2016-01-10, 21:29
Medlem
Hur kan man göra? ISK har jag förstått är väldigt bra men om jag ska ta ut dessa pengar någon gång så måste jag skatta? Dessutom åker man bara på skatteskuld? Dessutom kan man skjuta upp den i 1år?
Senast redigerad av haxer 2016-01-10 kl. 21:32.
Citera
2016-01-10, 21:38
Medlem
Edsvikens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av haxer
Hur kan man göra? ISK har jag förstått är väldigt bra men om jag ska ta ut dessa pengar någon gång så måste jag skatta? Dessutom åker man bara på skatteskuld? Dessutom kan man skjuta upp den i 1år?
Du skattar schablonskatt...

Schablonintäkten för investeringssparkonto ska beräknas genom att kapitalunderlaget multipliceras med statslåneräntan ökad med 0,75 procentenheter. Som lägst ska schablonintäkten beräknas till 1,25 procent av kapitalunderlaget.

Detta sker varje år vid deklarationen.

Läs mer och se räkneexempel på skatteverket
Citera
2016-01-10, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Edsviken
Du skattar schablonskatt...

Schablonintäkten för investeringssparkonto ska beräknas genom att kapitalunderlaget multipliceras med statslåneräntan ökad med 0,75 procentenheter. Som lägst ska schablonintäkten beräknas till 1,25 procent av kapitalunderlaget.

Detta sker varje år vid deklarationen.

Läs mer och se räkneexempel på skatteverket

Vad innebär detta vi säger att jag har x summa och denna summa x gångar sig y antal gånger men jag tar aldrig ut pengarna utan jag investerar pengarna hela tiden.

Kommer inte detta visas som skuld på skattekontot och således också gå att skjuta upp 1år ?

Går det göra på något annat vis för att slippa skatteverket helt men ändå kunna handla på stockholmsbörsen?
Citera
2016-02-28, 23:47
Medlem
Om du ska gånga dina pengar y antal gånger kommer du i princip skatta ingenting jämfört med din "gain". Använd ett ISK, det sköter sig själv. Du kan ta ut pengarna när du vill utan att oroa dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in