Flashback bygger pepparkakshus!
  • 6
  • 7
2016-01-02, 14:11
Medlem
Mortsbo Slims avatar
Vad hände med det nya avsnittet av Föregångslandet som sändes 16.03 den 1 januari? Det skulle handla om ålderstester på ensamkommande och det puffades för det i ekonyheterna kl 16 samma dag.

Men avsnittet verkar inte finnas att lyssna på i efterhand på SRPlay? Jag kan i varje fall inte hitta det. Är jag blind, eller har det tystats ner?

"Här finns inget ljud. Det kan bero på att ljudet innehöll t.ex. upphovsrättsskyddad musik och endast låg kvar i 30 dagar."

-- Edit: Aha, det kanske inte läggs ut förrän reprisen har sänts på onsdag...?
Senast redigerad av Mortsbo Slim 2016-01-02 kl. 14:24.
Citera
2016-01-02, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Weckhecz
Kappvändare och landsförrädare. Glöm ALDRIG fienden. Kom ihåg vem som gjorde vad och när. Day of the rope is coming.
Precis. Det är så äckligt jävla tydligt att SR/SVT bara är en propagandistisk knähund till regeringen.
Så fort regeringen ändrat sin policy så har SR/SVT börjat granska åsikterna som var innan ändringen.

Så som Wechhecz säger, GLÖM ALDRIG.

Men klart positivt när det kommer till sakfrågan i sig. Att inte ålderstesta ensamkommande barn om de är barn eller inte och på så vis upplåta ensamkommande barns platser till ungkarlsmän är bara så sinnessjukt omoraliskt i min värld att jag inte förstår hur någon kunnat försvara det, och hur svenska samhället vridit på vad som är gott och ont till den absurda grad att man kan försvara det och anses stå på de godas sida från övriga medlemmar av samhället.
Citera
2016-01-02, 15:21
Medlem
Bo-Charlies avatar
Som svar på TS fråga varför SR nu tvärvänder och ifrågasätter lögnen, beror på (som andra i tråden skriver) att politiken måste justeras. Media stöttar i vått och torrt utan vare sig stolthet eller äkthet.

Jag har sagt det förut och vidhåller att själva benämningen "ensamkommande barn" faller på din egen definition när vi talar "flyktingkrisen." Det vore en sak det var finska kids, men det finns inga barn som kommer ensamma hit ända från Afrika och mellanöstern, för de KAN inte ta sig hit ensamma, och skulle inte ens komma på idén. I reportaget säger kvinnan att det finns ingen unge som står ensam bland bomber och granater och tänker "Let's go Sweden!" Alltså, det säger sig självt. Sen kommer det visserligen minderåriga hit, så är det ju, men då bör första frågan vara varför och hur. Vi måste ändra reglerna; anpassa dem till dagens verklighet. Föräldralösa barn tycker jag att vi självklart skall ta hand om. Men så fort ett barn har fått kontakt med och ansöker om återförening med en förälder/släkting/vem som helst, så bör Sverige hjälpa till med den återföreningen - i deras hemland eller närområde. Föräldrar skall aldrig lockas att skicka iväg sin unge på en livsfarlig resa över en hel kontinent (vilken förälder gör något sådant, kan man ju också undra??).

Som någon i tråden skriver så bör rädslan för att tala ut diskuteras mer. Att folk blivit så rädda att öppet berätta sanningen tyder på ett enormt maktförtryck och det måste belysas och screenas ordentligt. SR borde själva reagera på detta.
Citera
2016-01-02, 18:06
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NickSonny
Det är ju fel det också med tanke på att de alltid reser i grupp.
Så ironin med "ensamkommande flyktingbarn" är att de varken är ensamkommande, flyktingar eller barn?

Vad ska de då kallas?
Senast redigerad av MagisterBister 2016-01-02 kl. 18:09.
Citera
2016-01-02, 18:27
Medlem
fasligts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Så ironin med "ensamkommande flyktingbarn" är att de varken är ensamkommande, flyktingar eller barn?

Vad ska de då kallas?

Målsökande biologiska vapen?
Citera
2016-01-02, 18:53
Medlem
NickSonnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister

Vad ska de då kallas?
Orcher.

https://www.youtube.com/watch?v=EgIBpyesdO8
Citera
2016-01-03, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Multikulti2
I detta program kritiserar SR mig veterligen första gangen nagonsinn ensamkommande flyktingbarn man ifragasätter deras alder att de har föräldrar i livet osv http://sverigesradio.se/sida/avsnitt...programid=4902 varför ställer SR plötsligt dessa fragor??

Det här tycker jag är ett ganska bra exempel på en konsekvens utav Lövens med tidigare ögon mätt "rasistiska" kappvändning som är tvungen att ske för att inte landet ska gå under. Nu kommer man nog se mer och mer "rasistiska" kommentarer av media och snart är majoriteten av folket rasister a la år 2010, utan att tänka speciellt mycket på det.

När nu dessutom media för första gången är ärliga om ämnet så kanske de till och med lyckas med bravaden att samtidigt som det blir accepterat att vara rasist ala 2010, så kan de nog manipulera fram en starkare "hata SD åsikt" bland folket med om de vill skulle jag tro.
Citera
2016-01-03, 17:18
Medlem
SkepticalHippos avatar
Mycket intressant dokumentär. Jag är förbluffad att jag hörde detta genom SR.

Kunde inte ens ana ett skuldbeläggande mot personerna som gick ut och berättade om sina erfarenheter. Det är tråkigt att några kände behov av att vara anonyma, det visar hur vrickat debattklimatet är.

Det höjde även trovärdigheten att de tog in åsikter från så många olika håll. En centerpartist som gått över till att bli sverigedemokrat efter bland annat sina upplevelser som familjehem, en tjej som bott på ett hem för ensamkommande och flera andra riktigt trovärdiga källor.
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in