2019-01-23, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dc3102
Faluns stadskärna är mycket bättre än Borlänges stadskärna. Ska bli intressant och se vad som händer med restaurangerna I Falun/Borlänge.

I Falun har det ploppat upp 4-5 stycken stora restauranger. Jag fattar inte att alla går runt.

Tror det är samma sak i Borlänge.

Det är såhär i väldigt många städer.
Alla mindre butiker i stadskärnorna går i konkurs och de enda som kan överleva är restauranger eller barer då marginalen är högre.
Till och med barerna går i konken då och då för det är överetablering överallt pga dessa jävla köpcentrum och lågprisbutiker ala citygross,ica maxi,netto,öob osv.

Citat:
Ursprungligen postat av DonDraperius
Kupolen ligger väl i Borlänge?
Men varför gör lokalägarna på detta viset. Vad har dem att vinna på detta?

lokalägarna tänker helt enkelt så att om de sänker hyran till 2 då måste de sänka hyran till dom andra också.
Det måste ofta vara extremt tomt innan de sänker hyran.
Citera
2019-01-30, 11:25
Medlem
Nu är jag inte insatt men det verkar vara riktigt tufft att driva spelbutiker/tobak. Har sett flera till salu på blocket på senaste. Många spelar säkerligen på nätet
Citera
2019-12-20, 00:02
Medlem
Tycker att det var väldigt lite folk i det lokal köpcentrat nu. Verkligen inte den julrusch som man minns från förr. Och julskyltningen var nästan obefintlig, mest "vintertema" men nästan inget som kunde kopplas direkt till julfirande.
Citera
2021-05-24, 10:28
Bannlyst
Hur har Kupolen i Borlänge utvecklats? Öppnade 1990.
Citera
2022-12-04, 16:17
Bannlyst
Ena hörnet på Kista Centrum har sunkat ned sig. Förvärras den utvecklingen går Kista Centrum mot att bli en arabisk basar. MOS i Solna påminner väl mer om Sverige/Qatar och Kista Centrum mer om Irak.
Citera
2022-12-04, 23:02
Medlem
lone stars avatar
En sak jag tyckt mig notera är:fler mindre affärer med utbud av t ex inredning, börjat med begränsade öppettider, t ex bara ett par dagar i veckan eller enbart på helg(bemannat). Däremot kanske en mobilupplysning om någon vill nå dem annan tid. Min tanke är att detta fenomen kommer bli allt vanligare. Därigenom kan butiksinnehavaren spara mycket el och uppvärmningskostnader. Naturligtvis ger även detta en mer tråkig, död miljö. Lite som ständig skyltsöndag.
Citera
2022-12-05, 09:10
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
En sak jag tyckt mig notera är:fler mindre affärer med utbud av t ex inredning, börjat med begränsade öppettider, t ex bara ett par dagar i veckan eller enbart på helg(bemannat). Däremot kanske en mobilupplysning om någon vill nå dem annan tid. Min tanke är att detta fenomen kommer bli allt vanligare. Därigenom kan butiksinnehavaren spara mycket el och uppvärmningskostnader. Naturligtvis ger även detta en mer tråkig, död miljö. Lite som ständig skyltsöndag.
Höga fastighetspriser, näthandel, höga franchiseavgifter, dyrare varor från Kina, högre transportkostnader etc. Sen tillkommer bilhatande politiker som gör det dyrt svårt att parkera eller ens ta sig in till centrum( Sthlm/GBG) och som grädde på moset höga skatter. Allt samverkar för att slå ut mindre butiker.
I USA har de butiker som har något unikt/lokalt lyckats att klara sig trots de stora kedjornas reträtt. I Sverige är det tuffare pga vårt extrema skatte och avgiftstryck.
Citera
2022-12-05, 09:22
Medlem
Lillarapunzels avatar
Har av olika anledningar varit en del i MOS nu under hösten, och alltid slagits av hur lite folk det varit samtliga gånger, trots att jag t.om. i vissa fall varit där under löningshelg.
Tror också, som någon skrev ovan, att förklaringen stavas näthandel, och att folk handlar mer på nätet nu även efter pandemin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in