Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2017-04-06, 07:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henki420
Nej den har hon redan tagit ut under förra rättegången. Eftersom hon var så dum att begå samma brott under den tid då hon var villkorligt dömd kan hon inte få någon rabatt eller villkorligt. Eftersom åklagaren anser att det är systematisk brottslighet åtalas hon dessutom för grovt bedrägeri som bara kan landa i fängelse. Det enda alternativet är att hon blir frikänd, men då kommer domen garanterat att överklagas av åklagaren.

En möjlighet är också att hon själv överklagar och får vänta tills fallet tas upp i hovrätten. Där kommer det att bli fängelse men det kan då dröja tills någon gång nästa år innan hon åker in. Det blir inga resor under den här tiden och det ses förstås inte med blida ögon om hon återfaller i kriminalitet innan allt är avslutat. Det är bra att hon suttit några skräckdygn i häktet. Det bör ha gett henne en bild av vad som väntar.
Hon satt inte i häkte utan i polisarresten i Flemingsberg i några dygn, hon blev aldrig häktad.
Då ligger man och sover på en madrass på golvet och gör sina behov i ett hål i golvet i rummet. Polisarrest finns hos polisen och häkten i kriminalvården.
Citera
2017-04-06, 07:55
Medlem
Jag läste också det senaste blogginlägget. Men jag tror inte det kommer stå kvar så länge...
Det är nog möjligt att hon har varit på något möte med kommunen angående skuldsanering, och kanske till och med möjligt att de har sagt något som kan liknas vid det hon skriver.

Men, det är inte kommunen som beviljar skuldsanering. Det är hos kronofogden man ansöker, och eventuellt får beviljad, skuldsanering. Det finns ingenting som säger att en skuldsanering upphör för att man får nya skulder inom en viss tid. Däremot ingår inte nya skulder i saneringen, och de måste då betalas i sin helhet. Alla kända borgenärer får meddelande om att en skuldsanering inletts, och har möjlighet att lämna sina synpunkter innan KFM fattar det slutliga beslutet.

Med tanke på att hon med relativt stor sannolikhet kommer att få nya skulder i samband med nästa rättegång, vore det kanske lämpligt för henne att invänta den i så fall... Fast personligen anser jag inte att hon borde få någon skuldsanering beviljad - inte med den inställning hon hittills har visat upp.

Med tanke på att KFM meddelat åtminstone en borgenär att man inte lyckats delge henne angående utmätning, för att man inte fått kontakt med henne, vore det onekligen inte en fjäder i hatten för myndigheten om det visar sig att hon ungefär samtidigt ansöker om skuldsanering hos samma myndighet... Men nu tror ju jag inte att så är fallet.
Citera
2017-04-06, 07:58
Medlem
KFM krav för att få skuldsanering:

*Hur och varför dina skulder har uppkommit.
*Att du har gjort vad du kan för att betala dina skulder.
*Att du är aktiv och svarar på de frågor som vi ställer för att kunna pröva din ansökan.

Tror inte hon uppfyller något av deras krav?
Citera
2017-04-06, 08:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TusseTiger
KFM krav för att få skuldsanering:

*Hur och varför dina skulder har uppkommit.
*Att du har gjort vad du kan för att betala dina skulder.
*Att du är aktiv och svarar på de frågor som vi ställer för att kunna pröva din ansökan.

Tror inte hon uppfyller något av deras krav?

Jag tror inte heller hon uppfyller kraven, vet någon något mer kring krav och undantag?

Hennes senaste blogginlägg om bland annat skuldsanering är top tio på de mest korkade inläggen hon skrivit...

😂😂😂

Hoppas hon inte tar bort det hon skrivit, bra att fler får ta del av inlägget som visar hur manipulativ hon är, skrämmande!
Senast redigerad av denisa 2017-04-06 kl. 08:31.
Citera
2017-04-06, 08:31
Medlem
Slemhostas avatar
Bara en notis.
Hittade CH:s gamla blogg på Finest och fastnade för det här inlägget ”30 Saker ni inte visste om mig” – http://finest.se/catrinhedlund/page/3/
Punkt 8/9/11/14/15/27/28/29 Är mina favoriter
Citera
2017-04-06, 08:36
Medlem
TakeYouOnACruises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jarnabo
Alltså, denna fantasivärld denna människa lever i... Alla dessa lögner och påståenden, som hon själv är så säker på är verklighet. Vilket de säkert är - i hennes värld.
I senaste blogginlägget skriver hon att hon och kommunen pratat om skuldsanering, att oavsett om hon får skuldsanering eller inte, så spelar det ingen roll hur mycket hon skulle jobba...
Nej, jag tror inte ett uns på något av allt som hon påstår. Allt hon skriver är för att håna och provocera.
Undrar hur länge till hon ska få hållas och komma undan med alla lögner? Snälla, kan inte någon skicka henne på psykiatrisk undersökning?
Så j-via frustrerande att människan fortfarande går fri och kan fortsätta förstöra så för andra! 😡

OBS! Använd https://unvis.it/catrinhedlund.com/2.../vad-hander-nu om ni besöker hennes blogg, så räknas inte ditt besök. 😜

Jag är ju på intet sätt ett juridiskt proffs men har väl ändå något slags läshuvud. Jag har gått igenom ett par rättsfall. Jag förstår inte alla teknikaliteter men Catrin har ju inte ens försökt att fullgöra sina förpliktelser, vilket borde grusa skuldsanerings - drömmen, samt att brott normalt sett är ett hinder för att beviljas en sanering och återfall i brott (grovt) lär inte direkt hjälpa hennes sak;

"
Av förarbetena till lagen om skuldsanering framgår att en fordran som grundar sig på brott normalt hindrar en skuldsanering. Anledningen är att det vore stötande för den som utsätts för ett brott, att skadeståndet blir nedsatt på grund av skuldsaneringen. Det finns undantagsfall där skuldsanering ändå ska beviljas, t.ex. när skadestånden är gamla, gäldenären försökt fullgöra sina förpliktelser eller skadeståndsbeloppen endast utgör en mindre del av gäldenärens samtliga skulder (jfr prop. 1993/94:123 s. 101 f.).
"

I det rättsfall jag tittade på hade det gått 8 år sedan fällande dom, utan återfall i brott, vilket ändå inte ansågs skäligt för att få igenom en skuldsanering;

"Vid en sammanvägd bedömning av det nu anförda och övriga omständigheter anser hovrätten att det inte är skäligt att nu bevilja NN. skuldsanering. Kronofogdemyndighetens beslut ska därför upphävas och NN:s ansökan lämnas utan bifall.

SLUT

Med ändring av tingsrättens beslut upphäver hovrätten Kronofogdemyndighetens beslut den 10 december 2013, diarienummer S-17160-12 , och avslår NN:s ansökan om skuldsanering."
Senast redigerad av TakeYouOnACruise 2017-04-06 kl. 08:43.
Citera
2017-04-06, 09:01
Medlem
Lillamig72s avatar
Hm. Hon skulle ha hållet bloggen stängd för hennes egen skull. De senaste dagarnas sammanfattning är ju bara tokigt. Hur snurrigt som helst. Ämnena spretar både hit och dit. Ändå läser man.
Citera
2017-04-06, 09:07
Medlem
Lillamig72s avatar
Och det senaste inlägget på instagram fick mig att skratta. Leadership. 😀 Jojo.
Citera
2017-04-06, 09:21
Medlem
Lalandes avatar
Okej, nu har Catrin resonerat kring vad som borde ske utifrån vad som är bäst för hennes ekonomi.
Men skulle någon vänlig själ här kunna förklara vad en eventuell skuldsanering skulle innebära för Catrins brottsoffer och hennes skulder gentemot dem?
Citera
2017-04-06, 09:23
Medlem
Neonights avatar
Being positive in negative situations is not naive, its leadership

Sant, men om det kommer från rätt person. Jag tror det är väldigt få som skulle följa Catrin om hon ledde ett tåg. Kanske lämlar.
Citera
2017-04-06, 09:27
Medlem
TakeYouOnACruises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalande
Okej, nu har Catrin resonerat kring vad som borde ske utifrån vad som är bäst för hennes ekonomi.
Men skulle någon vänlig själ här kunna förklara vad en eventuell skuldsanering skulle innebära för Catrins brottsoffer och hennes skulder gentemot dem?

Det skulle innebära, i korta drag, att BO inte skulle få tillbaka några pengar - hon lever på existensminimum ett par år och pengarna utöver det skulle gå till andra skulder och efter en viss tid stryks resterande skulder/skadestånd.

Men jag ser det som en omöjlighet, så till vida man inte helt frångår lag och rådande praxis.
Citera
2017-04-06, 10:26
Medlem
Juridisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TakeYouOnACruise
Jag är ju på intet sätt ett juridiskt proffs men har väl ändå något slags läshuvud. Jag har gått igenom ett par rättsfall. Jag förstår inte alla teknikaliteter men Catrin har ju inte ens försökt att fullgöra sina förpliktelser, vilket borde grusa skuldsanerings - drömmen, samt att brott normalt sett är ett hinder för att beviljas en sanering och återfall i brott (grovt) lär inte direkt hjälpa hennes sak;

"
Av förarbetena till lagen om skuldsanering framgår att en fordran som grundar sig på brott normalt hindrar en skuldsanering. Anledningen är att det vore stötande för den som utsätts för ett brott, att skadeståndet blir nedsatt på grund av skuldsaneringen. Det finns undantagsfall där skuldsanering ändå ska beviljas, t.ex. när skadestånden är gamla, gäldenären försökt fullgöra sina förpliktelser eller skadeståndsbeloppen endast utgör en mindre del av gäldenärens samtliga skulder (jfr prop. 1993/94:123 s. 101 f.).
"

I det rättsfall jag tittade på hade det gått 8 år sedan fällande dom, utan återfall i brott, vilket ändå inte ansågs skäligt för att få igenom en skuldsanering;

"Vid en sammanvägd bedömning av det nu anförda och övriga omständigheter anser hovrätten att det inte är skäligt att nu bevilja NN. skuldsanering. Kronofogdemyndighetens beslut ska därför upphävas och NN:s ansökan lämnas utan bifall.

SLUT

Med ändring av tingsrättens beslut upphäver hovrätten Kronofogdemyndighetens beslut den 10 december 2013, diarienummer S-17160-12 , och avslår NN:s ansökan om skuldsanering."

Vi är tre jurister som diskuterat Catrins möjligheter till att få skuldsanering enligt 2016 års lag och kommit fram till att hon inte ens behöver bemöda sig om att ansöka.

- Skulderna härrör från brott, är nya och gäldenären har inte gjort någonting för att fullgöra sina förpliktelser. Dessutom bekostades lyxkonsumtion, hon har inte försökt komma i arbete och har vistats utomlands i perioder.

Men ansök du Catrin, det enda som kommer att ske är att Hov:R efter något års väntan avslår din ansökan. Under tiden har du försatt dig i ett större skuldberg i tron om att "du ändå inte behöver betala".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in