Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 4
  • 5
2017-06-30, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Odjuristen
Nja, den är en pappersprodukt. I princip obefintlig risk att åka fast, en florerande prostitutionsmarknad och en hel hög felslagna förhoppningar (seriöst, läs Prop. 1997/98:55; man trodde att prostitution skulle försvinna helt, bl.a. inom eskortbranschen där den i stället ökade lavinartat).

Man slår förstås på stora trumman när man griper ett par sexköpare en gång var femtielfte evighet, bara för att lura folk att tro att lagen funkar. Lite som scenen ur The Simpsons Movie; "Hey everyone, the government ACTUALLY FOUND SOMEONE WE'RE LOOKING FOR!".

Löfven kan ju förbjuda ståkissande härnäst eller alkoholkonsumtion. Finns ju femhorroid-argument för bägge och sannolikheten att någotdera efterlevs är ungefär på samma nivå...

Det är inte sa enkelt att man kan kalla en lag 'pappersprodukt', bara för att lagöverträdaren löper liten risk att ertappas. Lagen finns, och har tillkommit, för att begränsa individens frihet. Och i nagon man har den lyckats med det. Även om sexköparen vet hur han ska kunna köpa sex utan att riskera obehag av polis, maste han ju ända tänka pa den minimala risk som dock finns.

Det är pa det planet som etablissemanget har vunnit en form av seger. Och, som jag tidigare sagt, man maste se den internationella utvecklingen - och den gar inte mot liberalisering, tvärtom.

Jag seer därför denna tradstart som en form av önsketänkande, ungefär som när invandringskritiker börjar tala om "trendbrott", när det i själva verket handlar om närmast obetydliga förändringar i samhället.
Citera
2017-06-30, 20:11
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dubbelbottnad
Det är inte sa enkelt att man kan kalla en lag 'pappersprodukt', bara för att lagöverträdaren löper liten risk att ertappas. Lagen finns, och har tillkommit, för att begränsa individens frihet. Och i nagon man har den lyckats med det. Även om sexköparen vet hur han ska kunna köpa sex utan att riskera obehag av polis, maste han ju ända tänka pa den minimala risk som dock finns.

Det är pa det planet som etablissemanget har vunnit en form av seger. Och, som jag tidigare sagt, man maste se den internationella utvecklingen - och den gar inte mot liberalisering, tvärtom.

Jag seer därför denna tradstart som en form av önsketänkande, ungefär som när invandringskritiker börjar tala om "trendbrott", när det i själva verket handlar om närmast obetydliga förändringar i samhället.

Faktum är att grova brott läggs på hög och våldet blir alltmer frekvent och allvarligt i samhället. Det blir helt enkelt omöjligt att på sikt lägga resurser på sådant här.

Jo, det har skett ett trendbrott, och samhället står inför en total utdragen kollaps.

Globalt går trenden mot avkriminalisering, och Amnesty Internationals ställningstagande är ett tecken i tiden. Att ett fåtal länder har valt sexköpslag är inte relevant. Kolla kriget mot narkotikan: nu börjar man inse vilken skada detta har orsakat. En dag kommer skadepreventionen även till sexarbete.
Citera
2017-06-30, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Faktum är att grova brott läggs på hög och våldet blir alltmer frekvent och allvarligt i samhället. Det blir helt enkelt omöjligt att på sikt lägga resurser på sådant här.

Jo, det har skett ett trendbrott, och samhället står inför en total utdragen kollaps.

Globalt går trenden mot avkriminalisering, och Amnesty Internationals ställningstagande är ett tecken i tiden. Att ett fåtal länder har valt sexköpslag är inte relevant. Kolla kriget mot narkotikan: nu börjar man inse vilken skada detta har orsakat. En dag kommer skadepreventionen även till sexarbete.

Diskussionen är mycket intressant! Dessvärre görs ju inte resursprioriteringarna pa förnuftsmässiga bevekelsegrunder.

Samhällskollapser lär i regel ta mycket lang tid. Även avkriminaliseringar. Jag skulle tippa minst fem, kanske upp till tio, ar.
Citera
2017-06-30, 20:23
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dubbelbottnad
Diskussionen är mycket intressant! Dessvärre görs ju inte resursprioriteringarna pa förnuftsmässiga bevekelsegrunder.

Samhällskollapser lär i regel ta mycket lang tid. Även avkriminaliseringar. Jag skulle tippa minst fem, kanske upp till tio, ar.

Här får jag hålla med dig på alla punkter. Tio år är optimistiskt.
Citera
2017-07-01, 17:09
Medlem
WordWarriors avatar
Det är fler som är förbannade på polisens prioriteringar:

(FB) Toppchef döms för sexköp – togs på bar gärning

Stå och lyssna efter samlagsljud utanför en hotelldörr där två samtyckande vuxna har sex med varandra. Då finns plötsligt alla polisresurser i världen. Men åka in i förorterna och ta tag i den organiserade kriminaliteten, det vågar man inte. Löjeväckande.

Det här landet är en jävla fars, en cirkus, som styrs av clowner till politiker och media.

Fatta nu varför vi måste rösta SD. De kommer iallafall att göra vettiga prioriteringar av polisresurser.
Citera
2017-07-01, 20:47
Medlem
Bystskuggas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Det är fler som är förbannade på polisens prioriteringar:

(FB) Toppchef döms för sexköp – togs på bar gärning

Ja vad bra att Svensk feminism och polis går in och räddar och stackars tjej som tar 2000 dollar ligget.

Det kommer säkert att göra nytta för alla fattiga tjejer från östeuropa.

Måste ha varit något politiskt. Misskreditera en näringslivshöjdare som gjort sig ovän med eliten eller något.

Alternativt är det bara för upmärksamheten. Verkar pågå en viss kampanj i media jsut i dessa dagar.
Citera
2017-07-03, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bystskugga
Ja vad bra att Svensk feminism och polis går in och räddar och stackars tjej som tar 2000 dollar ligget.

Det kommer säkert att göra nytta för alla fattiga tjejer från östeuropa.

Måste ha varit något politiskt. Misskreditera en näringslivshöjdare som gjort sig ovän med eliten eller något.

Alternativt är det bara för upmärksamheten. Verkar pågå en viss kampanj i media jsut i dessa dagar.

Man gillar att slå på stora trumman och sätta dit en namnkunnig person då och då för att upprätthålla illusionen av att lagen fungerar. Lite som Magnus Hedman. Sen är ju förstås tanken att vederbörande ska krypa till korset och hulka över vilken svag person han är/varit och be till Gud(run) om bot och bättring.

Behövs celebriteter som demonstrativt bryter mot den här skräplagen. Om jag mot förmodan blir kändis någon gång tänker jag krypköra demonstrativt Malmskillnadsgatan fram och plocka upp varenda tjej som flaggar ned mig tills den där Kapten Klänning-kopian Häggström sätter dit mig. Då kommer jag be ROKS, Unizon, F!, Centerkvinnor och alla andra moralister dra åt helvete, betala böterna och fortsätta köpa sex.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in