• 1
  • 2
2015-12-22, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av E1
Ja du, googla runt lite och lita inte på idioter på FB?

Antar att någon i juridikdelen har koll på ett sånt här basic ämne
Citera
2015-12-22, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av akzye

Om jag fått ett jobb f.r.o.m 11 januari 2016, tackat ja, fått hem ett anställningsbevis. Kan jag då rent juridiskt välja att säga nej till jobbet fram tills jag skrivit på ett anställningsavtal?

Anställningsbevis = anställningsavtal.
Citera
2015-12-22, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av harlequin73
Anställningsbevis = anställningsavtal.

Har dock aldrig skrivit på något? Utan det skulle göras första dagen jag börjar jobba.
Citera
2015-12-22, 23:34
Medlem
bergwall94s avatar
Citat:
Hej!

Om jag fått ett jobb f.r.o.m 11 januari 2016, tackat ja, fått hem ett anställningsbevis. Kan jag då rent juridiskt välja att säga nej till jobbet fram tills jag skrivit på ett anställningsavtal? Som det är sagt så ska det skrivas på i samband med att jag börjar jobba den 11 januari, men är osäker på huruvida jag vill ha jobbet, men kan jag då dra mig ur ända fram tills det är påskrivet och klart?

Ska tilläggas att denna process pågått sedan i november, har hela tiden sagt att jag vill ha jobbet, men är inte helt säker och har inte skrivit på något.

Jag ser att folk skriver olika till dig i tråden.

Det som gäller är dock såhär.

Det har tillbörja med betydelse vad för anställning det var tal om.

Men ett muntligt avtal gäller precis som ett skriftligt och enligt lag måste ett skriftligt anställningsavtal finnas senast en månad efter anställningsstart.

Om du har fått en anställning på timme. Så kan du självklart säga upp kontraktet. Ingen uppsägningstid finns du måste dock jobba de timmar du redan sagt ja till.

Är det en visstidsanställning så ska man normalt sett jobba till slutdatumet på kontraktet. Att säga upp sig tidigare går normalt sett inte.

Är det en tillsvidareanställning så kan du säga upp dig och du har normalt sett 30 dagars uppsägningstid om ni inte avtalat annat. Så isåfall måste du jobba en månad.

OBS dock att du kan förklara läget för arbetsgivaren och ni har rätt att komma överens om något annat ifall båda är överens.

Paragraf 6C kan du se att inget skriftligt anställningskontrakt måste finnas från första början.

https://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19820080.htm
Senast redigerad av bergwall94 2015-12-22 kl. 23:40.
Citera
2015-12-23, 07:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av E1
Ursäkta? Ett muntligt avtal kan alltid brytas, även ett skriftligt för den delen.
Jag kan inte börja jobba hos er för att jag kom in på en utbildning...vad ska företaget göra då? Nada!

du ska säga upp dig precis som från vilket annat jobb som helst. Men att påstå att "Inget kontrakt= ingen anställning om ingen vilja finns." är fel. Det finns ett muntligt kontrakt.

Och om det är så att du bara skiter i att jobba under uppsägningstid eller liknanade så kan du bli skadeståndsskyldig förutsatt att företaget lider ekonomisk skada. Så det gäller att vara överens vid uppsägningen.

Se ex
http://arbetsrattsjouren.nu/2013/05/...stiden-ut.html
http://lawline.se/answers/14297

Citat:
Har dock aldrig skrivit på något? Utan det skulle göras första dagen jag börjar jobba.

Vilket inte spelar roll. Muntliga avtal gäller precis lika som skriftliga.

Citat:
Ursprungligen postat av bergwall94
Jag ser att folk skriver olika till dig i tråden.

Det som gäller är dock såhär.

Det har tillbörja med betydelse vad för anställning det var tal om.

Men ett muntligt avtal gäller precis som ett skriftligt och enligt lag måste ett skriftligt anställningsavtal finnas senast en månad efter anställningsstart.

Om du har fått en anställning på timme. Så kan du självklart säga upp kontraktet. Ingen uppsägningstid finns du måste dock jobba de timmar du redan sagt ja till.

Är det en visstidsanställning så ska man normalt sett jobba till slutdatumet på kontraktet. Att säga upp sig tidigare går normalt sett inte.

Är det en tillsvidareanställning så kan du säga upp dig och du har normalt sett 30 dagars uppsägningstid om ni inte avtalat annat. Så isåfall måste du jobba en månad.

OBS dock att du kan förklara läget för arbetsgivaren och ni har rätt att komma överens om något annat ifall båda är överens.

Paragraf 6C kan du se att inget skriftligt anställningskontrakt måste finnas från första början.

https://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19820080.htm

Precis. Däremot så uppfyller anställningsbeviset troligen informationskravet som finns i LAS.
Citera
2015-12-23, 14:13
Medlem
Tack för alla svar!

Vad räknas som ett muntligt avtal då?

Dialogen har väl i princip gått såhär att jag blev kontaktad av chefen som gratulerade mig och sa att jag hade fått jobbet, frågade om jag fortfarande ville ha det osv. Jag sa ja men att jag var osäker. Chefen skickade hem påskrivet (från företagets sida) anställningsbevis och sa att jag kan skriva på ett anställningsavtal när jag börjar.
Citera
2015-12-23, 20:28
Moderator
Gordon Blixts avatar
Rubriken ändrad. Erinrar om betydelsen av regel 0.01.

/Mod
Citera
2015-12-24, 07:53
Medlem
Bairuilongs avatar
Citat:
Tack för alla svar!

Vad räknas som ett muntligt avtal då?

Dialogen har väl i princip gått såhär att jag blev kontaktad av chefen som gratulerade mig och sa att jag hade fått jobbet, frågade om jag fortfarande ville ha det osv. Jag sa ja men att jag var osäker. Chefen skickade hem påskrivet (från företagets sida) anställningsbevis och sa att jag kan skriva på ett anställningsavtal när jag börjar.

Min bedömning baserat på vad du skrivit är att ni har ett avtal (muntligt).

Dock tror jag att om du ringer din arbetsgivare och berättar om din situation och att du säger upp dig direkt så vill jag tro att ni kan komma överens om att allt avblåses utan varje sig jobb eller lön behöver utväxlas. Alternativet skulle vara att du jobbar din uppsägningstid, vilket jag gissar att arbetsgivaren inte är intresserad av då du sannolikt inte är särskilt motiverad, och att första tiden normal huvudsakligen är upplärning.

Mvh
Citera
2015-12-24, 12:50
Medlem
Forever Winters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tardumej?
Skitsnack. Ett muntligt avtal om anställning är precis lika giltigt som ett skriftligt.
Vilken arbetsgivare vill ha en anställd som uppenbarligen inte vill/kan arbeta på den arbetsplatsen?
Vad ska dom göra. Tvinga honom att jobba?

Naturligtvis pratar TS med arbetsgivaren och förklarar på ett snyggt sätt varför han inte längre kan jobba där. Därefter skakar de hand och går skilda vägar.
Inte svårare än så.
Citera
2015-12-24, 13:37
Medlem
Ja, muntligt avtal gäller.
Nej, ingen arbetsgivare skulle dra dig inför domstol för detta om de så hade det muntliga avtalet inspelat. Vilken arbetsgivare skulle tycka att det var värt en massa tid och pengar att ta detta vidare?

Så du tackar helt enkelt nej och säger till arbetsgivaren att du är hemskt ledsen för att du har försatt företaget i den här situationen.
Sen skäms du lite och därefter går du vidare i livet och har förhoppningsvis blivit lite klokare på kuppen.
Citera
2015-12-24, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Forever Winter
Vilken arbetsgivare vill ha en anställd som uppenbarligen inte vill/kan arbeta på den arbetsplatsen?
Vad ska dom göra. Tvinga honom att jobba?

Naturligtvis pratar TS med arbetsgivaren och förklarar på ett snyggt sätt varför han inte längre kan jobba där. Därefter skakar de hand och går skilda vägar.
Inte svårare än så.

Vad lagen säger är en sak men sen är det också en sak hur det praktiseras i verkligheten.

Nej, arbetsgivaren kommer inte tvinga. Det som går att göra är att kräva på eventuell ekonomisk skada. Men, det är inte särskilt troligt heller.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in