Citat:
Ursprungligen postat av
akzye
Hej!
Om jag fått ett jobb f.r.o.m 11 januari 2016, tackat ja, fått hem ett anställningsbevis. Kan jag då rent juridiskt välja att säga nej till jobbet fram tills jag skrivit på ett anställningsavtal? Som det är sagt så ska det skrivas på i samband med att jag börjar jobba den 11 januari, men är osäker på huruvida jag vill ha jobbet, men kan jag då dra mig ur ända fram tills det är påskrivet och klart?
Ska tilläggas att denna process pågått sedan i november, har hela tiden sagt att jag vill ha jobbet, men är inte helt säker och har inte skrivit på något.
Jag ser att folk skriver olika till dig i tråden.
Det som gäller är dock såhär.
Det har tillbörja med betydelse vad för anställning det var tal om.
Men ett muntligt avtal gäller precis som ett skriftligt och enligt lag måste ett skriftligt anställningsavtal finnas senast en månad efter anställningsstart.
Om du har fått en anställning på timme. Så kan du självklart säga upp kontraktet. Ingen uppsägningstid finns du måste dock jobba de timmar du redan sagt ja till.
Är det en visstidsanställning så ska man normalt sett jobba till slutdatumet på kontraktet. Att säga upp sig tidigare går normalt sett inte.
Är det en tillsvidareanställning så kan du säga upp dig och du har normalt sett 30 dagars uppsägningstid om ni inte avtalat annat. Så isåfall måste du jobba en månad.
OBS dock att du kan förklara läget för arbetsgivaren och ni har rätt att komma överens om något annat ifall båda är överens.
Paragraf 6C kan du se att inget skriftligt anställningskontrakt måste finnas från första början.
https://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19820080.htm