Jag vill bara ha hjlp med denna juridiska frga, helst utan ngra moraliska eller etiska frgestllningar huruvida det r rtt sak att gra, tack.
Mina frldrar har vid ngot ppnat en eller flera fonder i mitt namn, en med en strre summa pengar och tminstone en med ett lgre belopp. Huruvida alla r ppnade av frldrarna vet jag ej, men jag tror inte heller att det har s stor relevans.
Just den fonden som jag har strst intresse av r den med 70,000kr+ (ifall jag minns rtt.) Med fyra barn i familjen s r "min" fond flertalet gnger strre n vad ngon av mina syskons r, och nr jag har frgat om detta s har jag ftt ett svar i stil med att detta p ngot stt gynnar deras finansiella situation, sedan om detta r sant eller ej bryr jag mig inte riktigt om.
Juridiskt, s r dessa pengarna mina, och det kan endast gras uttag innan jag har blivit myndig ifall ndamlet r p ngot stt r mnat t mig. Jag kan ha fel i detta antagandet, men jag lste nyss lite kort om det p Nordeas hemsida och jag tror att jag har rtt i det jag skriver.
Min frga d r, ifall mina frldrar skulle vlja att flytta p en strre del av dessa pengarna, skulle jag genom ngon juridisk process kunna f tillbaka dessa, och isfall hur skulle man rubricera "brottet"?
Grovt sett, tar din far dina pengar fr att kpa ett smycke till din mor kan han bli skadestndsskyldig. Behver de ta pengarna fr att kunna betala hyran r det dremot OK, det fr anses gagna ditt uppehlle.
Beror p hur din relation med frldrarna r. Frn den dag du fyller 18 r pengarna dina oavsett vad frldrarna tycker.
Sen r det visserligen 18:rsgrns hr, s svaret frn dig kanske uteblir
Nej, jag r en utav de fyra barnen i min familj, och den som denna stora fonden r skriven p. Min fdelsedag r i Januari, vilket r varfr frgan r aktuell nu!
Grovt sett, tar din far dina pengar fr att kpa ett smycke till din mor kan han bli skadestndsskyldig. Behver de ta pengarna fr att kunna betala hyran r det dremot OK, det fr anses gagna ditt uppehlle.
Jag frstr, saken r den att jag ej bor hemma och deras enda riktiga utgift fr "mina ndaml" de senaste mnaderna har varit / kommer vara eventuella presenter, mobilrkning (delvis) och en faktura frn gymnasiet dr min dator blev stulen. Det scenariot som jag undrar ver r ifall min farsa eller morsa skulle fra ver lt sga 50'000-70'000kr till sina egna konton fr att "dessa pengarna r vra". Exakt hur skulle jag g tillvga att krva dessa, om mjligt?
Beror p hur din relation med frldrarna r. Frn den dag du fyller 18 r pengarna dina oavsett vad frldrarna tycker.
Sen r det visserligen 18:rsgrns hr, s svaret frn dig kanske uteblir
Men, om jag har frsttt det rtt, s kan man gra "uttag" frn fonden innan dess, och det r det som jag r orolig ska hnda! Ber sklart om urskt om det var otydligt!
Flashback finansieras genom donationer frn vra medlemmar och beskare. Det r med hjlp av dig vi kan fortstta erbjuda en fri samhllsdebatt. Tack fr ditt std!