2015-12-21, 22:33
Medlem
Vad kan man köpa för juridiska tjänster och service så att mina gamla föräldrar inte blir lurade på allt de äger och har? De förstår inte riktigt att samhället förändras i rasande takt till det negativa.

Är rädd att de ska bli lurade på alla möjliga sätt. Ett par grejer har hänt nu under vintern och de har stått rätt handfallna utan min hjälp. Hjälper gärna till. Men jag är inte säker på att jag kan agera i tid alla gånger.

Vad kan jag göra?
Citera
2015-12-22, 08:18
Medlem
Myllass avatar
Kan du ge exempel på vad det är du är orolig för? Så blir det lättare att ge förslag

Är det dörrförsäljare?
Telefonförsäljare?
Näthandel?
Erbjudanden om att placera pengar som kommer via mail eller posten?
Att någon ska ta över lagfarten på huset?
Att nån ska utge sig för att vara vän/släkting i behov av pengar
Osv
Citera
2015-12-22, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myllas
Kan du ge exempel på vad det är du är orolig för? Så blir det lättare att ge förslag

Är det dörrförsäljare?
Telefonförsäljare?
Näthandel?
Erbjudanden om att placera pengar som kommer via mail eller posten?
Att någon ska ta över lagfarten på huset?
Att nån ska utge sig för att vara vän/släkting i behov av pengar
Osv

Hej Myllas!

Är primärt rädd för att någon ska ta över lagfarten på deras hus. Marknaden är stekhet där de bor och det är väldigt "påstridigt" folk som verkar i gråzonen som varit i kontakt med dem. Föräldrarna har viftat bort olika förslag men jag tror inte spekulanterna ger sig. Är rädd att när det blir värre i samhället så kan det hända något skit.

Finns det något sätt att stärka skyddet kring lagfarten?
Citera
2015-12-22, 11:48
Medlem
Myllass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Canute
Hej Myllas!

Är primärt rädd för att någon ska ta över lagfarten på deras hus. Marknaden är stekhet där de bor och det är väldigt "påstridigt" folk som verkar i gråzonen som varit i kontakt med dem. Föräldrarna har viftat bort olika förslag men jag tror inte spekulanterna ger sig. Är rädd att när det blir värre i samhället så kan det hända något skit.

Vad jag vet finns det inget skydd för så kallad lagfartskapning, dvs med förfalskade underskrifter http://www.lantmateriet.se/sv/Fastig...fartskapningar men som du ser i länken så hävdar lantmäteriet att det är kring fem försök per år. Så det är ju inte ett sånt vanligt problem idagsläget.
Är de med i villaägarna ingår hjälp från deras jurister om det skulle hända.

Om det mer handlar om att du är rädd att de ska" luras " till att sälja huset och skriva under kontraktet själva. Då kan en lösning vara att de ger bort ett par % av fastigheten till dig och i gåvobrevet skriver att fastigheten inte får säljas i andelar. På så sätt är inget köpekontrakt utan din underskrift giltig.
Jordabalkens 4 kap och SamägL 6§

Om du oroar dig för att de börjar få svårt att ta hand om ekonomin så se redan nu till att registrera fullmakt på deras bank så du kan hjälpa till om det behövs i framtiden. Lättare att få det ordnat nu än när någon blivit riktigt sjuk. Kan ju räcka med ett långvarigt sjukhusbesök för att det ska bli problem att betala räkningar eller göra överföringar mellan konton.
Citera
2015-12-22, 11:58
Medlem
miikoss avatar
Man borde kunna meddela Lantmäteriet om att man har problem med påstridiga personer och att man tror att lagfarten kan bli kapad. De borde kunna lägga in en notering, om att framtida inskrivningsansökningar ska granskas noga.
Citera
2015-12-22, 14:00
Medlem
Dr.Diegos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Canute
Hej Myllas!

Är du enda barnet?

Du kan se till att även du och eventuella syskon står som ägare på en del av fastigheten (tomten)

Har du funderat på att bli god man åt dina föräldrar?

Du kan lägga in bedrägerispärr på UC för dem.

https://www.minuc.se/minUC/tjanster/uc-id-skydd.html
Citera
2015-12-22, 22:20
Medlem
gniff754s avatar
Nu vet jag inte hur er ekonomiska situation ser ut, men ett alternativ är att de redan idag skänker fastigheten till dig och dina eventuella syskon, men att de fortsätter att bo kvar där.
Citera
2015-12-22, 22:24
Avstängd
YP4XQs avatar
Kan du inte bli gode man åt dem, deras förmyndare? Så inget utan din underskrift godtycks?
Citera
2015-12-22, 22:57
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Det är inte helt enkelt att skydda sig emot bedrägerier och liknande, några av de sätt som nämns gör det förstås bra mycket svårare men samtidigt blir din juridiska julklapp att du omyndigförklarar dina föräldrar eller att du själv får en gåva, man hade nog hellre tagit ett paket med långkalsonger istället för det.

Det som man kan göra istället är att se till att de har en bra hjälp om något väl händer eller är på väg att hända genom att betala en årsavgift till någon förening som kan hjälpa juridiskt likt hyresgästföreningen, jag har tyvärr ingen större koll på dessa föreningar men villaägarna kan vara ett bra ställe att börja kolla på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in