2015-12-20, 21:58
Medlem
Hej!

Jag tänkte att framtiden kanske kunde erbjuda människors drömmar på biografer med hjälp av artificiell intelligens. Det man ser när man drömmer kunde kanske efterliknas på ett grafiskt gränssnitt och på så vis kan man göra filmer som illustrerar drömmarens personlighet. Vad tycker ni om det? Jag tycker det är en riktigt trevlig ide.
Citera
2015-12-20, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jerker77
Hej!

Jag tänkte att framtiden kanske kunde erbjuda människors drömmar på biografer med hjälp av artificiell intelligens. Det man ser när man drömmer kunde kanske efterliknas på ett grafiskt gränssnitt och på så vis kan man göra filmer som illustrerar drömmarens personlighet. Vad tycker ni om det? Jag tycker det är en riktigt trevlig ide.

Ja det är en bra ide men du kan inte tjäna ett skit på det.

Först och främst, det är inget du kan patentera. det är ju teknik som finns där, (I framtiden)
för det andra om du vill tjäna pengar på det så är chansen lika stor som att du kan tjäna på att skapa en bio idag.
Citera
2015-12-20, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jerker77
Hej!

Har jag rätt? Du får gärna kommentera
Citera
2015-12-20, 22:09
Medlem
apan76s avatar
Personligen tycker jag att andra människors drömmar är ganska ointressanta, dock så kanske det blir en helt annan grej om man kan visa en dröm istället för att bara berätta om den.
Citera
2015-12-20, 22:16
Medlem
FlashbackImprovers avatar
Du har nog missuppfattat vad AI är.

Dessutom finns tekniken på sätt och vis redan idag. Fungerar hyfsat väl.

Följande klipp till höger har tagits fram av en dator. Till vänster är vad försökspersonerna faktiskt upplevde.
http://youtu.be/nsjDnYxJ0bo

Samma experiment, för individuell analys från 3 personer:
http://youtu.be/KMA23JJ1M1o

Detta sista klippet är nästan ännu intressantare tycker jag. Detta har en lägre grafisk träffsäkerhet, men många av bilderna är intressanta på det sättet att man ibland kan tycka sig se vad personen har för associationer till saker den ser. Notera hur det dyker upp bilder på sångare och artister (även vita) när de ser en svart person. Det dyker upp bilder på en savann när de ser en papegoja. Och mycket mer, även om de har få grafiska likheter.

Man har också analyserat drömmar och låtit en dator tolka det i form av ord. Datorn lyckades få in en ganska hög träffsäkerhet och kunde avgöra när en person t.ex. hade drömt om byggnader, träd o.s.v. Har ingen källa till hands men jag vill mig minnas att just det var ett japanskt forskarteam. Kan leta fram om någon önskar det.

Detta är inte AI och har lite med AI att göra. Men visst är det är sjukt häftigt?! Man har gjort samma sak och låtit försökspersonerna läsa text. Datorn kunde grafiskt återge texten på ett sätt så att du hade kunnat se datorns tolkning och fortfarande kunnat tyda nästan all text.

AI är något mycket mer avancerat som forskare arbetar febrilt på över hela världen för att lösa, men det är mycket svårt. Nyligen så gjorde forskare på MIT och något mer ställe dock stora framsteg genom att finna en extremt effektiv metod för maskininlärning som innebar att man inte behöver tusentals provexemplar utan att det räcker med några få exemplar för att få programmet att förstå de fundamentala delarna av vad den skulle lära sig. Fast det har lite med detta att göra, även om det säkert berör vissa gemensamma punkter.
Senast redigerad av FlashbackImprover 2015-12-20 kl. 22:49.
Citera
2015-12-20, 23:50
Medlem
sommarlovs avatar
Har du inte märkt hur tråkigt det är när någon ska förklara sin dröm?

Drömmar har vi antagligen för att sortera våra minnen, hjärnan fortsätter att processa intryck långt efter händelsen.
Rätt smart faktiskt.

Varför skulle vi behöva en extern process för det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in