exempel, inte särskilt kul för dig va?

Jordgubbsträdet hatade sin närmsta granne, det kunde inte tänka sig något värre än att ha en sarkastisk, bitter gammal spirituell flyglampa som sin närmsta granne. Jordgubbsträdet låtsades som att den inte hörde. Men den spirituella flyglampan fortsatte. Och har du tänkt på att det kanske inte är så kul för alla dina låtsas grenar att just bara vara på låtsas? Har du tänkt på att dina låtsasgrenar egentligen vill vara på riktigt? Och inte nog med det, vem är du att avgöra var stenarna ska ha sina diskussioner eller inte?
Jordgubbsträdet fortsatte att låtsas som att den inget hörde och började istället att gnida sin rygg mot en gammal övergiven fåfäng skrotbit som någon hade tappat vid stammen flera hundra år tidigare. Jordgubbsträdet låtsades som att den spirituella flyglampan inte fanns och som att den njöt i fulla drag av att gnida sig mot den fåfänga skrotbiten.
Egentligen var jordgubbsträdet medvetet om att den spirituella flyglampan hade rätt och att allt förmodligen skulle komma i bättre balans om den gjorde som flyglampan sade. Men nu var det som så att jordgubbsträdet hade slitit i många år för att lura ner körsbärsknopparna i marken och jordgubbarna upp på dens låtsasgrenar. Det var liksom inget den tänkte överge bara för att hamna i balans.
Citera
2015-12-15, 23:39
  #2
Medlem
De första 24 timmarna som miljonär

Ingen kunde vara gladare än Johan just nu, ingen! På väg hem från tv4 med 5 mille på fickan kändes det rätt meningslöst att vara deppig. Johan nöp sig i armen, han kunde inte förstå att det var sant. Han hade nyss skrapat fram 5 miljoner på Triss! Iskall som han var så tog han såklart bussen från tv4 huset. Ingen mesig limo taxi här inte. Han tog fram mobilen ur fickan och kollade på displayen. 43 Medelanden på mindre än 30 minuter. Kaos tänkte han och skrattade tyst för sig själv, vad fan ska jag göra nu? 17 missade samtal också.
Det var varmt utanför, luftkonditioneringen kunde varit bättre, det var varmt i bussen också, men framförallt luktade det unket. Människor trängdes överallt, dom flesta var säkert på väg till stranden tänkte han. Själv hade han ingen aning om vart han var på väg. En sak var säker, han var inte på väg till jobbet i alla fall! ”Nästa gullmarsplan” tyckte han sig höra chauförren ropa i högtalarna. Han var på väg hem till Göteborg, det var det enda han visste. Johan klev av bussen, han hade för sig att Gullmarsplan låg nära tågstationen. Egentligen hade han ingen aning men det kändes så. Han började promenera längs gatorna, frågade några på vägen, gick vilse ett par gånger men kom tillslut fram till stationen välbehållen efter några timmar. Det kryllade av människor, alla var helt stressade över något kändes det som. Han tog fram mobilen ur fickan igen, 128 medelande! 237 missade samtal! För i helvete väste han fram lite halvtyst samtidigt som han kände sig något road över den uppenbart absurda situationen han nu befann sig i. Med 5 miljoner kronor på kontot så kändes det som att mycket riskerade att bli annorlunda om han inte var försiktig.

Jobbet hade han dumpat, det var det första han gjorde när han gick ut från tv huset. Bara ringde upp chefen och sa som det var. ”Tjena det är Johan, jag vann på triss så jag kommer inte tillbaka”. Han hörde hur chefen sade något i andra ändan men han orkade inte ens lyssna eller svara så han klickade bort honom direkt. Fram tills nu från tv4 huset hade inte Johan pratat med någon förutom sin chef och dom han frågat efter vägen om.
Nästa tåg till göteborg skulle gå om mindre än 50 minuter. Dags att ringa första samtalet. Han skrollade i telefonboken, Benjamin. Det gick några signaler, ”a det är Benjamin”, Tjena Benji, det är Johan, vad gör du? ”Ligger och slaggar typ, själv?” Inget mannen, är i Stockholm, gissa vad? ”Nä, vad?” Du vet den där trisslotten som jag snackade om? ”mmm”. Jag skämtade inte, kolla på dagens tv4 skrap på nätet, jag ringer dig om en kvart, men säg fan inte till någon att du snackat med mig, ok? ”Hahaha! Fan va skev du är!”. Johan klickade bort honom, han visste redan att Benjamin inte skulle tro honom men han visste också att Benjamin skulle kolla på nätet ifall det kanske var sant trots allt. Några timmar senare i Göteborgs central gick han då tillslut av tåget den nyblivna miljonären Johan.

Benjamin stod på perrongen och väntade, som vanligt med en cigg i munnen och stora solglasögon på ansiktet. Han pratade i telefonen med någon, så fort dom fick ögonkontakt så visade Benjamin med grimaser och kroppspråk åt johan att vara tyst. Det var det som var så skönt med Benjamin en dag som den här. Han levde i sin egna värld oavsett vad som hände. Att Johan ganska nyss skrapat fram en relativt ansenlig summa pengar brydde sig inte Benjamin så mycket om. Just nu så pratade han i telefon med någon och diskussionen om Triss vinsten kunde gott vänta en liten stund till. Johan vinkande med handen till Benji att langa en cigg och tändare. Dom började promenera mot vagnarna, Benjamin bråkade med sin tjej i telefonen. ”Ja, men nu måste jag lägga på säger jag, nej jag är inte med Johan och jag skiter väl för fan i var han är också”. En spårvagns och buss resa senare framme i Tynnered så hade Benjamin äntligen lyckats lägga på luren. Här ute skulle dom förmodligen kunna få vara ifred ett tag. Machmoud var på väg upp till lägenheten också. Det var en gammal student lya som de 3 vännerna en gång i tiden under studie åren hade lyckats komma över. Numera så användes den mer som ett permanent boende till Machmoud. Benjamin hade fixat på något sätt, eller rättare sagt fifflat på något sätt så att någon på någon myndighet alltid trodde att Machmoud var studerande. Mer än så varken visste eller ville Johan och Machmoud inte veta.

”Så, bror, berätta vad fan som har hänt egentligen, vad fan händer? Varför har du inte sagt till någon att du skulle upp och skrapa? Alla fick värsta chocken som såg dig tydligen hahaha!”.
Johan kollade upp i luften, solen började gå ner. Jag vet inte, svarade han, jag tänkte mer att det skulle bli en rolig grej och att jag skulle vinna 50 tusen och så inget mer med det. Men nu skenade det här iväg helt och hållet ju.

”Tjuv åkte du hem nu på vagnen som du brukar? Eller ska du börja köpa busskort nu?”.

Haha, jag vet inte mannen, jag har faktiskt inte tänkt på den biten ännu. Allt jag har gjort än så länge är att säga upp mig från jobbet, sen har jag skrivit på sms till morsan att allt är lugnt, förutom det så vet ingen var jag är, jag har inte orkat prata med folk ännu
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback