Citat:
Ursprungligen postat av
Lokomotive
Tack för svaret!
Torshälla känns för långt ifrån centrum för mig. Anledningen till att jag vill ha centralt är att jag vill undvika bussar (men bra om det ändå finns i området) för att ta mig till platser och promenera/cykla istället. Hoppas på livsmedelsbutiker och "vanliga" butiker i närheten.
Kollat lite på "kartor" för att se områden nära centrum och det ser ut som att Östermalm, Årby, Närjeholme, Greda Röksta, Grangärdet etc. ser intressant ut. Men är det lugnt i dessa områden? Jag är inte en sådan som är ute sena kvällar varje vecka - är en ganska lugn person.
Tänkte lite på områden kring ån. Sen undrar jag om det är "säkert" att bo på bottenvåning om man bor i centrala Eskilstuna? Eller är det bättre att bo högre upp?
Sen undrar jag en sista sak. Hur är det att bo i Eskilstuna? När jag läser runt lite på nätet verkar det som att de flesta tycker att det är en "dålig" stad?
Tack på förhand!
Årby bör du undvika. Greda och Röksta ligger granne med Årby, så där skulle iaf inte jag vilja bo. Östermalm vet jag inte hur det är tbh, men sträcker sig ju ifrån Kloster kyrka bort mot gamla staden. Är la ett av de områden i stan jag skulle kunna tänka mig, även om jag inte vet hur det är när det gäller stök. Det är ju dock nära till stadsparken osv men ändå inte på den sida av ån där alla fulla ramlar runt.
Grangärdet och bortåt mot Tuna Park längst med Västeråsvägen vet jag inte hur det är, men fått uppfattningen att det verkar rätt OK. Nu har de ju dock iofs öppnat något flyktingboende vid Parken Zoo, så kanske inte så fine längre. Söder borde du också kolla på.
Vet inte hur det är med att bo på bottenvåningen faktiskt, varför skulle man vilja bo där till att börja med? Om man inte har hund eller är för gammal för att bo i trappor d.v.s.
--
Jag har bott här ett par år, och Eskilstuna är tyvärr en stad med problem. Speciellt integrationsproblem. Det händer endel här så att säga, speciellt om du bor ut mot miljonprojekt områdena. Jag kan även tycka att det finns en lite insnöad mentalitet. Många man träffar på verkar liksom ha blivit fast här. Dom i kommunen verkar även vara dåliga på att sköta ekonomin. Nyligen byggde dom en fontän som dels kostade mer än planerat, och inte fungerar som den ska. Lägg därtill nytt badhus och arena. Det är ganska många fler än mig som undrar vad pengarna ska tas ifrån. Det finns även rumänska tiggare i varenda gathörn, fast det finns la numera i de flesta städer.
Samtidigt, staden är i mitt tycke ändå ganska fin. Området kring Strömsholmen, stadsparken och gamla ataden är ganska vackert på sommaren. Det är oftast inga problem att ta sig fram på cykel, t.ex. ifrån Torshälla in till stan, eller ut till Mälarbaden. Ibland kommer det lite artister till Eskilstuna iaf, nu närmast Markus Krunegård och Backyard Babies t.ex. Finns ju även Eskilstuna Parkfestival på sommaren samt Spring Pride. Dessutom är det inte speciellt bökigt att ta sig till Stockholm, om man känner för det. Det finns ju även högskolan som gör att det trots allt finns endel ungdomar i stan.
Pga det positiva ovan kan jag tycka att det är väldigt tråkigt att staden dras me de problem den endå gör. Svensk medelstor f.d industristad utan varken hamn eller slott...vad förväntar man sig liksom?
Hur kommer det sig att du tänkt flytta hit, och har du stått i någon bostadskö eller dyl? Det är ju inte helt lätt att få lägenhet här sägs det.
Citat:
Ursprungligen postat av
_Dante_
Slagsta/Måsta är nog ett av de bättre områdena i Eskilstuna. En bit ifrån centrum men det kan de vara värt i dagsläget!
Synd bara att Slagsta och Måsta har de där fruktansvärt deprimerande miljonprojekthusen.
Men också hört att det ska vara lite lugnare där.
En tråkig grej föresten när det kommer till att bo mot Slagsta och Torshälla hållet, är att man på bussen tvingas sitta med de som bor i Årby.