2015-12-18, 09:51
Medlem
Meloners avatar
Jag har en ny Electrolux som inte slutar pumpa ut vatten. Om jag häller in mer vatten så pumpas det ut utan några problem så det är inget fel på den delen. Felkoden säger översvämningsskydd. Det började när jag råkade öppna maskinen under ett program och lite vatten läckte ut över golvet och antagligen någonstans inuti maskinen där det inte ska vara så översvämningsskyddet aktiverades.

Det här är inget jag vill ringa en reparatör för då det troligen bara är lite vatten på fel ställe så är det någon som vet hur man kan fixa det här snabbt? Skulle helst inte vilja skruva isär den utan vägledning. Eller ska man bara vänta på att det torkas?
Citera
2015-12-18, 11:11
Medlem
jag vet inte hur det ser ut på de nyaste maskiner men tidigare har där vid läcka samlats vatten på botten plåten, och där har funnits en platsskiva som flyter upp och påverkar en Micro brytare så avloppspumpen startar och stänger inkomande vatten

man kan avakta några dagar och se om vattnet torkar upp ev sätta en fläkt som blåser in under maskinen

man kan oxså dra ut maskinen och tippa den lite så att vattnet rinner av , detta under förutsättning
att man har en viss erfarenhet av att montera diskmaskiner

Med vänlig hälsning
t
Citera
2015-12-18, 18:55
Medlem
Perpetovs avatar
Precis som tergo säger, det har läckt ut vatten på bottenplåten och då går pumpen hela tiden som en säkerhetsåtgärd. Finns både mikrobrytare med flottör och elektronisk fuktsensor. Antingen väntar du men bäst är att dra fram maskinen, dra ur kontakten och torka upp vattnet. Då brukar den komma igång snabbt.

Nu är maskinen ny och du har angett en trolig orsak men OM du återanvänt en gammal utloppsslang eller rörbit sista biten kan det vara "halvstopp", dvs vattnet pumpar ut men skräp i rör/slang gör att det bildas ett så stort tryck att det läcker inne i maskinen (varit med om det på en Cylinda). Inte speciellt sannolikt men värt att kolla om problemet återkommer.
Citera
2021-10-29, 23:10
Medlem
Otroligt bra svar! :-) Ni skriver "vatten som läckt ut på bottenplåten", betyder det vatten som läckt ut inuti maskinen, men inte ut på golvet? Kanske korkad fråga, men jag kan inget om detta! Inte mer än att jag lyckats läsa mig till att felkoden på min IKEA/Whirlpool-diskmaskin indikerar att översvämningsskyddet löst ut. Min diskmaskin är kanske 5 år gammal men mycket sparsamt använd då jag är ensam i hushållet och oftast äter ute.

Kan man se vattnet som läckt ut inuti maskinen, om det nu är det?

Bästa hälsningar
Mats
Citera
2021-10-29, 23:15
Medlem
StigAllans avatar
Sitter en givare eller flottör troligt på lägsta stället på bottenplåten som skickar signal till styrenhet om att inloppsventilen för vattnet ska stänga.
Du bör kunna se vatten om du öppnar maskinen, dra ur strömkabeln från vägguttaget före alternativt slå ifrån säkringen.
Citera
2021-10-30, 16:45
Moderator
Tystnads avatar
Precis som Stigallan säger är det...

Däremot kan det vara knepigt lossa plåtarna och vilka som skall lossas.

prova först utan dra ut maskinen, om det går lossa plåten nere vid sockeln och lysa in med en ficklampa och kika.
Måste den dras ut för att lossa bakre plåt, ta det varsamt så inte plats fötterna knäcks! Dessa är på bla Electrolux av plast och blir sköra med tiden, likaså maskinen alltid fast skruvad i diskbänksskåpen så dessa skruvar måste lossas innan den går dra ut, sänk maskinens fötter med något innan utdragning.

Omständigt? ja det kan det vara , så INNAN du drar ut maskinen prova låt den stå utan använda den i ett par dagar så det torkar upp av sig själv vattnet, har du tur kan det varit en tillfällig läcka från vatten som runnit in då luckan öppnats
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in