2015-12-21, 22:58
hör med kyrkan/församlingen också, om inte kan de kanske tipsa vidare.
Citera
2015-12-21, 23:20
Medlem
zorzes avatar
Finns lediga lägenheter i orter som ligger i Härjedalen-Jämtland.

Hon kan säkert flytta dit tillfällig."
Citera
2015-12-21, 23:26
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rezpekt1057
Fanns ingen plats på gruppboende . Hon tar vad som helst förutom en trapp. Polaren har pratat med förvaltaren och dom har försökt allt. Hon har någon form av inkomst vet inte vad det är men det ligger på 6-7 tusen i månaden.

Beroende på typ av ersättning så kanske hon har rätt till bostadsbidrag eller bostadstillägg. Får hon till exempel sjukersättning eller aktivitetsersättning, så kan hon få upp till 93 procent av bostadskostnaden upp till 5 000 kronor. Det blir då form av bostadstillägg. Det går även att få bostadstillägg om man är inneboende.

Så hon borde ju kunna söka egen boende, oavsett om hon hyr lägenheten i förstahand eller andrahand eller om hon blir inneboende. Antar att förvaltaren kan hjälpa henne vid behov. Har förvaltaren verkligen försökt ordna denna typ av boende åt henne också?

Kanske hon klarar sig utan eventuellt bostadstillägg, beroende på vad hyran ligger på. Eller så kanske socialen kan tänka sig att hjälpa till att komplettera upp till norm, bara hon ordnar eget boende först på egen hand.
Senast redigerad av Spyrran 2015-12-21 kl. 23:49.
Citera
2015-12-22, 05:52
Medlem
Citat:
Hon har tidigare fått bo på en särskilt boende med personal tidigare.

Tycker det förjävligt att i Sverige låter man folk med en utveckligsstörning bo i trappor. Att folk är drogmissbrukare alkolister och skiter i hjälp är en sak ( säger inte att alla gör det) men detta är ju sjukt.

Och bo hos mig bor i en 1a med min 5 månaders dotter så går ej. Men försöker hitta en lösning för jag tycker synd om henne.
Det är ju nåt som saknas i din historia. Hur gick hon från gruppboende till trapphus? Hon måste ju själv valt att lämna/straffat ut sig från det boendet.
Citera
2015-12-22, 11:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av intemittnamn
Det är ju nåt som saknas i din historia. Hur gick hon från gruppboende till trapphus? Hon måste ju själv valt att lämna/straffat ut sig från det boendet.

Jag kan inte hela historien. Men hon blev ju tillsammans med en kille. Och eftersom hon umgicks mycket med honom så fick hon inte bor kvar på gruppboendet. Sen gjorde han Slut.
Citera
2015-12-22, 11:53
Medlem
starbounds avatar
I Regeringsformens andra paragraf kan man läsa detta, det är dock inte bindande som jag har fattat det:

Särskilt ska det allmänna trygga rätten till arbete, bostad
och utbildning samt verka för social omsorg och trygghet och
för goda förutsättningar för hälsa.

http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-..._sfs-1974-152/
Citera
2015-12-22, 12:00
Medlem
Kämpendahls avatar
Har hon rätt till insatser enligt LSS? Förvaltaren bör kontakta överförmyndaren i kommunen som nog kan hjälpa till att trycka på sina kollegor på soc.
Citera
2015-12-22, 12:20
Medlem
Det är kommunen som har ansvaret och detta regleras av socialtjänstlagen, 2:a och 6:e kapitlet bör väl vara tillämpliga. Länsstyrelsen är tillsynsmyndighet för socialtjänsten, och om dom inte tar sitt ansvar så kan Länsstyrelsen kontaktas.

Det går bra att ringa upp någon där, förklara läget, och få lite input. Mycket viktigt är också att få ett formellt beslut från socialtjänsten som kan överklagas, där det framgår klart på vilka grunder hon nekas hjälp. Detta kan begäras omgående, dom kommer med största sannolikhet knorra kring denna begäran, men stå på er och begär ett beslut, det har ni rätt att kräva.

Bara att begära ett skriftligt avslagsbeslut kan ofta resultera i att hon får den hjälp hon behöver, då det inte är helt lätt att kunna formulera ett beslut där socialtjänsten avsäger sig sitt ansvar i saken.

Att känna till sina rättigheter och sätta dessa på pränt, är det som avgör om man får hjälp eller inte av denna myndighet.

My 5 cents, lycka till.
Senast redigerad av laserthing 2015-12-22 kl. 12:36.
Citera
2015-12-22, 15:08
Medlem
Citat:
Jag kan inte hela historien. Men hon blev ju tillsammans med en kille. Och eftersom hon umgicks mycket med honom så fick hon inte bor kvar på gruppboendet. Sen gjorde han Slut.
Nej så var det inte. Man blir inte av med en bostad för att man umgås mycket med en kille, det förstår nog du också. Antingen har hon avsagt sig lägenheten eller så har hon betett sig på ett sätt så hon blivit uppsagd. Och nej, man kan inte kräva att soc ska fixa nytt boende då det passar, man får ta eget ansvar. Hon får söka lägenhet som alla andra. El söka om ny gruppbostad, men det tar alltså tid. Tills vidare finns vandrarhem eller härbärge. Inte så kul, men iallafall tak över huvudet.
Citera
2015-12-22, 15:39
Bannlyst
Citat:
Nej så var det inte. Man blir inte av med en bostad för att man umgås mycket med en kille, det förstår nog du också. Antingen har hon avsagt sig lägenheten eller så har hon betett sig på ett sätt så hon blivit uppsagd. Och nej, man kan inte kräva att soc ska fixa nytt boende då det passar, man får ta eget ansvar. Hon får söka lägenhet som alla andra. El söka om ny gruppbostad, men det tar alltså tid. Tills vidare finns vandrarhem eller härbärge. Inte så kul, men iallafall tak över huvudet.

Det var en lägenhet där många andra med funktionshinder bodde. Där det var personal dygnet runt. Om hon sover och i stort sätt bodde hos sin kille är jag ganska säker på att man inte får bo kvar där då. Men är inget proffs på ämnet.
Citera
2015-12-22, 16:19
Medlem
Citat:
Och nej, man kan inte kräva att soc ska fixa nytt boende då det passar, man får ta eget ansvar. Hon får söka lägenhet som alla andra.

Bygger du denna uppfattning på något annat än eget tyckande i sak? Vet att folk fått hjälp ekonomiskt av sociala med hotellrum i akuta situationer, och jag tror inte det skett någon lagändring sedan dess, rätta mig om jag har fel.
Senast redigerad av laserthing 2015-12-22 kl. 16:33.
Citera
2015-12-22, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av laserthing
Bygger du denna uppfattning på något annat än eget tyckande i sak? Vet att folk fått hjälp ekonomiskt av sociala med hotellrum i akuta situationer, och jag tror inte det skett någon lagändring sedan dess, rätta mig om jag har fel.

Det kallas inviduell bedömning. I goda tider så ges det mer frikostigt. Men hotellrum är i de flest kommuner avsedda för barnfamiljer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in