• 2
  • 3
2015-12-21, 10:09
Medlem
core_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YP4XQ
Kasta dom där märkliga papprena du funnit och sälj den likadant du..

Tänkte på en sak: motorn är inte bytt i den? För då kan det väl bli nya miltal - fast detta kanske bör registreras korrekt osv så det syns bättre än i något papper eller?

Man byter inte mätare eller nollar den vid motorbyte, man anger bara när och vilken mätarställning motorn är bytt. Bilen har ju gått lika långt för det, så det skulle bli missvisande
Citera
2015-12-21, 10:14
Avstängd
YP4XQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av core_
Man byter inte mätare eller nollar den vid motorbyte, man anger bara när och vilken mätarställning motorn är bytt. Bilen har ju gått lika långt för det, så det skulle bli missvisande

Ah okej trodde man ställde den till vad den nya motorn stod på. Jo det låter ju logiskt som du säger så...
Citera
2015-12-21, 10:44
Medlem
My name is Earls avatar
Jag var själv och kollade på en bil hos en "handlare" för ungefär ett år sedan, även den hade lägre mätarställning än vid senaste besiktningen, jag åkte förstås hem. Det allra första man bör göra vid bilköp är att dyka med huvudet före in i handskfacket och rota i alla papper som finns, detta borde vara självklart tycker jag.

Men var det överhuvudtaget säljaren som ägde bilen?
Citera
2015-12-21, 16:46
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av My name is Earl
Jag var själv och kollade på en bil hos en "handlare" för ungefär ett år sedan, även den hade lägre mätarställning än vid senaste besiktningen, jag åkte förstås hem. Det allra första man bör göra vid bilköp är att dyka med huvudet före in i handskfacket och rota i alla papper som finns, detta borde vara självklart tycker jag.

Att köpa en skruvad bil är antagligen ytterst olustigt, speciellt om det handlar om relativt nya bilar som har 8-10k mil på mätaren men som i verkligheten gått det dubbla.

En sån bil får man aldrig någon glädje av eftersom man konstant känner sig lurad. Tyvärr är många bilköpare godtrogna och kollar inte upp dokumentationen på bilen. Med lite detektivarbete så avslöjar man oftast skumma bilar.
Citera
2015-12-24, 20:45
Medlem
Då frågeställningen är av juridisk karaktär så flyttar jag tråden till juridik
Moderator
Citera
2015-12-24, 23:25
Moderator
Gordon Blixts avatar
Välkomna till Juridik, delforumet där vi diskuterar juridiska frågor.

/Mod
Citera
2015-12-24, 23:31
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fearlock
Ah jo vi tyckte de lät väldigt billigt men många vill ju bara ha iväg bilarna för en billig peng,
Det är rätt mycket som KAN göras vid intresse på den, typ som byta drivlina osv men den funkar ju.
Men jag vägrar att ha min förstabil som gått över 35K och har en vass motor vid orginal, då skulle jag åka och tänka på att den kan rasa när som helst och det var inte avsikten av mina föräldrar heller när dem satte in pengarna på mitt konto..
Farsan tar skulden på sig och mår riktigt skit nu att han ''hjälpte'' mig lägga alla pengarna på den bilen och luften här hemma är bara otrevlig, Vi vill heller inte sälja den fult gjort till någon annan som troligtvis kommer oxå lägga märke till fuskmilen..

Mja, du hade kunnat kolla via carfax.se så hade du besparat dig problemet med 35k mil istället för 18k. Jag anser dock att du inte undersökt bilen tillräckligt noggrant (Undersökningsplikt). Har du bara lagt 14tusen på en Audi A6 från 1999 och den fungerar så är det väl inte så dåligt. Den (kanske) är värd 8-10tusen istället för 14 som du gett för den, iom milen.

Du skulle kollat bilen innan du köpte. Krångligt och onödigt att i efterhand bråka om saken för en bil som kostat "kaffepengar". Japp, du kanske förlorar några tusen på det den dagen bilen ska säljas, jaja finns värre saker. Det viktigaste är ändå att bilen ser okej ut utåt och att den fungerar för dom pengarna.

Jag tror inte bilen "rasar" bara för den gått 35K. Däremot kan vara klokt undersöka vattenpump och när kamrem är bytt.

Köpte en bil för ungefär din summa, motorn var förmodligen fusklagad och håll i två månader. Kamkedjan rök, hade kunnat undvika det om jag själv undersökt bilen noggrannare i samband eller efter köpet.
Senast redigerad av Hegamon 2015-12-24 kl. 23:49.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in