2015-12-18, 23:27
Medlem
http://www.dagensjuridik.se/2015/12/...inte-narkotika

Sverige har idag en närmast drakonisk lagstiftning när det gäller att bestraffa brukare av cannabis, du kan bli dömd för ringa narkotikabrott idag bara genom att ha THC i blodet.

Något Sverige och ett till land i världen är unikt för( kommer inte ihåg vilket det var).

Frågan som uppkommer av denna dom är då ifall tidigare brott av främst bruk, som går under beteckningen ringa narkotikabrott skulle då enligt detta fall kunna hävas och ogiltigförklaras då metoderna för att mäta THC oftast bygger på att man mäter förekomsten av tetrahydrocannabinolsyra, för att påvisa att det finns THC.

Detta stämmer givetvis inte, utan förekomsten av metaboliten av THC kan bara visa att det funnits THC tidigare i kroppen (om det inte går att få i sig metaboliten på annan väg).

Kommer denna dom potentiellt resultera i hundratals fall som skrivs av och försvinner i framtiden? Hur kommer detta påverka straffrätten i avseende mot bruk av cannabis, och potentiellt andra mätmetoder där man detekterar metaboliter av andra narkotikum ?

Vad tror ni ?
Citera
2015-12-19, 03:21
Medlem
Jag tror inte att något kommer förändras. RÅ tycks ju bara ha upptäckt ett misstag (låt vara att det möjligen upptäcktes efter ett påpekande av de misstänkta och deras försvarare). Det är ju ingen ny kunskap som lyfts till ytan där man plötsligt upptäckt att thc-syra inte är knark utan det har man ju vetat länge. Thc-syra=bevis för bruk, ej drograttfylla. Thc=bevis för både bruk och drograttfylla

Sen kan väl såklart samma misstag skett tidigare någonstans i Sverige någon gång men jag tror som sagt inte att det är ett systemfel där åklagaren på rutin går till tinget med cannabinolsyra när det gäller rattfylleri.

Det är iaf så jag tolkar artikeln

(Har säkert rört till det med de olika thc-begreppen men orkar inte bry mig om det just nu. Hoppas det framgår vad jag menar)
Citera
2015-12-19, 03:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vigoroso
http://www.dagensjuridik.se/2015/12/...inte-narkotika

Sverige har idag en närmast drakonisk lagstiftning när det gäller att bestraffa brukare av cannabis, du kan bli dömd för ringa narkotikabrott idag bara genom att ha THC i blodet.

Något Sverige och ett till land i världen är unikt för( kommer inte ihåg vilket det var).

Frågan som uppkommer av denna dom är då ifall tidigare brott av främst bruk, som går under beteckningen ringa narkotikabrott skulle då enligt detta fall kunna hävas och ogiltigförklaras då metoderna för att mäta THC oftast bygger på att man mäter förekomsten av tetrahydrocannabinolsyra, för att påvisa att det finns THC.

Detta stämmer givetvis inte, utan förekomsten av metaboliten av THC kan bara visa att det funnits THC tidigare i kroppen (om det inte går att få i sig metaboliten på annan väg).

Kommer denna dom potentiellt resultera i hundratals fall som skrivs av och försvinner i framtiden? Hur kommer detta påverka straffrätten i avseende mot bruk av cannabis, och potentiellt andra mätmetoder där man detekterar metaboliter av andra narkotikum ?

Vad tror ni ?

Det kommer inte påverka alls eftersom det fortfarande visar att bruk skett. Däremot så påverkar det när det gäller rattfylla eftersom det inte visar om de är påverkade när de kör utan enbart att de brukat.

Om du läser domen så ser du att narkotikabrottet står fast, det är bara rattfylleriet de blir friade för.

Dessa 2fall är sk pilotfall efter Rättsmedicinalverkets rapport. Från 2008 tills nu är det totalt 150fall som berörs enligt RÅ.
Citera
2015-12-19, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Det kommer inte påverka alls eftersom det fortfarande visar att bruk skett. Däremot så påverkar det när det gäller rattfylla eftersom det inte visar om de är påverkade när de kör utan enbart att de brukat.

Om du läser domen så ser du att narkotikabrottet står fast, det är bara rattfylleriet de blir friade för.

Dessa 2fall är sk pilotfall efter Rättsmedicinalverkets rapport. Från 2008 tills nu är det totalt 150fall som berörs enligt RÅ.

Vad innebär pilotfall ?

Jag förstår inte hur domstolarna kan vara så inkompetenta i att ha syran som bevis för bruk?

Det om det finns andra sätt att få i sig den ?

Om jag beställer tetrahydrocannabinolsyra custom made ifrån en kemikalietillverkare i Kina och intar det, sedan blir jag intagen för analys, kan jag då alltså bli fälld för bruk ?

Låter ju helt snurrigt som resonemang.
Citera
2015-12-19, 12:16
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vigoroso
Vad innebär pilotfall ?

Jag förstår inte hur domstolarna kan vara så inkompetenta i att ha syran som bevis för bruk?

Det om det finns andra sätt att få i sig den ?

Om jag beställer tetrahydrocannabinolsyra custom made ifrån en kemikalietillverkare i Kina och intar det, sedan blir jag intagen för analys, kan jag då alltså bli fälld för bruk ?

Låter ju helt snurrigt som resonemang.

För att förklara lite tydligare vad som menas, tetrahydrocannabinol är narkotikaklassat och det är olagligt att inta substansen, tetrahydrocannabinolsyra är en nedbrytningsprodukt av det tidigare nämnda preparatet och är inte narkotikaklassat.

Det är inte olagligt att ha tetrahydrocannabinol i blodet i Sverige men det är olagligt att inta, ett positivt resultat medför inte att man blir dömd i sig men det ses som ett starkt bevis för att man har intagit en olaglig substans, har man intagit preparatet i något annat land där det är lagligt så döms man inte i Sverige oavsett hur mycket blodprovet visar. Då tetrahydrocannabinolsyra är en nedbrytningsprodukt så är även det ett bevis för att man har intagit preparatet och det kommer fortsatt att vara det.

Målet handlade om drograttfylla, för att bli dömd måste man ha en olaglig substans i blodet när man kör, tetrahydrocannabinolsyra är inte narkotikaklassat vilket innebär att om man blir stoppad med det i blodet så har man inte gjort sig skyldig till rattfylleri, däremot så kommer du troligtvis att bli dömd för narkotikabrott om du inte har en förklaring till hur substansen hamnade i ditt blod på laglig väg.
Citera
bil

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in